نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. مرداد 1394 - 8:45   |   کد مطلب: 16029
استمرار حملات ترکیه به عراق در شمال این کشور که از هفته گذشته شروع شده، در روز شنبه، تنش درروابط بغداد-آنکارا را تشدید کرد، نخست وزیر عراق بر شدت انتقاداتش افزود و جریان های سیاسی نیز واکنش های خود را تندتر کرده و خواستار ارجاع این پرونده به شورای امنیت شدند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا، حیدرالعبادی بعد از ظهر شنبه از تداوم حملات ترکیه به خاک کشورش انتقاد کرد و گفت که عراق اجازه نخواهد داد ترکیه اختلافات داخلی خود را به داخل عراق منتقل کند. 

وی که در جلسه ای با کمیته عالی هماهنگی استان ها، سخن می گفت، تاکید کرد که عراق به دنبال تشدید تنش در روابط با همسایه شمالی نیست از وخامت اوضاع در این کشور همسایه راضی نخواهد بود، اما سوال اینجاست چرا آنکارا به جای حل مشکلات خود با مخالفانش ، قدرتش را به همسایه نشان می دهد؟

العبادی که طی روزهای اخیر برای برخورد جدی تر با تجاوز ترکیه ، از سوی جریان های سیاسی کشورش تحت فشار قرار داشته ، همچنین سوال دیگری نیز مطرح کرد و پرسید:چرا ترکیه مقرهای پ ک ک را در کردستان عراق دنبال کرده و هدف می گیرد، اما مقرهای همین گروه در خاک ترکیه را مورد حمله قرار نمی دهد؟

العبادی در سخنان و مواضع دو سه روز گذشته اش ، اشاره ای به احتمال ارجاع موضوع به مجامع بین المللی نکرده ، اما حالا بعد از گذشت چند روز از این حملات که گفته شده در روزهای اخیر منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیر نظامی در مناطق کوهستانی اربیل و دهوک در کردستان عراق شده، بر شدت واکنش ها در بغداد نیز افزوده شده است. 

مسعود بارزانی نیز که طی روزهای گذشته سکوت کرده بود، روز شنبه در بیانیه ای ، بر خلاف انتظار حتی کردها، از حزب کارگران کرد ترکیه (پ ک ک) خواست شمال عراق را ترک کرده و بطور ملایم تری از ترکیه خواست غیر نظامیان را هدف قرار ندهد. 

بارزانی که گفته شده پیش از شروع حملات چراغ سبز را به آنکارا برای حمله به شمال عراق داده، این روزها با انتقادهای شدیدی هم روبه روست. بطوری که سمیره الموسوی نماینده عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، خواستار پاسخگویی وی بخاطر موافقت با این حملات در پارلمان شده است .

زانا سعید روستایی از جماعت اسلامی کردستان عراق و از نمایندگان پارلمان، از ائتلاف کردستانی بر خلاف واکنش ملایم مسعود بارزانی و حزب دمکرات ، به دولت ترکیه به شدت حمله کرد و از حکومت مرکزی و حکومت محلی اربیل خواست فشار بر آنکارا را افزایش داده و برای جلوگیری از ادامه بمباران ها به سازمان های بین المللی رجوع کنند. 

حزب گوران از احزاب کرد عراق نیز بیانیه نسبتا تندی در روز شنبه صادر کرد و حملات ترکیه به کردستان عراق را ناقض حاکمیت و استقلال عراق دانست. 

هوشیار عبدالله رییس فراکسیون این حزب کردی در پارلمان عراق گفت، تکرار حملات و مداخلات ترکیه در عراق دیگر به مرحله ای رسیده که نمی توان سکوت کرد. 

وی خواهان ارجاع موضوع به مجامع بین المللی و شورای امنیت شد و گفت که باید از همه ظرفیت ها برای واداشتن ترکیه به توقف حملاتش به عراق بهره گرفت. 

به گزارش ایرنا، بسیاری از شخصیت ها ، جریان های سیاسی و کارشناسان و تحلیلگران عراقی، عملیات ارتش ترکیه در آسمان عراق را اقدامی در جهت حمایت از داعش تلقی کرده و می گویند، پ ک ک اکنون خاکریز خود را در مقابل داعش ایجاد کرده است.

از جمله این شخصیت ها، عالیه نصیف از نمایندگان پارلمان عراق است که دولت ترکیه را متهم کرد که حملاتش به پ ک ک درچارچوب کار مشترک با داعش است. 

به هرحال ترکیه از 2003 میلادی و به دنبال سقوط رژیم بعثی عراق، هر از گاهی شمال این کشور را از طریق حملات هوایی و یا گلوله باران توپخانه ای مورد حمله قرار داده است که به گفته منابع محلی هربار تعداد زیادی از اهالی روستاها و شهرهای منطقه کشته و زخمی شده و مزارع و خانه هایشان ویران شده است. 

این بار اما در ابتدای امر بهانه 'پ ک ک ' نبود، بلکه بعد از حملات تروریستی در ترکیه و مشخص شدن نقش داعش در آن ، دولت ترکیه از تصمیم خود برای ورود به جنگ علیه داعش خبر داد ، موضوعی که با استقبال بسیاری از گروه های سیاسی در عراق و منطقه روبه رو شد، اما جنگنده های ترکیه به جای داعش از کردستان عراق سر درآوردند و هدف از داعش به پ ک ک تغییر یافت. 

منابع در سوریه و عراق روز شنبه گفتند، هیچ گزارشی که تایید کننده حملات جنگنده های ترکیه علیه اهداف و مقرهای داعش باشد، در دست نیست.

ترکیه از کشورهایی است که در منطقه همواره به حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق ، بویژه داعش متهم بوده است. 

تازه ترین افشاگری را یک نشریه آمریکایی در ماه گذشته میلادی انجام داد که براساس آن سرپرستی تیم پزشکی معالج مجروحان داعش بویژه فرماندهان آن را 'سمیه' ، دختر رجب طیب اردوغان بر عهده دارد. 

ترکیه همچنین متهم است که دروازه ها و گذرگاه های مرزی خود را روی تروریست هایی که از سراسر جهان قصد ورود به خاک کشورهای سوریه و عراق را دارند باز گذاشته و شهرهای مرزی این کشور به مکانی برای استراحت و معالجه نیروهای خسته و زخمی داعش و سایر تروریست ها اختصاص یافته است.
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار