نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. مرداد 1394 - 10:45   |   کد مطلب: 16294
چهار نخبه ملایری توانستند با صرف فعل خواستن دستگاه خشک کننده خشکبار را بدون نمونه خارجی اختراع کنند

به گزارش ملایری‌ها، توانستن و خواستن از ویژگی‌های بارز جوانان ایرانی است و جوانان ایرانی همواره در همه زمینه‌های موفقیت‌های مختلفی را کسب می‌کند.

فرقی نمی‌کند در چه دانشگاهی درس‌خوانده باشد در دانشگاه تهران باشد یا دانشگاه پیام نور مهم اراده‌ای است که جوان ایرانی دارد و با تکیه‌بر توانایی و صرف فعل خواستن ناممکن‌ها را ممکن می‌کند.

چهار جوان ملایری با صرف فعل خواستن و با تکیه‌بر اراده توانسته‌اند که دستگاهی را بسازند که در جهان بی‌نظیر است و هیچ‌گونه مشابه خارجی ندارد و وسیله‌ای پرکاربرد است.

این چهر جوان همگی دانشجوی دانشگاه پیام نور ملایر هستند و شاید کمتر کسی باور داشت که این‌ها بتوانند این دستگاه را بسازند ولی آن‌ها نشان داند که ایرانی می‌تواند.

خانم زهرا جعفری جوزانی سرپرست این گروه چهر نفرهاست و خبرنگار ملایری‌ها به وی گفت‌وگوی داشته است.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید؟

جعفری: من زهرا جعفری هستم دانشجوی رشته IT دانشگاه پیام نور ملایر و به همراه دوستانم خانم زهرا صفری، مهدی پیرحیاتی و محمد رضا آقایی موفق به ساخت دستگاه خشک‌کننده خشکبار و گیاهان شده‌ایم.

ملایری‌ها: چگونه به فکر ساخت این دستگاه افتادید؟

جعفری: استان همدان و منطقه‌ی غرب ایران، مهد انگور و تاکستان‌های زرین است و بیشترین کارآفرینی در استان همدان و شهرستان‌های حومه با استفاده از کارخانه‌های سبزه صورت می‌گیردازاین‌رو بر آن شدیم که یکی از مشکلات عمده‌ی این کارخانه جات را مرتفع سازیمیکی از عمده‌ترین مشکلات، خشک‌کردن سبزه‌ی شستشو شده در کارخانه‌های سبزه استبه این معنی که وقتی کشاورز ، انگور را در روغن کربنات تیز آب و طی مراحلی خشک می‌کنددر کارخانه برای شستشوی این ماده‌ی شیمیایی و زدودن آلودگی‌هایی که در طول خشک‌کردن به سبزه‌ انگور می‌چسبد، بایستی در کارخانه، مراحل شستشو، خشک‌کردن و بسته‌بندی انجام شودطرح پیشنهادی روی خشک‌کردن سبزه  تیزاب خورده و شستشو داده‌شده در کارخانه تمرکز کرده استبه این صورت که در کارخانه، سبزه‌ خشک‌شده و خریداری‌شده از کشاورز را تحویل می‌گیرند و پس از شستشوی آن، نوبت به خشک‌کردن و تنظیم رطوبت سبزه می‌رسدکه این همان مشکل عمده‌ی کارخانه جات هست.بنا به دلایلی مثل خشک‌کردن سنتی و غیر ایزوله بودن محفظه‌ خشک‌کن، غیربهداشتی بودن و ازلحاظ صنعتی و علم روز به‌صرفه نبودن ، کارخانه‌ها با مشکلاتی گریبان گیر هستندمثلاً برای صادرات ممکن است با مشکل مواجه شوند و ازلحاظ بهداشتی تأییدیه نگیرند.همچنین به دلیل مشکلاتی که برای کارگران در کارخانه ایجاد می‌شد، از قبیل مشکلات ریوی و تنفسی، سوختگی‌ها و سخت بودن شرایط کاری با دستگاه‌های سنتی و همچنین ازلحاظ مصرف بی‌رویه‌ انرژی به‌صرفه نبودن تصمیم گرفتیم که جایگزینی برای سیستم سنتیِ قبل ارائه دهیم.

ملایری‌ها: روند اختراع دستگاه چگونه انجام دادید:

جعفری: ما از سال 1391 با تحقیقات میدانی کار خود را آغاز کردیم و کار ما تا سال 94 ادامه داشت و در این سال موفق به ساخت دستگاه خود شدیم در طی مدتی که برای ساخت دستگاه کار می‌کردیم با مشکلات فراوانی همراه شدیم  چون ما دانشجوی دانشگاه پیام نور بودیم کسی باور نداشت که بتوانیم این دستگاه را بسایم و هرجایی که عنوان  می‌کردیم قصد ساخت این دستگاه راداریم همه به ما می‌گفتند که شما حتی در کتاب‌هایتان هم مشکل‌دارید و چگونه می‌توانید این اختراع را ثبت کنید.

یکی از مشکلات ما عدم دسترسی به منابع بین‌المللی بود و برای دسترسی به منابع بین‌المللی مجبور بودیم که با استفاده از کارت‌های دوستانمان در دانشگاه ملی ملایر در آنجا با دردسرهای فراوان از کتابخانه دانشگاه ملایر که به منابع ISA  دسترسی دارد استفاده کنیم. در طی این مدت بیش از 5 هزار مقاله درباره سیستم‌های خشک‌کن خارجی جمع‌آوری و ترجمه مردیم تا بتوانیم دستگاهمان را به بهترین نحو بسازیم.

ما طرح خود را به دانشگاه‌های متعددی بردیم اما آن‌ها گفتند اگر بخواهید طرح را در دانشگاه ما انجام دهید باید طرح را به نام دانشگاه ثبت کنید و شما فقط کار پروژه‌ای انجام بدهید اما ما نمی‌خواستیم این‌گونه باشد و برای همین خودمان اقدام به ساخت این دستگاه کردیم.

ما برای کار گروهی خود جایی نداشتیم و به همین دلیل مجبور شدیم از یکی از کانون‌های دانش‌آموزی ملایر اتاقی را کرایه بگیریم که برای هر جلسه مجبور بودیم 20 هزار تومان پول پرداخت کنیم و ای اتاق نه وسایل سرمایشی و نه وسایل گرمایشی داشت و ما مجبور بودیم در سرما و گرما کار خود را انجام دهیم.

ملایری‌ها: چه کسانی در ساخت این دستگاه به شما کمک کردند؟

جعفری: آقای علیرضا زنگنه که کارمند جهاد کشاورزی است در این راه به ما کمک‌های فراوانی کردند و به ما خیلی امید می دادند که شما می‌توانید این کار انجام دهید با توجه به مشکلات فراوان از اعتبار خود برای تحقیقات میدانی در کارخانه‌های سبزه به ما کمک می‌کردند و اولین کسی که به ما پس از ساخت این دستگاه تبریک گفت آقای زنگنه بود .

فرمانده سپاه ملایر نیز در این راه بسیار کمک ما کردند و از طریق بسیج سازندگی کمک‌های زیادی به ما کردند ما روزی بود که پول ثبت اختراع خود را نداشتیم ولی ایشان برای ثبت اختراع به ما کمک زیادی کردند.

ملایری‌ها: دستگاه ساخت شما چه کاربرهایی دارد؟

جعفری:  سیستم ارائه‌شده در این زمینه، دارای به‌روزترین تکنولوژی مکانیکی و الکترونیکی و نرم‌افزاری است که دارای امکاناتی نظیر تنظیم دمای مطلوب جهت حفظ کیفیت سبزه و تنظیم زمان‌بندی است. همچنین با اندکی تغییر در دستگاه و تغییر در بعضی پارامترها، می‌توان از دستگاه برای خشک‌کردن میوه‌ها و گیاهان دارویی و سبزی‌ها نیز استفاده کرد.

از مزیت‌های عمده‌ دیگر دستگاه: می‌توان به افزودن قابلیت آنتی باکتریال و از بین بردن قارچ‌ها و میکروب‌ها طی مراحل خشک‌کردن اشاره کرد.

این سیستم دارای یک waveدر پایان عمل خشک شدن هست که باعث می‌شود تمامی قارچ‌ها و میکروب‌های این مرکبات از بین برود که این خود باعث استانداردسازی و بهداشتی بودن محصولات می‌شود

 سیستم ارائه‌شده دارای ظرفیت تناژ بالا در هر مرحله از ورودی و خروجی است که مناسب برای خط تولید و کارخانه‌های است این سیستم در نمونه  کارخانه‌ای، در هر ورودی-خروجی 16 تن محصول را تولید می‌کند که به‌نوبه  خود بی‌سابقه است

طرح ارائه‌شده داری حالت پویاست یعنی عملیات ورودی خروجی را خود به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و نیاز به کاربر ندارد که این باعث ایمنی سازی دستگاه می‌شود

 این دستگاه می‌تواند به‌صورت دوگانه‌سوز نیز استفاده شود؛یعنی هم باانرژی الکتریکی و هم باانرژی گازی با استفاده از تکنولوژی پکیج و بخارآب که خود باعث بهینه‌سازی در مصرف انرژی می‌شود می‌تواند کار کند.

 دستگاه طوری طراحی‌شده که برای خشک شدن سبزه با حساسیت‌های ذکرشده در موارد بالا راهم شامل می‌شود.دستگاه کاملاً بومی و داخلی بوده و مشابه خارجی ندارد.

ملایری‌ها: چه جایزه‌هایی برای اختراع خود گرفته‌اید؟

جعفری: دستگاه ما به دلیل نداشتن نمونه خارجی دارای گواهی ثبت اختراع و طبقه‌بندی بین‌المللی است و هیچ‌گونه مشابه خارجی ندارد. ما با این دستگاه در جشنواره‌های استان همدان، اصفهان، رتبه اول جشنواره حرکت، طرح کارآفرینی برتر استان، طرح برگزیده نمایشگاه جهاد کشاورزی و طرح بگزیده در سامانه بنیاد ملی نخبگان است.

ملایری‌ها: درخواست‌هایی هم برای ساخت دستگاه داشته‌اید؟

جعفری: ما درخواست‌هایی از استان‌های همدان، اصفهان و تبریز داشته‌ایم و این‌ها به شرطی از ما حمایت می‌کنند که این طرح به اسم شهر آن‌ها باشد  ولی ما می‌خواهیم در شهر خودمان این سیستم فعال شود که هم برای جوانان دیگر اشتغال‌زایی داشته باشد و هم به اسم ملایر شناخته شود.

ملایری‌ها: چه سخنی با مسئولین دارید؟

جعفری: سخن ما با مسئولین این است که ما نیاز به تشویق ندارم و بلکه نیاز به حمایت داریم . با توجه به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری درباره حمایت از جوانان و اقتصاد مقاومتی  ما و تمام جوانان نخبه نیازمند حمایت هستیم  و مسئولین فقط به باشید ما را باور کنند.

اگر مسئولین ما را باور داشته باشند و حمایت کنند بسیاری از نخبگان از ایران به خارج کوچ نمی‌کنند همه ما دوست داریم برای میهن اسلامی و شهر خود کار و فعالیت کنیم .

عکس های دستگاه و نمونه محصولات خشک شده با دستگاه 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار