6. شهريور 1403 - 9:33   |   کد مطلب: 33728
یکی از معضلات اصلی جامعه شهری این روزها افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهرها است، که باعث به‌ وجود آمدن چالش‌های فراوانی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ یکی از اصلی‌ترین معضلات جامعه شهری این روزها مسئله سگ‌های ولگرد و بلاصاحب و حیوانات موذی است که شهروندان را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرهای مختلف کشور باعث آسیب‌های فراوانی به جامعه شهری شده است که از جمله آن گزش‌های متعدد و حمله به کودکان و زنان است.

بر اساس قانون مقابله با سگ‌های ولگرد و بلاصاحب شهرداری و دیگر ارگان‌ها است که شهرداری ملایر در این راستا اقدامات مختلفی انجام داده است.

یکی از اقدامات مهم شهرداری ملایر راه‌اندازی مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب و ولگرد پای کوه گرمه ملایر است.

* ملایر صاحب اولین پناهگاه سگ‌های ولگرد در استان است

شهردار ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به احداث بیان کرد: پیرامون دستورالعمل کنترل سگ‌های بلاصاحب و حیوانات موذی شهرداری ملایر طی سالیان ۴ سال اخیر نسبت به احداث و ایجاد نسبت به احداث و ایجاد محل و پناهگاه سگ‌ها و حیوانات موذی کرده است.

مجید فرجی عنوان کرد: این اقدام یک کار منحصربه‌فردی است که در ملایر اولین پناهگاه سگ‌های ولگرد در استان را راه‌اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده توسط وزارت کشور و سازمان محیط‌ زیست سگ‌های بلاصاحب و موذی سگ‌های ولگرد پس از ورود به پناهگاه تعیین تکلیف می‌شود، تصریح کرد: سگ‌هایی همه دارای مریضی و مشکلات باشند با حضور دامپزشک با مرگ بدون درد از چرخه خارج می‌شوند.

شهردار ملایر گفت: از شهروندان درخواست می‌شود از دادن غذا به این سگ‌ها جدا خودداری کنند و موضوع سگ‌های ولگرد را به شهرداری بسپارند.

* غذادادن به سگ‌های ولگرد چالش مهم مقابله با حیوانات موذی

وی گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده سگ‌های ولگرد روزانه توسط پیمانکاران جمع آری و به محل نگهداری سگ‌ها منتقل می‌شوند.

فرجی تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در موضع سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی امر غذادهی مردم به ای حیوانات است که باعث تغییر در چرخه زندگی این حیوانات و موضوع زادوولد آنان شده است.

* نقش پسماند شهری در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد

یکی از موضوعات اصلی در افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات موذی مسئله پسماند و زباله‌های شهری است که زنجیره غذایی این حیوانات را دچار تغییر کرده است.

بارها مشاهده شده است که این حیوانات از زباله‌های رها شده در معابر تغذیه می‌کنند و همین مسئله نشان از اهمیت توجه به موضوع پسماند را نشان می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از موضوعات اساسی در زندگی‌های شهری و مجامع انسانی مسئله پسماند است.

داوری بیان کرد: شهرداری ملایر روزانه ۱۱۵ تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری و به محل دفن زباله انتقال می‌دهد.

وی با بیان اینکه شهرداری اقدامات متعددی در راستای توجه به مسئله پسماند شهری انجام می‌دهد، تصریح کرد: با سازماندهی ماشین‌آلات و نیروهای انسانی از ۹ شب تا ۲ بامداد جمع‌آوری زباله در سطح شهر انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر با اشاره به لزوم توجه به همکاری با شهرداری ملایر در جمع‌آوری زباله‌های بیان کرد: ۸۰ درصد مردم با ما همراه هستند و زباله‌های خود را به‌موقع برای انتقال از خانه خارج می‌کنند.

وی افزود: ۲۰ درصد از مردم زباله‌ها در طول روز بیرون می‌گذارند و نظم کار ما حاشیه می‌شود و که این امر باعث تغذیه حیوانات موذی از این زباله‌ها شده و باعث رشد آنان می‌شود.

* عدم خروج به‌موقع زباله از منزل چالش آفرین است

داوری بیان کرد: عملکرد حامیان حیوانات و غذادهی مردم باعث رشد و تکثیر سگ و موش در ملایر شده است که شهر را با چالش‌هایی همراه کرده است.

وی گفت: برای جمع‌آوری و مقابله با سگ‌های بلاصاحب و موش شهرداری ملایر هزینه‌های فراوانی انجام می‌دهد که از جمله آنان راه‌اندازی مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب است.

* همه ملزم به رعایت وظایف شهروندی هستند

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر بیان کرد: افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و موش باعث چالش‌های و مشکلات فراوان شهری شده است.

وی تأکید کرد: برای حل این معضل به‌شدت نیاز به همراهی مردم داریم و همه باید وظایف شهروندی را به‌درستی انجام دهیم تا تبعات این کار کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ امروزه معضل سگ‌های ولگرد در شهرهای مختلف کشور دیده می‌شود برای حل این موضوع همراهی مردم با دولتمردان به‌وضوح حس می‌شود.

برای جلوگیری از آسیب‌های این حیوانات در سطح شهر باتوجه‌به تغییراتی که در چرخه زندگی آنان پدیدآمده است وظایف شهروندی باید به‌صورت صحیح انجام شده و مسئولان شهری نیز وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار