نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. آبان 1393 - 10:37   |   کد مطلب: 14412
«خوزه موخیکا» در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه ای بیرون از مونته ویدئو واقع شده است، زندگی می کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می بخشد.
 رئیس جمهوری که در مزرعه زندگی می کند

به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها به نقل از خبرنگار دفتر منطقه ای فارس در آمریکای لاتین، «خوزه موخیکا» رئیس جمهور اروگوئه در سال 2013 در لیست 100 چهره سال مجله تایم قرار گرفت.

«خوسه موخیکا کوردانو» در تاریخ 20 می 1935 در مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه متولد شد.

در زمان جوانی خود به فعالیت سیاسی در «حزب ملی» پرداخت.

در اواسط دهه 1960 با همراهی چند تن از یاران نزدیک خود «جنبش آزادیبخش ملی- توپاماروس» را بنیانگذاری کرد.

فعالیت های چریکی وی علیه دولت وقت موجب زندانی شدن او شد.

«موخیکا» بیش از 14 سال در زندان های نظامی مختلف به سر برد.

وزیر دفاع فعلی کشور، «اله اوتریو فرناندز»، از جمله افرادی بود که در آن زمان به همراه «موخیکا» در زندان به سر می بردند.

در سال 1985، پس از بازگشت دموکراسی به اروگوئه، وی و همراهانش شامل عفو شدند و پس از آزاد شدن به بازسازی جنبش آزادیبخش ملی پرداختند.

پس از چند سال، «موخیکا» به همراه چند تن از فعالان جنبش آزادیبخش و فعالان چپگرا «جنبش مشارکت مردمی» را تشکیل داد که از نظر ساختاری جزئی از ائتلاف احزاب موسوم که «جبهه گسترده» محسوب می شد.

از سال 1995 تا 2010، خوزه موخیکا طی سه دوره به کار قانونگذاری در مجلس پرداخت.

وی بین سال 1995 تا 2000 به عنوان عضو مجلس نمایندگان انتخاب شد.

پس از آن وی در 2 دوره پنج ساله متوالی به عنوان عضو مجلس سنا انتخاب شد.

در اول ماه مارس 2005، رئیس جمهور وقت «تاباره واسکس»، «موخیکا» را به عنوان وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات منصوب کرد و وی تا سال 2008 عهده دار این سمت بود، یعنی زمانی که مجدداً به عضویت مجلس سنا انتخاب شد.

در سال 2008 «موخیکا» طی انتخابات درون حزبی به عنوان نامزد «جبهه گسترده» در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

در دور دوم انتخابات سال 2009 که در 29 نوامبر برگزار شد، «موخیکا» توانست با کسب بیش از 52 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور کشور بین سال های 2010 تا 2015 انتخاب شود. 

«خوزه موخیکا» در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه ای بیرون از مونته ویدئو (پایتخت کشور) واقع شده ، زندگی می کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می بخشد.


لباس های شسته شده بیرون از خانه آویزان شده اند. آب از چاهی که در حیاط است و روی آن را علف های هرز گرفته، تأمین می شود.

تنها محافظان رئیس جمهور دو مأمور پلیس و یک سگ سه پا بنام «مانوئلا» هستند.

آقای «موخیکا» در سال 2010 میزان ثروتش را اعلام کرد، مقدار آن 1800 دلار بود، که آن هم به یک «فولکس واگن بیتل» مدل 1987 مربوط می شد.

او امسال نیمی از دارایی های همسرش (شامل زمین، تراکتور و خانه) را هم در فهرست دارایی هایش قرار داده و به این ترتیب ثروت اعلام شده اش به 215 هزار دلار رسیده است. البته ثروت او هنوز هم فقط دو سوم ثروت معاونش، «دانیلو آستوری»، و یک سوم ثروت سلفش، «تاباره واسکز» است.

او سال گذشته قانون جدیدی را امضا کرد که اروگوئه را به اولین کشوری در دنیا تبدیل کرد که تولید و فروش ماری جوانا را قانونی می ساخت.

این یک گام مهم بود، کمکی به مبارزه با قاچاق مجرمانه و قانونی کردن عرضه مواد مخدر در حالی که همزمان ساز و کار جدیدی وضع کرد که به دولت برای پر کردن خزانه کمک می کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار