نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. شهريور 1394 - 19:29   |   کد مطلب: 16688
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت:با لغو همه تحریم ها هم هنوز اقتصاد بیمار ایران بهبودی نخواهد یافت و تنها راه علاج اقتصاد ایران اجرای صحیح سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ملایری‌ها حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س)در گفتگو با خبرنگاردیار آفتاب با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای هیئت دولت گفت:رهبری در این دیدار نکات بسیار مثبتی را گوشزد کردند که لازم است مسئولین و کارشناسان اقتصادی این نکات را سرلوحه کار خود قراردهند.

 

رونق تولید داخلی مهم ترین هدف اقتصادمقاومتی
راغفر با تاکید بر اینکه رونق تولید داخلی مهم ترین هدف از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استاظهار کرد:دولت برای اینکه بخواهد اقتصاد مقاومتی را پیاده کند باید تولید داخلی را رونق دهد وبرای رونق تولید  داخلی لازم است دولت برنامه های تشویقی و حمایتی گسترده ای از تولید کنندگان داخلی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد نفتی نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است افزود:دولت باید از اتکای بودجه به نفت بکاهد و با تدوین یک برنامه عملیاتی بودجه را به سمت تولیدات داخلی بکشاند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه دولت باید از تیم اقتصادی قدرتمندی در سیاست های اقتصادی خود استفاده کند ادامه داد:متاسفانه دولت در برنامه های خود از نظر کارشناسان زبده  ودلسوز اقتصادی اصلا استفاده نمی کند که این کار سبب می شود تا از سرمایه های اقتصادی کشور به درستی استفاده نشود و تغییری در وضعیت اقتصادی کشور حاصل نشود.

کارشناس مسائل اقتصادی افزایش قاچاق و افزایش واردات را دوعامل اساسی تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتیدانست و گفت:دولت باید با وضع قوانین سنگین گمرکی و همکاری با دستگاههای امنیتی و نظامی جلوی افزایش قاچاق و واردات را بگیرد و با بازاریابی محصولات داخلی و ایجاد نمایشگاههای بین المللی انگیزه را در بین تولید کنندگان داخلی گسترش دهد.

 

سیاست های اقتصاد مقاومتی متناسب با شرایط پساتحریم
راغفربا اشاره به اینکه با اجرای صحیح سیاست های اقتصاد مقاومتی بیکاری در جامعه از بین می رود بیان کرد:دولت باید از ظرفیت پارک های علم و فناوری و بنگاههای زودبازده اقتصادی در جهت توسعه تولیدات داخلی و استفاده از استعداد های نسل جوان جامعه بهره بگیرد زیرا در شرایط تحریم استفاده از ظرفیت های داخلی و ظرفیت های پارک علم و فناوری سبب شکوفایی و رونق اقتصاد کشور می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی متناسب با شرایط پسا تحریم است افزود:تحریم یک فرصت استثنائی برای اقتصاد هر کشوری است زیرا سبب می شود آن کشور به جای اتکا به واردات به فکر تولید داخلی بیفتد و این کار اقتصاد آن کشور را تبدیل به یک اقتصاد پیشرفته خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی نباید به سرنوشت سیاست های ابلاغی گذشته دچار شودگفت:متاسفانه در گذشته مقام معظم رهبری سیاست های خصوصی سازی و هدفمندی یارانه ها را ابلاغ کردند ولی با کمال تاسف این سیاست ها به دلیل انحراف ایجاد شده در اجرای آنها با شکست مواجه شد و نباید دولت اقداماتی را انجام دهد که سیاست های اقتصاد مقاومتی دچار انحراف شود.

بیماری اقتصاد ایران با لغو همه تحریم ها هم درمان نمی شود
کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه عدالت اقتصادی باید در همه کشور اجرا شود تاکید کرد:دولت باید از همه ظرفیت ها برای رونق و آبادانی کشور استفاده کرده  که این کار سبب می شود تا نیاز کشور به واردات از بین رفته و صادرات نیز در کشور افزایش یابد.

وی استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان را در شرکت های دانش بنیان بسیار ضروری دانست و افزود:پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دو قطب بسیار مهم کشف و استفاده از ظرفیت های دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که اگر به آنها بها داده شود سرعت رونق درکشور را افزایش خواهند داد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه باید روحیه کار و تلاش در جامعه افزایش پیدا کند ادامه داد:دولت باید همه برنامه های خود را معطوف به این قضیه کند که گفتمان کار و تلاش را در جامعه گسترش داده و این روحیه را در بین جوانان و فارغ التحصیلان گسترش دهد.

راغفر با تاکید بر اینکه اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی تورم را در جامعه از بین می برد افزود:متاسفانه دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کوتاهی می کند و همه تلاش خود را معطوف به از بین بردن تحریم ها کرده که باید گفت با لغو همه تحریم ها  هم هنوز اقتصاد بیمار ایران بهبودی نخواهد یافت و تنها راه علاج اقتصاد ایران اجرای صحیح سیاست های اقتصاد مقاومتی، استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی و استفاده از ظرفیت های اقتصادی همه نقاط کشور می باشد.   

 

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار