نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. خرداد 1403 - 8:25   |   کد مطلب: 33584
«ملایری‌ها» گزارش می‌دهد؛
حقآبه سد کلان؛ حقی که چالش‌آفرین شده است
مسئله حقآبه روستای رضوانکده از سد کلان مطالبه چندین ساله مردم این دیار است و اهالی چندین بار از مسئولان درخواست داشته‌اند؛ اما هنوز به مطالبه خود نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ در سال‌های اخیر میزان بارندگی در کشور بسیار پایین بود اما امسال باتوجه‌به بارش‌های فراوان و پر شدن سد کلان ملایر حداقل انتظار کشاورزان پایین‌دست سد و به‌خصوص روستای رضوانکده رسیدن حقآبه زیست‌محیطی به روستا است.

امسال و پس از بارش‌های فراوان و سرریزشدن سد کلان و بر اساس اعلام مسئولین منابع آب استان چندین بار حقآبه زیست‌محیطی سد رهاسازی شد؛ اما حقابه به روستای رضوانکده نرسید و گویا در بالادست رودخانه در یکی از روستاها بند جلوی آب رودخانه زده شده است.

* مسئولان مطالبه اهالی رضوانکده را برآورده کنند

دهیار روستای رضوانکده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت حقآبه این روستا اظهار کرد: پس از آغاز عملیات اجرایی سد کلان وضعیت آب روستا تغییر کرد.

جابر شیرین‌آبادی گفت: در اواخر دهه هشتاد پنج حلقه چاه برای آب شرب شهر ملایر در روستای رضوانکده حفر می‌شود.

وی افزود: این اقدام باعث تنش‌هایی شده و در نهایت تصمیم بر این می‌شود که بعد از سه سال بهره‌برداری از این چاه‌ها پایان یابد و با رسیدن آب سد کلان به شهر ملایر دیگر از این چاه‌ها استفاده نشود و به‌جای آن مردم روستا از حق آبه سد کلان استفاده کنند.

دهیار روستای رضوانکده با بیان اینکه پس از ۱۵ سال همچنان مشکل حقآبه روستا پابرجاست عنوان کرد: آب شرب ملایر از سد کلان تهیه می‌شود؛ اما همچنان مشکل پابرجا است.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردم روستای رضوانکده کشاورزی و باغداری است عنوان کرد: آب مهم‌ترین نیاز کشاورزان و باغداران است و در صورت نبود آب زنگی آنان با چالش‌های فراوانی همراه می‌شوند.

شیرین‌آبادی عنوان کرد: برداشت آب از چاه‌های حفر شده باعث شده منابع آبی روستا کاهش یابد و باغداران روستای رضوانکده با چالشی جدی مواجه هستند.

وی گفت: از مسئولان مربوطه درخواست می‌شود باتوجه‌به بارندگی‌های فراوان هر چه زودتر مشکل حقآبه روستای رضوانکده را حل کنند.

* باغداری درآمد اصلی مردم رضوانکده است

یکی از اهالی و باغداران روستای رضوانکده نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باغداری شغل اصلی و منبع درآمد خانوادگی ما است.

محمد می‌آبادی عنوان کرد: زندگی و باغداری ما به آب بستگی دارد و نبود آب باعث نابودی ثمرات و زحمات چندین ساله و ازبین‌رفتن درآمد می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌های سال برای هر باغ زحمت کشیده می‌شود تا به حداکثر محصول‌دهی برسد عنوان کرد: اگر یک سال به باغ آب نرسد زحمات چندین ساله نا از بین می‌رود و چندین سال نیز باید مجدد تلاش کرد تا دوباره باغ به محصول دهی برسد.

می‌آبادی گفت: خشکسالی در سال‌های اخیر باعث مشکلات فراوان در آب روستا شده است و چاه‌های کشاورزی ما نیز در حال خشک‌شدن است.

وی گفت: اگر یک باغ خشک شود باید ۲۰ سال تلاش کرد تا دوباره آن را زنده کرد و کمترین حق مردم روستای رضوانکده از سد کلان رسیدن حقآبه است.

* هیچ کوتاهی در قبال حق آبه روستای رضوانکده پذیرفتنی نیست

سلمان اسماعیلی فرماندار ملایر در آخرین شورای اداری شهرستان ملایر بر برطرف‌کردن مشکل حقآبه روستای رضوانکده تأکید داشت.

وی به وضعیت حقآبه سد کلان برای روستاهای پایین‌دست عنوان کرد: چند هفته مردم رضوانکده منتظر حقآبه محیط زیستی هستند و منابع آب به جد این امر را پیگیری کند.

اما گویا مشکل اهالی این روستا علی‌رغم تأکید فرماندار هنوز حل نشده است و فرماندار ملایر در نشست کمیته برنامه‌ریزی بار دیگر با اشاره به وضعیت آب روستای رضوانکده از محیط ریست و منابع آب خواستار رسیدن حق آبه زیست‌محیطی به روستای رضوانکده شد.

وی در این نشست با بیان اینکه مطالبه اهالی روستای رضوانکده رسیدن حقآبه زیست‌محیطی است عنوان کرد: چندین بار این مسئله بیان شده و کوتاهی اصلاً پذیرفتنی نیست.

فرماندار ملایر با بیان اینکه کشاورزان روستا در هر دیدار این مسئله را مطالبه می‌کنند، تأکید کرد: درحالی‌که جشن سرریز کردن و آزادسازی حق آبه زیست‌محیطی گرفته شده چرا آب به روستای رضوانکده نرسیده است.

وی عنوان کرد: ادارات مربوطه با استفاده از قانون با زدن بند در روستاهای بالادست برخورد کنند و بند باید باز شود و کشاورزان رضوانکده منتظر آب هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ از دیرباز ملایر با نام تاکستان‌های زرخیز آن شناخته می‌شود و یکی از اصلی‌ترین محل‌های تولید انگور همان روستای رضوانکده است.

نام روستای رضوانکده درگذشته می‌آباد بود است که می را می‌توان به زبان محلی همان مو یا درخت انگور دانست و همین امر نشان از جایگاه باغداری انگور در این منطقه داشته است.

بی‌شک باغداری و کشاورزی به آب بستگی دارد و نبود آب یعنی نابودی کشاورز و باغدار و کشاورزان و باغداران روستای رضوانکده مطالبه جدی برای رسیدن به حقآبه دارند.

مسئله و مشکل کشاورزان روستای رضوانکده علاوه بر مطالبه مردمی باعث کاهش تولید دیار جهانی انگور می‌شود و می‌طلبد مسئولان امر توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار