نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. خرداد 1403 - 10:55   |   کد مطلب: 33547
ملایری‌ها گزارش می‌دهد:
سد کلان ملایر و سهم بروجرد!
انتشار خبر تخصیص آب سد کلان به بروجرد، موجی از انتقادات را در فضای مجازی ملایر به راه انداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ در هفته گذشته یکی از مسائل مهمی که در سطح فضای مجازی شهرستان ملایر مطرح شد مسئله انتقال آب سد کلان از ملایر به بروجرد بود.

مسئله‌ای که باعث به‌وجودآمدن حواشی و صحبت‌های فراوانی در بین اهالی ملایر شد و همین امر باعث شد بسیاری از فعالان فضای مجازی انتقاداتی به مسئولین ملایر داشته باشند.

همه مسائل از انتشار مصاحبه عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با ایسنا آغاز شد.

* تخصیص آب سد کلان برای ۳۸ روستای بروجرد

عباس گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تخصیص آب از سد کلان برای تأمین شرب ۳۸ روستای شهرستان بروجرد نهایی شد.

وی توضیح داد: پیرو پیگیری‌های مستمر چند ساله موافقت نهایی و مجوزهای لازم برای تخصیص نیم‌میلیون مترمکعب آب از سد کلان برای مصرف شرب ۳۸ روستای شهرستان بروجرد صادر شد.»

با انتشار این مطلب موجی از انتقادات در سطح فضای مجازی ملایر مطرح شد که چرا آب شهرستان ملایر باید به بروجرد منتقل شود؟

* اجازه انتقال آب سد را نمی‌دهم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پس از انتقادات مطرح شده در سطح فضای مجازی با انتشار مطلبی عنوان کرد اجازه انتقال آب سد کلان را نخواهد داد.

در این مطلب که نخست در کانال اطلاع‌رسانی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تیتر «اجازه نخواهم داد قطره‌ای از آب سد کلان ملایر به‌جای دیگری انتقال داده شود» بیان شد

در این مطلب عنوان شد:
در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر تخصیص آب سد کلان ملایر به ۳۸ روستای شهرستان بروجرد، حجت‌الاسلام آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر گفت:
تا زمانی که نماینده مردم شریف ملایر هستم اجازه نمی‌دهم به این سادگی‌ها آب سد کلان ملایر به‌جای دیگری منتقل شود.

با سوء تدبیر برخی مدیران اجرایی در وزارت نیرو متأسفانه اقداماتی انجام شد که با هوشمندی این حقیر و با همراهی برخی مدیران اجرایی این موضوع متوقف شده است.

هنوز هیچ‌گونه برداشتی از آب سد کلان برای شهرستان‌های مجاور اتفاق نیفتاده و اتفاق هم نخواهد افتاد.

انتظار دارم از نهادهای امنیتی و نظارتی پیش از آنکه این اقدام ناشیانه مدیر منابع آب کشور تبدیل به یک بحران اجتماعی در شهرستان ملایر شود این موضوع را تدبیر کنند و شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرند که مردم در آرامش کارشان را ادامه بدهند.

قطعاً با حمایت همه‌جانبه همشهریان عزیز اگر شده در کنار سد کلان ملایر چادر بزنم و در مقابل ماشین‌آلات و تجهیزات بخوابم، اجازه نخواهم داد قطره‌ای از آب سد کلان ملایر به‌جای دیگری انتقال داده شود.»

پس از این مطلب منتشر شده توسط روابط‌عمومی دفتر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی مجدداً انتقاداتی مطرح شد که نماینده بروجرد چندین سال است که پیگیر موضوع انتقال سد کلان به روستاهای بروجرد هستند.

* آب سد کلان به‌غیراز آب شرب ملایر به هیچ جا منتقل نمی‌شود

سرریز کردن سد کلان ملایر و باز شدن دریچه‌های این سد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان سفری به ملایر داشت و این سفر بهانه‌ای شد برای پیگیری مسئله انتقال آب سد کلان به بروجرد و رضا اخلاص‌مند در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره وضعیت انتقال آب سد کلان به بروجرد عنوان کرد: از این سد به‌غیراز آب شرب ملایر به هیچ نقطه از استان یا کشور انتقال داده نمی‌شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب امسال در سطح استان بیان کرد: باران‌های در ماه‌های اخیر خوبی در استان برید و وضعیت آبی خوبی در استان برقرار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از شروع فصل آبی از مهر سال گذشته ۳۸۷ میلی‌لیتر بارش در سطح استان به ثبت رسیده است، عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد و بلندمدت ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بارندگی‌ها باعث شد سدهای استان آبگیری خوبی داشته باشند و در حال حاضر بزرگ‌ترین سد استان یعنی سد کلان به ظرفیت سرریز رسیده است.

اخلاص‌مند با بیان اینکه میزان ذخیره آب سد کلان ۴۵ میلیون لیتر مکعب است، بیان کرد: هفته پیش حق آبه زیست‌محیطی سد کلان رهاسازی شد.

وی بیان کرد: انتقال آب سد کلان برای آب شرب ملایر به‌صورت روزانه انجام می‌شود و این میزان ۴۴۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: از ابتدای سال آبی آورد سد ۱۹ میلیون لیتر مکعب بوده است که ۷.۲ میلیون لیتر برای آب شرب ملایر استفاده شده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره انتقال آب سد کلان به بروجرد عنوان کرد: از این سد به‌غیراز آب شرب ملایر به هیچ نقطه از استان یا کشور انتقال داده نمی‌شود.

اخلاص‌مند بیان کرد: بحث مطرح شده درباره انتقال آب سد کلان فعلاً در حد تخصیص است که اینکه پروژه کی به اجرا برسد مشخص نیست.

وی بیان کرد: در مجموع ۲۵۰ هزار مترمکعب در سال برای آب بروجرد اختصاص‌داده‌شده است که سهم کمی از آب سد کلان است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ بر اساس صحبت‌های مسئولین آنچه تا کنون درباره این مسئله مطرح شده است در حال حاضر تنها بهره‌بردار از سد کلان شهرستان ملایر است و از آب سد کلان برای شهر شرب ملایر استفاده می‌شود.

مسئله استفاده از آب سد برای آب شرب شهرهای دیگر مسئله جدید نیست و هم اکنون از آب سد تالوار که در مرز استان‌های زنجان و کردستان قرار دارد برای آب آشامیدنی شهر همدان استفاده می‌شود.

تنش آبی یکی از مسائل مهمی است که باتوجه‌به خشکسالی سال‌های اخیر در کشور بسیاری از نقاط را دچار شرایط بحرانی کرده است که نمونه آن سال گذشته در همدان به‌خوبی حس شد.

در ایام تابستان در حال حاضر به بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شود و ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی یکی از درخواست‌های همیشگی مردم است.

انتقال آب سد کلان به بروجرد نیز فعلاً در حد تخصیص است و باید مجتمع‌های رسانی احداث شود تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد و باتوجه‌به تخصیص ۲۵۰ هزار مترمکعب در کنار ذخیره ۴۵ میلیون مترمکعب آب سد رقم پایینی باشد.

شنیده‌هایی مبنی بر مشخص‌شدن زمان برای این تخصیص وجود دارد که در صورت عدم اجرا پروژه این تخصیص لغو می‌شود.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار