نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. خرداد 1394 - 19:40   |   کد مطلب: 15646
با ایجاد رقابت در بازار داخلی تولیکننده دیگر در این انحصار نیست که محصول تولیدی خود را با هر قیمت و کیفیتی به جامعه تحمیل کند؛ اما اگر مدیریت صحیحی بر واردات اعمال نشود، همین واردات می‌تواند تیشه بر ریشه اقتصاد و کشاورزی کشور بزند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از آناج، با ایجاد رقابت در بازار داخلی تولیدکننده دیگر در این انحصار نیست که محصول تولیدی خود را با هر قیمت و کیفیتی به جامعه تحمیل کند؛ اما اگر مدیریت صحیحی بر واردات اعمال نشود، همین واردات می‌تواند تیشه بر ریشه اقتصاد و کشاورزی کشور بزند.

قاچاق سرآغازی برای پیامدهای تخریبی در شاخه کشاورزی اقتصاد ایران

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت:واردات هر محصول متناسب با قوانین و استاندارد های تعریف شده در حوزه کشاورزی خوب است ولی زمانی که شکل و شمایل قاچاق به خود می گیرد تهدیدی بزرگ با پیامدهای تخریبی در شاخه کشاورزی اقتصاد ایران محسوب می شود.

علیرضا آقابالایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آناج افزود:  آنچه که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و مجلس و دولت هم برآن اهتمام دارند، تکیه بر محصولات و تولیدات داخلی است.

وی تصریح کرد: دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کند و با تشکیل تعاونی برای حل مشکلات کشاورزان تلاش کند.

آقابالایی ادامه داد: عده ای از دلالان و واسطه ها هستند که با قیمت های کمتر میوه های باکیفیّت های نازل را وارد کشور می کنند درحالی که میوه و سایر محصولات کشاورزی در داخل کشور به اندازه تولید می شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیلی  که در داخل کشور وجود دارد اکثر محصولات کشاورزی از جمله میوه، سبزی و صیفی جات باکیفیّت  و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می شود.

آقابالایی تاکید کرد: حداقل انتظار کشاورزان از مجموعه دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی این است که از آنها حمایت کرده و اجناس و تولیدات آنها که با هزینه های بسیار تولید شده را با قیمت مناسب خریداری کنند.

واردات آسیبی جدّی به بخش کشاورزی

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار اقتصادی آناج گفت: یکی از آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی و اقتصاد آن واردات است.

ابرهیم ناهی افزود:  متاسفانه شاهد واردات زیاد میوه با اختلاف قیمت نجومی از واردکننده تا مصرف‌کننده هستیم.

وی تصریح کرد: حجم واردات میوه های لوکس نسبت به گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است، انگور، پرتقال، سیب و یکسری میوه های خاص که نیازی به واردات آن وجود ندارد در حجم وسیعی وارد بازار ایران می شود، هر چند گفته می شود فقط موز مجوز واردات دارد و سایر میوه ها به صورت قاچاق وارد می شود اما نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند و معتقدند این حجم از واردات نمی تواند به صورت قاچاق باشد و به طور قطع بخش های آن را ساماندهی و مدیریت می کنند.

ناهی با بیان اینکه این محصولات با قیمت گران و 3 برابر قیمت جهانی به مصرف کننده عرضه می‌شود، ادامه داد: با قاچاق محصول به کشور عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و این امر لطمه اقتصادی بزرگی را به کشور وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: واردات قاچاق محصولات کشاورزی مشکلاتی از قبیل ورود آفات را برای کشور به همراه دارد.

تنگ شدن دروازه مرزهای ایران و مبتلا نشدن بازار کشاورزی به ویروس محصول قاچاق

عضوءهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آناج اظهار کرد: زمانی که وضعیت قرنطینه ای محصولات وارداتی نامشخص باشد، نمی توان انتظار داشت محصولات خارجی سالم وارد میادین عرضه و فروش محصولات شود.

محمد حسین هماورد افزود: هم اکنون میزان میوه های وارداتی نسبت به محصولات کشاورزی داخلی با برخورداری از حجم بالا در بازار سایه انداخته اند.

وی تصریح کرد:برای خروج از اقتصاد تک محصولی باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم و  منفعت فرد را نباید بر منافع کل کشور ارجحیت یابد.

هماورد ادامه داد: قاچاق میوه و حجم بالای آن در بازار به عنوان ویروسی مرگبار کشاورزی داخلی را فلج خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید باید در بحث واردات و تنگ کردن دروازه مرزهای ایران جهت عدم ورود کالاهای قاچاق تدابیر حساسی بیندیشد تا بازار کشاورزی به ویروس محصولات قاچاق میوه مبتلا نشود.   بر اساس این گزارش، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی زیان تولید‌کنندگان داخلی و هَدَر رفتن سرمایه‌های ملی را به‌دنبال دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار