نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. تير 1403 - 8:28   |   کد مطلب: 33628
پیش از آغاز محرم بدن آدم نیمه‌جان است و توان آن از بین رفته است که حضور در هیئت و فعالیت در مسیر سرور و سالار شهیدان جان تازه‌ای به بدن می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» به نقل از «عصر‌همدان»؛ ماه محرم که می‌شود دل‌های همه عاشقان امام حسین (ع) غوغا می‌شود، از زن و مرد تا پیر و جوان همه در عزای شهدای کربلا مشکی‌پوش شده و آماده برگزاری مراسم‌های مختلف ایام محرم می‌شوند.

از برگزاری هیئت‌ها در گوشه‌گوشه شهر، مشکی‌پوش شدن کوچه و خیابان‌ها، برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی گرفته تا برافراشته شدن پرچم‌های عزا همه نشان از دلدادگی شیعیان در ایران اسلامی به سرور و سالار شهیدان دارد.

شوق جوانان برای حضور در هیئت‌های مذهبی و کودکان برای به صدا درآوردن طبل و سنج، مادران برای پوشیدن لباس سقا برای نوزادان و پیر غلامان برای پرشورتر شدن مراسم مدیحه‌سرایی‌ها از دیگر نشانه‌های عشق و علاقه ایرانیان به شهدای کربلا است.

مردم ملایر امسال نیز همچون سال‌های گذشته از چند روز پیش از آغاز محرم خود را برای برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم عزای سرور و سالار شهیدان آماده کردند.

تب‌وتاب سیاه‌پوش کردن مساجد و حسینیه‌ها در روزهای پیش از آغاز محرم از نصب و بنرهای و پرچم‌های عزای امام حسین علیه‌السلام در سطح به‌وضوح دیده می‌شد.

شهرداری ملایر امسال نیز همچون سال‌های گذشته اقدام به سیاه‌پوش کردن سطح شهر و نصب المان‌های مختلف عزای امام حسین علیه‌السلام کرد و فضا آرایی معابر پرتردد سطح شهر با نصب پرچم‌های عرضی مناسبتی هم‌زمان با ماه محرم توسط نیروهای اداره سیما و منظر شهری انجام شد.

چندین المان ماه محرم نیز در نقاط مختلف شهر نصب شد تا نشان دهد شهر ملایر عزادار سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در دشت کربلا است.

هیئات مذهبی شهرستان ملایر نیز در گوشه‌گوشه شهر ملایر اقدام به برپایی مجالس عزا کرده‌اند و هر کدام از این مجالس از هیئت‌ها خانگی گرفته تا هیئت‌های بزرگ و دسته‌های عزاداری هر کدام حس و حال خود را دارند.

* کار برای امام حسین (ع) آدم را زنده می‌کند

رئیس شورای هیئات مذهبی ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به حس و حال فعالیت در هیئت سرور و سالار شهیدان گفت: کار در هیئت امام حسین (ع) جان تازه‌ای به بدن می‌دهد.

سید جلال موسوی با بیان اینکه قدم برداشتن در راه امام حسین (ع) توان آدم را بالا می‌برد، تصریح کرد: پیش از آغاز محرم بدن آدم نیمه‌جان است و توان آن از بین رفته است که حضور در هیئت و فعالیت در مسیر سرور و سالار شهیدان جان تازه‌ای به بدن می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ هیئت ثبتی در شهرستان ملایر عنوان کرد: این تعداد هیئاتی هستند که در سامانه «طوبی» سازمان تبلیغات اسلامی ثبت شده‌اند.

رئیس شورای هیئات مذهبی ملایر افزود: از این تعداد ثبت شده ۱۳۰ هیئت در سطح روستاهای شهرستان و ۱۲۰ هیئت در سطح شهرها فعالیت دارند.

* فعالیت ۲۵۰ هیئت ثبت شده در ملایر

وی به برپایی مراسم عزاداری در نقاط مختلف شهرستان اشاره کرد و گفت: در ایام ماه محرم تمامی این هیئات مذهبی مراسم عزاداری برپا کرده که ۷۰ هیئت به‌صورت دسته‌روی فعالیت دارند.

موسوی تأکید کرد: مراسم ماه محرم توسط هیئت‌ها در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و مدارس در دهه اول محرم برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم دسته روی هیئات مذهبی از ۷ محرم آغاز می‌شود، تأکید کرد: باتوجه‌به مسائل ترافیکی و امنیتی این برنامه‌ریزی انجام شده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی ملایر با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های دهه اول محرم در ملایر عنوان کرد: مراسم شیرخوارگان حسینی هم‌زمان با سراسر کشور در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود.

* هیئات مذهبی بهترین مکان برای تبلیغ شعائر دینی

وی افزود: این مراسم در ۱۲ نقطه شهرستان برگزار می‌شود و سخنرانان در این مراسم به لزوم توجه به مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری تأکید می‌کنند.

موسوی عنوان کرد: هیئات مذهبی باتوجه‌به حضور اقشار مختلف جامعه به بخصوص قشر جوان بهترین مکان برای تبلیغ شعائر دینی و مسائل مختلف بصیرتی هستند.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر در مراسم‌های هیئات مذهبی به امر سخنرانی توجه ویژه‌ای شده و مبلغین توجه ویژه‌ای به مسائل بصیرتی دارند.

خادم هیئت جنت العباس ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به حس و حال کار برای امام حسین در ماه محرم عنوان کرد: شور و حال جوانان در ماه محرم بسیار دیدنی است.

کار برای امام حسین (ع) خستگی‌ناپذیر است

محمد شافعی افزود: در ایام ماه محرم جوانان با حس و حال عجیبی شبانه‌روز و بدون خستگی فعالیت می‌کنند و باید گفت کار برای امام حسین خستگی‌ناپذیر است.
وی تأکید کرد: از پیش از آغاز محرم حس و حال تمامی عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام تغییر می‌کند و گویی هر کس گمشده‌ای دارد که آن را در هیئت پیدا می‌کند.

خادم هیئت جنت العباس ملایر تأکید کرد: در سال‌های مختلف جوانان این هیئت شبانه‌روز برای برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم تلاش می‌کنند و گاهی تا چند شبانه‌روز استراحت کمی دارند؛ اما عشق امام حسین (ع) بالاتر از همه این‌ها است.

وی گفت: همه ما تلاش می‌کنیم در این شب‌ها در کنار شور حسینی شعور حسینی را نیز افزایش دهیم چرا که باید هر دو را تقویت کرد.

شافعی تصریح کرد: باید حرکت و هدف ما در هیئت زمینه‌سازی ظهور باشد چرا که نهایت هدف قیام اباعبدالله ظهور است.

وی توجه به بصیرت‌افزایی در هیئت را از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت عنوان کرد و گفت: باید در سخنرانی‌ها به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خادم هیئت جنت العباس ملایر گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته مراسم هیئت جنت العباس ملایر به مدت ۱۱ شب برگزار می‌شود.

وی افزود: به همت خادمان و جوانان این هیئت سالن ورزشی پوریاولی تبدیل به حسینیه شد و مراسم پرشوری تا شب شام غریبان برگزار می‌شود.

محمد گل‌محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار