نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. خرداد 1394 - 6:36   |   کد مطلب: 15525
سوراخ‌های پنیر سوئیسی برخلاف تصور رایج، این سوراخ‌ها توسط باکتری‌ها ایجاد نشده‌اند بلکه تکه‌های کوچک کاه درون شیر، عامل ایجاد آن‌ها در پنیر هستند.

به گزارش ملایری ها به نقل از ایسنا، دانشمندان پس از یک قرن موفق شدند معمای سوراخ‌های پنیر سوئیسی را حل کنند. برخلاف تصور رایج، این سوراخ‌ها توسط باکتری‌ها ایجاد نشده‌اند بلکه تکه‌های کوچک کاه درون شیر، عامل ایجاد آن‌ها در پنیر هستند.

محققان مرکز تحقیقات کشاورزی Agroscope دریافتند که سوراخ‌های اسرارآمیز درون این پنیرها، زمانی که شیر مورداستفاده برای تولید پنیر با روش‌های مدرن دوشیده می‌شود، کاهش‌یافته یا کاملاً ناپدید می‌شوند.

به گفته محققان، این مسئله از حدود سال 1917 که ویلیام کلارک، دانشمند آمریکایی در مقاله‌ای دلیل ایجاد سوراخ در پنیر سوئیسی را دی‌اکسیدکربن منتشرشده توسط باکتری موجود در شیر خوانده بود، تاکنون به شکل معما باقی مانده بود.

محققان سوئیسی دریافتند که پنیر سوئیسی در 10-15 سال اخیر از سوراخ‌های کمتری برخوردار است؛ زیرا بجای سطل‌های شیردوشی، از دستگاه‌های مهروموم‌شده مدرن استفاده می‌شود که از ورود ذرات خارجی به درون مایع جلوگیری می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار