نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. آبان 1394 - 23:21   |   کد مطلب: 17057
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از احداث 4 مجتمع آب روستایی در این شهرستان در آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها را برون رفت مشکلات آب شرب روستاها اجرای مجتمع‌های آب روستایی است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از تسنیم، علی‌نعمت چهاردولی اظهار داشت: با وجود مشکلات و بحران آب یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکل آب شرب روستاها ایجاد مجتمع‌های آب روستایی است.

وی افزود: اما به دلیل عدم توجه و عدم وجود شاخص مشخص برای توزیع اعتبارات در سطح استان در شهرهای کوچک با 40 روستا شاهد وجود 4 مجتمع آب روستایی و یا در برخی شهرها با حدود 80 روستا 7 الی 8 مجتمع هستیم اما در ملایر با 210 روستا و پراکندگی بیشتر این روستاها متاسفانه تنها یک مجتمع آب روستایی وجود دارد.

چهاردولی با تاکید بر اینکه در این زمینه در چند سال گذشته در حق شهرستان ملایر ظلم زیادی شده است، تصریح کرد: با ورود به دوره نمایندگی دو بار مدیر عامل آبفا کشور را به ملایر دعوت کردیم که با حضور ایشان، فرماندار، مدیر کل آبفا روستایی و رئیس آبفا شهرستان جلسه گذاشته و به این نتیجه رسیدند که این مشکل را جبران کنند.

وی افزود: برنامه‌ای هم که اتفاق افتاد و طرحی را کمیسیون عمران پیشنهاد داد که در صحن مجلس رای آورد و با حمایت مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت که صرف ایجاد مجتمع‌های آب روستایی شود می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند.

چهاردولی عنوان کرد: در این راستا در حال حاضر براساس مطالعاتی که انجام شد در ملایر 4 مجتمع آب روستایی احداث ‌می‌شود، در کنار این‌ها در سفر دولت تدبیر و امید به استان با عنایت به اینکه رئیس جمهور مدتی در روستای بیجن‌آباد حضور داشته‌اند و مهمان‌نوازی مردم این روستا را فراموش نکرده بودند قرار شد مجتمع آبی هم برای آن منطقه از اعتباراتی که دولت محترم گذاشته تعبیه شود تا بتواند مشکلات آب روستاهای بیجن‌آباد و چند روستای اطراف را پوشش دهد و مشکل آن‌ها را برطرف کند.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که در حال حاضر با توجه به اینکه 500 میلیون دلار صندوق توسعه ملی آماده اجرا است مدیرکل و مدیر آبفا روستایی شهرستان‌، فرماندار و غیره جلساتی گذاشته تا این مجتمع‌ها مکان‌یابی شده و طرحشان آماده و آماده اجرا شوند.

چهاردولی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها را برون‌رفت مشکلات آب شرب روستاها اجرای مجتمع‌های آب روستایی است، گفت: در حال حاضر روستاهایی داریم که حتی اگر پول داشته باشیم نیز امکان حل مشکلات آب آن‌ها وجود ندارد زیرا اصلا آبی وجود ندارد که چاه بزنیم یا با لوله آب را به آنجا برسانیم اما اگر این مجتمع‌ها ایجاد شود می‌توانیم به مجتمع‌ها آب برسانیم.

وی با بیان اینکه با حل مشکلات آب در روستاها می‌توانیم از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کنیم، اظهار داشت: با توجه به اینکه در طول این 4 سال یکی از محورهایی که بسیار در آن تلاش کرده‌ایم آب شرب روستاها است سالی که ما نماینده شدیم حدود 59 روستای شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شدند اما امسال تابستان این آبرسانی به حداکثر 7 روستا رسیده است.

چهاردولی افزود: یکی از مشکلات اصلی که تا به الان وجود داشت این بود که در گذشته آبفای روستایی و آب شرب روستا ردیف ملی نداشت و تنها از ردیف استانی برخوردار بود که متاسفانه ردیف استانی نیز موجب می‌شود که اعتبارات به جای اینکه در آب روستایی هزینه شوند وارد حوزه‌های دیگر می‌شدند که طی این مدت در مجلس شورای اسلامی این مشکل را حل کردیم.

وی تصریح کرد: در سال 93 یک ردیف ملی برای آب شرب روستاها گذاشتیم که با این ردیف اعتباری و اعتباراتی که گذاشته می‌شود و با 500 میلیون دلار صندوق توسعه ملی این قول را می‌دهیم که این مشکل برطرف شود اما مقداری زمان می‌برد.

چهاردولی اظهار داشت: اما در حال حاضر اداره آبفا در کل کشور و به تبع آن در ملایر با مشکلات مالی مواجه است و در حال حاضر رئیس این اداره در ملایر شاید توان خرید یک فلکه یا بست را هم ندارد تا اگر لوله‌ای ترکید آن بست را ببندد و اگر اتفاقی هم در جهت رفع مشکلات آب شرب در روستاها می‌افتد به دلیل رایزنی‌های انجام شده، همکاری دهیاران، بخشداران و فرماندار است و با واسطه و قرض و به سختی انجام می‌شود و پولی برای انجام این‌ها وجود ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال آب روستاهای آورزمان، کرتیل‌آباد، زمان‌آباد، دشت‌آباد، موسی‌خوان‌بلاغی، انوج و برخی روستاهایی که مشکل آب آن‌ها حل شده به صورت قرضی یا با ورود خیران و با پی‌گیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده با فرماندار، بخشدار و دهیار و کمک خود مردم توانستیم این مشکل را حل کنیم و اگر این کار را نمی‌کردیم الان مشکلات مردم در این زمینه بسیار بیشتر بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما