نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. اسفند 1393 - 11:00   |   کد مطلب: 14891
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: و اگر بتوان نیرویی تربیت کرد که بتواند وارد بازار کار شود و به نیروی بیکار جامعه اضافه نشود کمکی اساسی در رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها، مسعود شفیعی بعد از ظهر در جلسه نشست روسای دانشکده‌های فنی حرفه‌ای منطقه 10 کشور در دانشکده خوارزمی ملایر اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور مشکل ساختاری و این دانشکده‌هاست.

 

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور افزود: از سال 1390 آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای از آموزش و پرورش به وزارت علوم و تحقیقات کشور واگذار شد که باعث به وجود آمدن مشکلات اساسی و ساختاری شده است.

 

وی با اشاره به مراکز فنی‌وحرفه‌ای کشور عنوان کرد: در کشور 160 آموزشکده و دانشکده فنی‌وحرفه‌ای فعالیت می‌کنند و بیش از 160 هزار دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل هستند.\

 

شفیعی از ساخت 20 موسسه و آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور خبر داد و بیان کرد: در مراکز فنی‌وحرفه‌ای کشور بیش از 90 رشته مقطع کاردانی، 30 رشته کارشناسی ناپیوسته و 6 رشته کارشناسی پیوسته  آموزش داده می‌شود.

 

وی با اشاره به اساسی‌ترین مشکلات مراکز فنی‌وحرفه‌ای تصریح کرد: بودجه و سرانه، وجود آزمایشگاه‌های قدیمی، تجهیزات فرسوده از اساسی‌ترین مشکلات مراکز فنی‌وحرفه‌ای است که برای بروزرسانی آزمایشگاه‌ها به بیش ار 200 میلیون بودجه نیاز است.

 

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور کمبود هئیت علمی را یکی دیگر مشکلات مراکز فنی‌وحرفه‌ای نامید و بیان کرد: در کل کشور و در مراکز فنی‌وحرفه‌ای حدود 60 هئیت علمی فعال هستند که با توجه به وجود 167 مرکز فنی‌وحرفه‌ای در کشور تعداد هئیت علمی این دانشکده‌ها بسیار پایین است.

 

وی افزود: برای تشکیل هر رشته به سه نفر هئیت علمی نیاز است که این مراکز حدود 500 هئیت علمی کمبود دارند.

 

شفیعی توجه به مراکز و دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای را خواستار شد وعنوان کرد: اگر به این دانشکده‌ها توجه شود می‌توانند سهم عمده‌ای در تولید شغل و تامین نیروی انسانی بازار کار را داشته باشند.

 

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه عنوان کرد: در برنامه پنجم مصوب شده است که 40 درصد از نیروهای دانشگاهی باید کاردان باشند ولی این رقم اکنون کمتر از 20 درصد است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به سالگرد ابلاغیه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری گفت: اقتصاد مقاومتی فرآیندی است که هم باید صرفه‌جویی و هم برنامه‌ریزی در آن دیده شود.

 

وی افزود: مراکز فنی‌وحرفه‌ای  مدرک گرا نبوده و بیشتر به تربیت نیروهایی کارآمدی تاکید دارد و اگر بتوان نیرویی  تربیت کرد که بتواند وارد بازار کار شود و به نیروی بیکار جامعه اضافه نشود عین اقتصاد مقاوتی است.

 

شفیعی گفت: در اقتصاد مقاومتی باید به گونه‌ای عمل کرد که عملکرد منفی دیگران تاثیری در کار تو نداشته باشد و اگر عملکرد اینگونه باشد نیروی بیکار کم کم کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار