نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. دى 1393 - 22:09   |   کد مطلب: 14741
مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان با اشاره به اینکه همدان، میراث‌دار اصلی گویش‌های «مادستانی» است، گفت: گویش‌های محلی ذخیره‌های پایان ناپذیر زبان فارسی است.

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها، فاضل عبادی ظهر امروز در همایش شعر گویش‌های محلی استان همدان در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد شهرستان ملایر با اشاره به جایگاه والای ایران در ادب فارسی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی به عنوان پایه و فرهنگ هنر ایران زمین زاییده داشته‌های پیشینیان و آموزه‌های دینی است.

وی لهجه ها و گویش‌ها را زیر شاخه اصلی ادب فارسی دانست و عنوان کرد: گویش‌ها و لهجه‌ها به عنوان زیرشاخه اصلی ادبیات فارسی نقشی بنیادین در حفظ میراث تمدن ایرانی بر عهده دارند.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: بزرگان و اهالی هنر در رشته های مختلف هنری مانند شعر، داستان، موسیقی و سایر رشته‌ها وظیفه و نقش مهمی در حفظ و نگهداری از گویش های محلی و سپردن این امانت به نسل‌های آینده دارند.

عبادی افزود: گویش‌های محلی ذخیره‌های پایان ناپذیر زبان فارسی بوده و نقشی حیاتی در حفظ زبان فارسی در جای جای جهان را داشته اند.

وی گفت: نقش و جایگاه گویش های محلی فارسی، هر یک به فراخور بهره مندی و استفاده ادیبات و نویسندگان، در جای جای آثار فاخر و عادی شعر و ادب و سایر علوم به روشنی قابل مشاهده است.

عبادی، ایران را پایگاه اصلی ادبیات فارسی جهان دانست و عنوان کرد: شاعران ایرانی با لهجه‌ها و پویش‌های متنوع و متفاوتی در مناطق مختلف در احیاء و نگهداری از ادبیات فارسی وظیفه‌ای مهم و خطیر داشته‌اند.

وی استان همدان را میراث‌دار اصلی گویش‌های مادستانی عنوان کرد و افزود: در استان همدان به عنوان میراث‌دار گویش‌های مادستانی و سایر لهجه‌ها، شاعران محلی در گویش‌های لری، لکی، کردی و ترکی و با تلفظ‌های محلی مرتبط با جغرافیای خاص‌، سنگرداران حفظ، نگهداری، تبلیغ فرهنگ و گویش شهرستان ها و زبان و ادبیات رسمی و ملی کشور هستند.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به شاعران استان همدان عنوان کرد: کارنامه شاعران استان و همت آنان در پاسداشت میراث نیاکان، نشان دهنده قوت و قدرت فرهنگی استان در عرصه ملی و نیز مقابله با فرهنگ های مهاجم بیگانه در گستره جهانی است.

 انتهای پیام/ گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار