نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. ارديبهشت 1394 - 12:31   |   کد مطلب: 15467
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا دانشجو برای کسب علم و بر اساس نیاز کشور جذب می شود اما در کشور ما دانشگاه‌ها برای کسب درآمد دانشجو جذب می‌کنند.

علی نعمت چهاردولی در گفت‌وگو با خبرنگار ملایری‌ها، با اشاره به نامه اساتید دانشگاه‌ها به رئیس جمهور اظهار کرد: افت علمی به جد در کشور ایجاد و این افت علمی در تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه به وضوح دیده می شود.

* مدرگ گرایی به جای کسب علم

وی مدرک گرایی را یکی از دلایل مهم این افت علمی در کشور دانست و عنوان کرد: جایگزین شدن گرفتن مدرک به جای کسب علم توسط فرد برای دستیابی به شغل باعث شده که افت کیفیت کسب علم شده است.

* کم رنگ شدن جایگاه عالم و پر رنگ شدن جایگاه ثروت در جامعه

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی کم رنگ شدن جایگاه افراد عالم در جامعه و بالا رفتن جایگاه افراد پولدار در جامعه باعث افت جایگاه علم و دانش در جامعه شده است و جایگاه علم و دانش جایگاه خود را به کسب ثروت داده است.

وی عدم توجه به نیروی نسانی در تعلیم و تربیت را یکی دیگر از دلایل افت علمی در کشور بیان کرد و افزود: یکی از مهمترین دلایل این افت علمی بی توجهی به جایگاه معلم و پایین بودن  حق و حقوق معلم در ایران  نسبت به سایر نقاط دنیا است.

چهاردولی گفت: عامل اصلی پیشرفت یک کشور نیروی انسانی آن کشور است و هر چه جایگاه و شان معلمان بالاتر رود سطح علم بالاتر می ود اما عدم توجه به جایگاه معلمان باعث این افت علمی شده است.

* چرا مدیران معلمان را مجبور به قبولی صد در صد می کنند؟

وی افزود: چرا مدیران معلمان را مجبور به قبولی صد در صد می کنند و چرا مردودی از سیستم آموزشی کشور برداشته شده است و کلاس‌ها نباید مردودی داشته باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: با برداشتن مردودی از سیستم آموزشی کشور دانش‌آموز چه درس بخواند، چه درس نخواند علی رقم میل معلمان قبول است و به پایه‌های بالاتر می‌رود و این یک آفت بزرگ برای سیستم آموزشی کشور است.

* بعضی از مدارس غیر انتفاعی ابزاری برای کسب مدرک شده اند.

وی نگاه پولی و ریالی به آموزش و پرورش را ضربه ای بزرگ به سیستم آموزشی کشور دانست و بیا کرد: این نگاه باعث وارد شدن ضربات ویژه ای به نسل آینده خواهد شد و باید برای تعلیم و تربیت هزینه کرد نه اینکه با پول بی سواد به بار آورد.

چهاردولی عدم توجه به درس پرورشی  در تعلیم و تربیت را یکی دیگر از دلایل افت علمی در کشور دانست و افزود: آموزش شیوه درست مطالعه، شیوه دادن امتحان،  روش های کاهش اضطراب و آمادگی روحی دانش آموز همگی  در درس پرورشی آموزش داده می‌شد که با نادیده گرفت این درس این روش‌ها از بی رفت.

وی واگذاری تعلیم و تربیت به بخش خصوصی را از دیگر دلایل افت علمی در کشور دانست و افزود: واگذار کردن تعلیم و تربیت به بخش خصوصی باعث شده است که بعضی از مدارس غیر انتفاعی ابزاری برای کسب مدرک باشند.

نماینده مردم ملایر در کشور مسابقه تشکیل دانشگاه در کشور در دانشگاه از دلایل مهم افت علمی در کشور بیان کرد و گفت: تشکیل دانشگا‌های جدید باعث شده که زحمتی که دانش آموز در برای کنکور می کشید نادیده گرفته شده و تمامی دانش آموزان در دانشگاه‌ها قبول شوند.

وی گفت: امروز در دانشگاه پیام نور رشته های فنی تدریس می شود که نیاز مبرم به برگزاری کلاس و کارگاه دارد اما در این دانشگاه این کلاس‌ها تشکیل نمی شود و دانشجو در دانشگاه پیام نور چگونه می تواند کیفیت علم را بالا ببرد.

چهاردولی گفت: در سال‌های گذشته هر داشنگاه در رشته‌های ارشد حداکثر سه دانشجو پذیرش داشت اما امروز در دانشگاه آزاد کلاس‌های 70 نفری در رشته ‌های ارشد تشکیل می شود.

وی گفت: در گذشته در مقطع دکتری در کل کشور سه دانشجو گرفته می‌شد اما امسال بالاترین جذب دکتری را در دانشگاه‌های کشور داشته ایم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا دانشجو برای کسب علم و بر اساس نیاز کشور جذب می شود اما در کشور ما دانشگاه‌ها برای کسب درآمد دانشجو جذب می‌کنند.

وی گفت: امروز دانشگاه پیام نور برای پول و کسب درآمد، دانشگاه آزاد برای پول و کسب درآمد و دانشگاه‌های ملی با ایجاد پردیس برای کسب درآمد دانشجو جذب می‌کنند.

* در دانشگاه سما دانشجویی بر سر کلاس می نشیند که سواد سوم راهنمایی هم ندارد

چهاردولی گفت: امروز در دانشگاه سما دانشجویی بر سر کلاس مس نشیند که سواد سوم راهنمایی هم ندارد اما در رشته های فنی و مهندسی دانشجو است.

وی گفت: بی ارزش شدن کنکور و پذیرش دانشجو بدون کنکور، از بین رفتن امتحانات نهایی در مقاطع مختلف و فروش مدرک با پول از دیگر دلایل افت علمی در کشور است.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: برای رشد سطح علمی کشور باید از پایه به معلمان توجه شود، باید امتحانات نهایی و مردودی  به مدارس بازگردند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار