نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. دى 1393 - 22:04   |   کد مطلب: 14740
همایش استانی شعر گویش‌های محلی با معرفی شاعران منتخب و برگزیده استان در زمینه شعر گویش محلی در ملایر به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها، همایش شعر گویش محلی با هدف حفظ و ارتقای شعر گویش محلی، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های ارزشمند استان در عرصه شعر محلی و پاسداشت و ارج نهادن به سرایندگان و پدیدآوران آثار ادبیات بومی به میزبانی ملایر برگزار شد که در آن در این همایش از 10 شاعر شعر منتخب گویش محلی استان همدان و دو پیشکسوت شعر محلی ملایر تقدیر و تجلیل انجام گرفت.

 شهردار ملایر ظهر امروز در این همایش در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ملایر با اشاره به نقش بی بدیل زبان در پویایی جامعه اظهار داشت: زبان چه گفتاری و چه نوشتاری نقش مهم  و بی بدیلی در پویایی و نشاط جامعه دارد.

علی‌رضا رضایی گفت: یکی از راه‌های مهم برای حفظ و حراست از زبان فارسی، حفظ و نگهداری از گویش‌ها و لهجه‌های محلی است و برگزاری همایش‌های گویش‌های محلی از راه‌کارهای مهم حفظ گویش‌های محلی است.

شهردار ملایر افرود: علاوه بر ارشاد، میراث فرهنگی هم باید به حفظ گویش‌ها کمک کند و همانگونه که آثار مکتوب میراث ملی محسوب می‌شوند، میراث ملفوظ نیز همین گویش‌ها و لهجه‎ها هستند که برای حفظ آنها باید تلاش کرد.

وی حفظ گویش‌ها و لهجه‌ها را از وظایف مهم اهل هنر برشمرد و عنوان کرد: در دوره ای که جهانی شدن و صنعتی  یکپارچگی مطرح است، پرداختن به  لهجه‌ها و گویش‌های محلی از ملزومات است تا در این دوره حفظ و نگهداری شوند.

رضایی گفت: سادگی، بی تکلفی، پرهیز از قلمبه گویی و تاکید بر موازین فرهنگی از نکات بارز شعرها در گویش محلی بوده که نمونه بارز آن اشعار باباطاهر است.

وی با اشاره به آمار یونسکو عنوان کرد: در آمار یونسکو آمده است که در هزاره دوم میلاد بیش از دو هزار زبان و گویش‌های محلی در جهان از بین رفته که این آمار تکان دهنده وظیفه همه را برای حفظ گویش‌های محلی بسیار مهم قلمداد می‌کند.

شهردار ملایرمهمترین راه‌کار حفظ لهجه‌ها را آثار مکتوب دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین و کارآمدترین راه‌های حفظ و حراست از گویش‌های محلی آثار مکتوب همانند شعر و داستان است.

احداث نمایشگاه دائمی و سالن پلاتو درخواست هنرمندان ملایری از دولت

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ملایر در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری همایش شعر گویش‌های محلی استان همدان اظهار کرد: حفظ و گسترش گویش‌های محلی، شناسایی و ظرفیت‌های استان، آشنایی با شاعران و قدردرانی از شعرای استان همدان از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است.

رضا براتی زاده گفت: نقش شعرا در حفظ و حراست از میراث زبانی با فکر باز و قلم رسا و آشنایی کامل با آداب و رسوم و لهجه‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

وی با اشاره به فعالان فرهنگ و هنر در ملایر عنوان کرد: هنرمندان ملایر در کانون پرورشی، سینمای جوان، سه ناشر، دو هفته نامه محلی، 21 چاپخانه، 20 کانون فرهنگی، 5 انجمن ادبی، 3 انجمن هنری و5 آموزشگاه هنر مشغول فعالیت هستند.

براتی زاده افزود: هنرمندان ملایر خواستار مساعدت‌ها و دارا بودن نمایشگاه‌های دائمی در مرکز شهر برای ارائه آثار خود بوده و همچنین به یک سالن پلاتو نیاز دارند.

وی خواستار همکاری مسئولان برای اجرای خواسته‌های هنرمندان ملایری شد و عنوان کرد: جایگزینی آثار هنرمندان در تقدیر‌ها به جای لوازم خانگی یکی از راه حل‌های کمک به هنرمندان است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار