نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. مرداد 1394 - 8:10   |   کد مطلب: 16003
تعدادی پیام و تلگراف که از عربستان فاش شده است حاکی از نقش این کشور و به همراه قطر در تخریب و تقسیم یمن و ایجاد اختلافات مذهبی و نژادی در آن است.

 نقل از العالم، تعدادی تلگراف سعودی که فاش شده است از نقش عربستان و قطر در تخریب و تقسیم یمن و تلاش برای ایجاد اختلافات مذهبی و نژاد در این کشور و نیز عادی جلوه دادن قضیه جنوب است.

یکی از این تلگرافها از تلاش عربستان برای ایجاد اختلاف و کشتار بین مردم یمن پرده برداشته و نشان می دهد عربستان به گونه ای عمل کرده است که دست داشتن آن در این خصوص فاش نشود.

یکی دیگر از این تلگرافها نیز نشان می دهد که دولت قطر مبلغ زیادی را به شیخ « حمدی الاحمر» از اعضای ارشد حزب یمنی « تجمع برای اصلاح» پرداخت کرد تا از اعتراض های نیروهای امنیتی و نظامی یمن حمایت کرده و در مورد شورش و نافرمانی و نیز ایجاد شکاف بین رهبران امنیتی اقدامات تحریک آمیز انجام دهد.

همچنین تلگرافی دیگر فاش می کند که عربستان به قبایل یمنی نقاط مرزی برای مقابله با انصار الله کمک کرد

اما تلگرافی دیگر از درخواست عبدربه منصور هادی در زمان معاونت  ریاست جمهور از عربستان حکایت دارد مبنی بر اینکه فورا مبلغی پول در اختیار او قرار دهد تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

این در حالی است که وزارت خارجه عربستان پس از فاش شدن نامه ها و اسناد خود با سفارتخانه های این کشور در نقاط مختلف جهان در پایگاه ویکی لیکس اعلام کرد طرفهایی که در این خصوص دست داشتند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

خبرگزاری رسمی یمن «واس» نیز یک روز پس از فاش شدن هفتاد هزار سند محرمانه سعودی در ویکی لیکس بیانیه ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه وزارت خارجه این موضوع را از نظر قانونی پیگیری خواهد کرد.

در این بیانیه به نقل از اسامه بن احمد نقلی رئیس اداره اطلاع رسانی وزارت خارجه آمده بود : مطالبی که در برخی پایگاههای اینترنتی منتشر شده است با حمله الکترونیکی سابق به وزارت خارجه در ارتباط است.

این دیپلمات سعودی بدون تکذیب اسناد ویکی لیکس به اظهارات خود در 22 می گذشته در مورد حمله الکترونیکی به وزارت خارجه اشاره کرده و گفت که وزارت خارجه با هماهنگی نهادهای دست اندرکار این موضوع تحقیقات در این خصوص را ادامه می دهد

در همین ارتباط عربستان چندی پیش به شهروندان خود هشدار داد که به منظور اطلاع از اسنادی که چه بسا به ضرر وطن است، وارد پایگاههای اینترنتی نشوند.

این در حالی است که پایگاه ویکی لیکس اخیر اسناد و واقعیت های خطرناکی را در ارتباط با دست داشتن نظام حاکم سعودی در حوادث فاجعه بار و دخالت آشکار آن در مسائل برخی کشورها فاش کرد که برخی از این اسناد عنوان بسیار محرمانه داشتند.

ویکی لیکس 70 هزار سند از مجموع یک میلیون سند بسیار محرمانه سعودی وزارت خارجه عربستان و نهادهای امنیتی و نظامی  را فاش کرد.

یکی از این اسناد فاش کرد که آل سعود اولین کشوری بود که در مقابل آزادی صدها زندانی مسلح عرب و خارجی از زندان های خود آنان را برای جنگ و اقدامات دیگر راهی سوریه کرد.

انتهای پیام/پ

دیدگاه شما

آخرین اخبار