نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. دى 1402 - 8:44   |   کد مطلب: 33084
ملایری‌ها گزارش می‌دهد:
وحشت، بیماری و معضل سگ‌های بلاصاحب
وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به یکی از معضلات مهم شهری در سطح جامعه تبدیل شده است که باعث به‌وجودآمدن مشکلات فراوان برای مردم شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ یکی از مشکلات شهرهای افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است که باعث ایجاد مشکلات فراوان برای مردم و اهالی محلات مختلف شده است.

پیام‌های مختلف مردمی در راستای وضعیت سگ‌های ولگرد در رسانه‌های مختلف و پیام‌های مردمی منتشر می‌شود که درخواست رسیدگی به وضعیت سگ‌های ولگرد را دارند.

* سگ‌های ولگرد به بچه‌ها حمله می‌کنند

«بنده یکی از ساکنان شهرک ولیعصر (عج) هستم خیابان ورزش کوچه ورزش دو  هستم، اینجا سگ‌های ولگرد زیاد بوده و به بچه‌ها حمله می‌کنند و شب‌ها با صدای پارس سگ‌ها آسایش نداریم... ممنونم می‌شویم صدای ما را به گوش مسئولین برسانید»، «سلام و عرض ادب ما در مسکن مهر دژچنار زندگی می‌کنیم کسی جرئت نمی‌کند  دربیاید از خانه پیاده همیشه حدود ۱۴ سگ هست لطفاً شهردار محترم و فرماندار دستور جمع‌آوری سگ‌ها  صادر بفرمایند تا ما هم زندگی با آرامشی داشته باشیم...»
اینها گوشه‌ای از پیام‌های مردمی منتشر شده در رسانه‌های مجازی و رسیده به رسانه ما است و در محله‌های مختلف شهر و حتی میدان‌های مرکزی شهر شاهد حضور سگ‌های ولگرد هستیم که باعث ازبین‌رفتن آسایش مردم شده‌اند.

* کنترل جمعیت جانوران مضر شهری  وظیفه شهرداری‌ها است

شهردار ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به معضل سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر ملایر عنوان کرد: شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ شهرداری موظف به کنترل جمعیت جانوران مضر شهری  هستند.

مجید فرجی با اقدامات شهرداری ملایر در راستای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر عنوان کرد: در راستای وظایف شهرداری‌ها همکاران بنده که از طریق بخش خصوصی در غالب  اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در سطح محلات حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر ملایر عنوان کرد: با اجرای این طرح ما به دنبال این بوده که سطح بهداشت،  سلامت و ایمنی روانی شهروندان ارتقا یابد.

* حضور اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌ها در محلات ملایر

شهردار ملایر با بیان اینکه از مردم درخواست می‌شود با اکیپ‌هایی که در سطح محلات حضور دارند و اقدام به جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب می‌کنند همکاری کنند، تأکید کرد: جمع‌آوری این حیوانات امنیت را به جامعه شهری بازمی‌گرداند.

وی افزود: با جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب آنان را  از سطح محلات به مکانی که قابل هم دسترسی و هم قابل‌کنترل و مدیریت است انتقال داده می‌شوند.

فرجی به فعالیت مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب شهرداری ملایر اشاره کرد و گفت: نکته قابل‌توجه در بحث سگ‌های بلاصاحب غذادادن به این حیوانات است و از مردم و حامیان حیوانات درخواست شده از   غذارسانی را خارج از سطح محدوده شهری و مناطق مسکونی انجام دهند.

وی افزود: وقتی سگ‌ها به جامعه انسانی وابسته می‌شوند با حضور در میان مردم باعث رعب و وحشت برای افراد مختلف بخصوص در قشر کودکان می‌شوند.

 

* مردم از غذادادن به سگ‌ها خودداری کنند

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و ولگرد اظهار کرد:   شهرداری به‌صورت روزانه اقدام به جمع‌آوری تعداد از سگ‌های بلاصاحب از سطح شهر می‌کند و ۱۸ متری سپاه و معابر پیرامون حسینیه ثارالله نیز بر اساس بازدیدهای میدانی جزء اولویت‌ها است.

مجتبی داوری  با بیان اینکه برای کنترل جمعیت سگ‌ها در سطح شهر به‌شدت نیاز به همکاری و مشارکت مردم داریم، تصریح کرد: اهالی می‌بایست از قراردادن انواع مواد خوراکی و پسماندهای غذایی در مسیر تردد سگ‌ها و همچنین غذارسانی به حیوانات در طول شبانه‌روز اکیداً خودداری کنند.

 

وی بیان کرد: دوم به‌منظور کاهش مدت ماندگاری زباله در معابر عمومی، ضروری است اهالی محل پسماندهای خود را صرفاً رأس ساعت ۲۱ به بیرون از منزل منتقل کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر بیان کرد: با رعايت این دو نکته و اقدام مؤثر شهرداری به‌زودی مشکل محله به طور کامل مرتفع خواهد شد.

* جمع‌آوری بیش از ۱۱۰۰ قلاده سگ از سطح شهر

وی با اشاره به حضور سگ‌ها در میدان مرکزی شهر عنوان کرد: اطراف میدان مرکزی شهر به دلیل عملکرد بد برخی از قصابی‌ها متأسفانه مشکل سگ وجود دارد و روزانه جمع‌آوری آنها انجام می‌شود.
داوری گفت: در ماه گذشته بالغ بر ۱۹۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری شد که  از ابتدای سال جاری این رقم به بیش از ۱۱۰۰ قلاده می‌رسید.

وی با  تأکید بر اینکه برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهرداری نیاز به مشارکت فعال و آگاهانه مردم دارد، عنوان کرد: مردم عزیز ما حتماً باید در روش غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب تجدیدنظر کنند و غذارسانی را در بیرون از شهر انجام دهند

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر  بیان کرد: در حال حاضر تنها واحد موقت نگهداری سگ‌های بلاصاحب در استان به همت شهرداری ملایر احداث شده و یکی از دامپزشکان شهرستان مسئول فنی بهداشتی مرکز است.

* هاری بیماری مهم مشترک بین انسان و حیوانات

اما یکی از مشکلات فراوان در بحث حضور سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در بین مردم علاوه بر مسائل بهداشتی و وحشت  برای افراد بخصوص زنان و کودکان مسائل بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است.

کارشناس سلامت محیط کار مرکز بهداشت ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانان بیان کرد: یکی از بیماری‌های مهم مشترک بیماری هاری است.

عباس جوکار افزود: بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش و  به دلیل  تماس با حیوانات اهلی و وحشی اتفاق می‌افتد.

* بیماری هاری صددرصد کشنده است

وی با اشاره به آثار زیان‌بار این بیماری عنوان کرد: اولین مشکل بیماری هاری صددرصد کشنده است و اگر علائم بیماری بروز و ظهور پیدا کند راه درمانی وجود ندارد.

کارشناس سلامت محیط کار مرکز بهداشت ملایر  بیان کرد: هر ساله هزینه‌های سنگینی برای مقابله با بیماری هاری در سطح کشور انجام می‌شود و در رسانه‌ها مشاهده شده که افراد به دلیل گزش حیوانات دچار آسیب‌دیده و گاه باعث فوت آنان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ حضور سگ‌های ولگرد در شهرهای مختلف کشور به یکی از معضلات مه تبدیل شده است و هر روز به جمعیت این حیوانات اضافه می‌شود.

ایجاد وحشت، گازگرفتگی و مشکلات در تردد و رفت آمد بانوان و کودکان تنها گوشه از مشکلات ایجاد شده توسط سگ‌های بلاصاحب است.

همان‌گونه که در گزارش عنوان شد جمع‌آوری این سگ‌ها از وظایف مهم شهرداری‌ها است و می‌طلبد شهرداری‌ها توجه ویژه بیشتری در سطح شهر داشته باشند.

محمد گل محمدی

انتهای خبر/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار