نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. مهر 1394 - 9:29   |   کد مطلب: 16823
سرمایه گذاران آمریکایی منتظر هستند که ببینند آیا اوباما حسن نیت خود را به روحانی و ایران نشان می‌دهد و یا اینکه همچنان با تمدید این تحریم به دنبال زمین زدن اقتصاد ایران به وسیله تحریم‌هاست.

به گرارش ملایر‌ی‌ها به نقل از راه دانا،  "قانون داماتو" به نام یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا نامگذاری شده و سال ۱۹۹۶ برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به تصویب رسید.

بر اساس این قانون هر ساله تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می‌شود که در کنار تمام تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه، تحریم‌هایی که هر سال با درخواست رئیس جمهور آمریکا تمدید می‌شود جایگاهی خاص دارد. این تحریم‌ها ارتباطی با پرونده هسته‌ای ایران ندارند و از ۱۸ سال پیش هر سال تمدید شده‌اند.

دهم آبان ماه موعد امضای دور جدید تحریم‌ها توسط اوباما علیه ایران است؛ در حالی که این تحریم ها سالانه فرصت های سرمایه گذاری زیادی از سوی شرکت های آمریکایی علیه ایران را می گیرد.

دویچه وله در همین راستا نوشت: بر مبنای این قانون شرکت‌هایی که در سال بیش از ۴۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند امکان همکاری اقتصادی با دولت آمریکا را از دست می‌دهند.

از طرف دیگر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه ایران در طی دو سال گذشته همواره به دنبال ایجاد روابط حسنه با کشورهای غربی به ویژه آمریکا بوده است که در این راستا تابوشکنی های زیادی هم صورت گرفت.

در حالی که روحانی چندی پیش در جمع فعالان، صاحب نظران و سرمایه گذاران شرکت‌های بزرگ آمریکایی ضمن اعلام استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش های مختلف اقتصادی ایران اظهار امیدوای کرد: در آمریکا نیز شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران علاقمند این کشور قادر به حضور در اقتصاد ایران شوند.

با توجه به آنچه که در دو سال گذشته از سوی ایران در قبال آمریکا مشاهده شده است، انتظار می‌رود اوباما در جواب دعوت روحانی از سرمایه گذاران آمریکایی امسال تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع نکند.

در صورتی که تحریم های جدید علیه ایران وضع شود، با توجه به امضای اوباما برای وضع این تحریم ها، به نظر می‌رسد نظرات بسیاری از کارشناسان مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد رابطه یک طرفه و منفعت طلبانه با ایران تأیید شود.

در حقیقت دهم آبان ماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر فرصت خوبی برای راستی آزمایی از سوی آمریکاست که آیا دیپلماسی های دم دستشویی و در حاشیه راهرو‌ها پاسخگو بوده است یا خیر؟

سرمایه گذاران آمریکایی منتظر هستند که ببینند آیا اوباما حسن نیت خود را به روحانی و ایران نشان می‌دهد و یا اینکه همچنان با تمدید این تحریم به دنبال زمین زدن اقتصاد ایران به وسیله تحریم‌هاست.

 

انتهای پیام/ط

دیدگاه شما

آخرین اخبار