نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. ارديبهشت 1394 - 16:14   |   کد مطلب: 15283
مدیر کل نقشه برداری غرب کشور خبر داد:
آغاز تهیه نقشه هوایی رقومی ملایر
تهیه نقشه هوایی رقومی ملایر با استفاده از عکسبرداری هوایی انجام شده توسط سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها، تهیه نقشه هوایی  رقومی ملایر با استفاده از عکسبرداری هوایی  انجام شده توسط سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

احمد رفیعی میرزا در آیین آغاز تهیه نقشی رقومی ملایر اظهارکرد: در سال 93 با توجه به پیشرفت ملایر در پروژه های عمرانی و نیاز به نقشه‌های هوایی پروازهای عکسبرداری از فرودگاه مهر آباد انجام شد.

وی افزود: عکس‌های هوایی گرفته شده با دقت یک هزارم گرفته شده و در بسیاری از موارد ساخت و ساز و انجام پروژه های عمرانی و در GIS و گالاس کاربرد بالایی دارد.

مدیر کل نقشه برداری غرب کشور از نصب ایستگاه دائم GPS در اداره هواشناسی ملایر خبر داد و بیان کرد: ایستگاه دائم GPS با اعتبار 2 میلیارد ریال در محل اداره هواشناسی ملایر نصب شده و کلیه پروژه های عمرانی ملایر از لحاظ مختصات به این ایستگاه وصل می‌شوند.

وی با اشاره به نیاز تمامی بسیاری از ادارت به نقشه‌های رقومی عنوان کرد: اداره مسکن و شهرسازی، شرکت‌های خدماتی و خدمات رسان به ای نقشه‌ها احتیاج دارند.

رفیعی میرزا افزود: از این نقشه برای نقشه گردشگری نیز می توان استفاده کرد و امیدواریم هر چه سریعتر عکس‌های هوایی به نقشه‌ تیدیل شوند.

شهردار ملایر در این آیین اظهار کرد: نقشه رقومی ملایر با استفاده از عکس‌های هوایی گرفته شده تهیه خواهد شد که کمک به سزایی به شهرداری برای شناخت واحدهای مسکونی، تجاری و تاسیسات زیر سطحی و رو سطحی خواهد بود.

  به گزارش ملایری‌ها، نقشه هاي رقومي به نقشه هاي اطلاق مي شوند كه توسط تكنيك هاي رقومي توليد شده و به فرم رقومي نيز ذخيره مي شوند. ذخيره سازي نقشه هاي رقومي به دو صورت برداري و رستري مي باشد. با توليد نقشه هاي رقومي بسياري از مشكلات موجود در نقشه هاي سنتي مرتفع گرديده است. اين نقشه ها به دو طريق توسط رقومي نمودن نقشه هاي سنتي (DIGITIZING) و يا مستقيما از روي عكس هاي هوايي ( مسير روش فتوگرافي ) قابل تهيه مي باشند.

نمونه هايي از كاربردهاي نقشه هاي رقومي را مي توان كاربردهاي شهري همانند: نقشه هاي آب و فاضلاب ، برق و تلفن ، طرح جامع و تفضيلي شهرها و نقشه هاي معماري ، نقشه هاي گاز شهري و نقشه هاي كاربري اراضي ذكر شود. كاربردهاي منطقه‌اي: نقشه مديريت جنگل ها و مراتع، نقشه هاي كاربري اراضي و نقشه هاي تقسيمات كشاورزي نقشه هاي فرسايش خاك و نقشه هاي زمين شناسي. كاربردهاي محيط زيست: نقشه هاي آلودگي هوا، نقشه هاي هواشناسي، نقشه اقليم شناسي، نقشه هاي وضع آلودگي آبهاي موجود، ‌نقشه هاي آلودگي زمين و عوامل آلوده كننده آنها و کاربردهای دیگر.

دیدگاه شما

آخرین اخبار