نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. آبان 1394 - 0:34   |   کد مطلب: 16980
جوجه‌تیغی شکارچی را از پا درآورد
تراژدی تلخ برای مار پیتون
مار پیتون یکی از قدرتمندترین شکارچیان حیات وحش است که برخی گونه‌های آن حتی قدرت بلعیدن تمساح را نیز دارند. این بار اما یک مار پیتون پس از بلعیدن جوجه تیغی می‌میرد که تصاویر آن تماشایی است.

هنگام دوچرخه سواری ما شاهد مناظر جذابی هستیم. اما یک دوچرخه‌سوار از بخت بدش با یک مار پیتون روبه‌رو شد که شکمش به شدت متورم شده بود. میزان تورم شکم مار پیتون به قدری بود که انگار یک آهو را بلعیده است!

 
این مار پیتون نگون‌بخت در کنار ذخیره‌گاه طبیعی «لیک الاند» در آفریقای جنوبی دیده شد. شاید باورتان نشود، اما طول این مار پیتون 4 متر بود. این در حالی است که مار پیتون در بهترین شرایط می‌‎تواند طولی معادل 7 متر داشته باشد. بنابراین، طول این مار کمی از نصف حالت ایده‌ال بزرگتر بود. طول عمر مارهای پیتون نیز  حدود 25 سال در بهترین شرایط است.
 
نکته‌ی جالب در مورد این مارها میزان کش آمدن آن‌ها است. مارهای پیتون می‌توانند هنگام بلعیدن طعمه، به اندازه‌های غیرقابل باوری جا برای آن باز کنند.
 
هیچ کس تا لحظه‌ی آخر حدسش را هم نمی‌زد که طعمه پیتون چیست. برخی می‌گفتند که احتمالا آهو است، چرا که شکمش زیاد باد کرده است. پس از اولین برش مشخص شد که این مار پیتون غول پیکر چه چیزی را شکار کرده است: یک جوجه‌تیغی واقعا بزرگ. البته در همان اول کار نمی‌شد به راحتی حدس زد که طعمه یک جوجه تیغی بوده است.

 

تراژدی تلخ برای مار پیتون
 
تراژدی تلخ برای مار پیتون
تراژدی تلخ برای مار پیتون
تراژدی تلخ برای مار پیتون

شاید باورتان نشود، اما وزن آن جوجه تیغی 14 کیلوگرم بود. جوجه تیغی‌های غول‌پیکر تا 25 کلیوگرم هم می‌توانند رشد کنند.
 
این اولین بار نیست که مار پیتون جوجه تیغی را شکار می‌کند، چرا که جوجه تیغی از جمله شکارهای مار پیتون هستند. احتمال اول این است که تیغ‌های جوجه‌تیغی اندام‌های درونی مار را شکاف داده است. فرضیه دیگر به افتادن مار پیتون از ارتفاع و سپس ورود تیغ‌های جوجه‌تیغی به اندام‌های درونی اشاره می‌کند. فرضیه دوم کمی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.
 
مار پیتون یکی از قویترین شکارچیان حیات وحش است. مثلا زمانی که پیتون با یک کروکودیل روبه‌رو می‌شود، احتمال باخت کروکودیل به مراتب بیشتر است. بدن مار به شکلی است که به او اجازه می‌دهد شکارهای بسیار بزرگتر از بدنش را بدون هیچ مشکلی ببلعد.

تراژدی تلخ برای مار پیتون
تراژدی تلخ برای مار پیتون
تراژدی تلخ برای مار پیتون

دیدگاه شما

آخرین اخبار