نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. مرداد 1394 - 8:22   |   کد مطلب: 16231
محققان «آژانس کتاب‌خوانی»، که موسسه‌ای خیریه برای ایجاد انگیزه در مردم برای مطالعه بیشتر است، با تحلیل 51 مقاله و گزارش درباره تاثیر کتابخوانی بر ارتقاء معلومات و موفقیت‌های دانشگاهی که طی 10 سال گذشته منتشر شده، به زمینه‌های دیگر سودمندی کتاب‌خواندن به غیر از آگاهی‌بخشی دست یافته‌اند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایبنا، محققان «آژانس کتاب‌خوانی»، که موسسه‌ای خیریه برای ایجاد انگیزه در مردم برای مطالعه بیشتر است، با تحلیل 51 مقاله و گزارش درباره تاثیر کتابخوانی بر ارتقاء معلومات و موفقیت‌های دانشگاهی که طی 10 سال گذشته منتشر شده، به زمینه‌های دیگر سودمندی کتاب‌خواندن به غیر از آگاهی‌بخشی دست یافته‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که کتاب‌ خواندن دست‌جمعی به داشتن مراودات بهتر میان والدین و کودکان، موجب افزایش خودباوری، کاهش استرس و عصبیت می‌شود و درک بیشتر دیگر فرهنگ‌ها را آسان‌تر می‌کند.

داده‌ها هم‌چنین این‌گونه نتیجه می‌دهند که بر اساس مطالعاتی که در امریکا در دو سطح مختلف اجتماعی انجام شده، مثلا خواندن بیشتر کتاب در کنار دیگر سرگرمی‌ها با کاهش خطر ابتلا به کندذهنی و حتی جنون ارتباط بسیار نزدیکی دارد. محققان گفته‌اند که این کاهش  به‌ویژه با خواندن کتاب‌های داستانی بیش از خواندن روزنامه یا مجله خود را نشان داده است.

هم‌چنین برخی گزارش‌های منتشر شده نشان دهنده فوائد فرهنگی کتاب‌خوانی نیز بوده و نتیجه داده است که یکی از بیشترین فوائد این کار ایجاد توانایی شناخت خود و دیگران، گوناگونی اجتماعات بشری و فرهنگ‌های دیگر می‌شود و به آگاهی مردم از دوره تاریخی که در آن زندگی می‌کنند، کمک می‌کند.

در عین حال، محققان بر پایه این تحقیق گفته‌اند که خواندن مداوم کتاب برای لذت توانایی درک دیگر طبقات اجتماعی، قومیت ها و دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی را ارتقاء می‌دهد.

با وجود تمامی این فوائد محققان دریافته‌اند که درصد کتاب‌خوانی با لذت و تفریح در انگلستان تنها 26 درصد بوده است؛ یعنی، کمتر از میزان جهانی و حتی 20 درصد کمتر از میزان خواندن کتاب در کشور پرتغال.

«سوزان الکین» نویسنده رمان «ببخشید خانوم ما پسر هستیم» و معلم پیشین که به مدت 36 سال در دوره راهنمایی به تدریس مشغول بوده است، نقش والدین را الگوبرداری برای مطالعه کتاب بسیار پررنگ می‌داند. او سه اصل برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی را این گونه توصیه می‌کند: کودکان را با خود به کتابخانه ببرید تا ببیند که شما کتاب می‌خوانید، برای آن‌ها و به همراه آنان کتاب بخوانید و از همه مهم‌تر، کتاب خواندن را به یکی از سرگرمی‌های روزانه تبدیل کنید. 

دیدگاه شما

آخرین اخبار