نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

14. مهر 1402 - 16:32   |   کد مطلب: 32698
برگزاری دومین جشنواره گردو در علی‌آباد دمق
ایستگاه پایانی جشنواره‌های مهر ماه ملایر به علی‌آباد رسید
مهر ماه فصل برگزاری جشنواره‌های گردشگری محصولات کشاورزی و باغی شهرستان ملایر است و در روزهای پایانی نیمه اول مهر ماه ایستگاه پایانی این جشنواره‌ها به نگین سبز الوند رسید و مردم مهربان و خونگرم روستای زیبای علی‌آباد دمق میزبان دومین جشنواره گردو بودند

 گزارش خبرنگار ملایری‌ها؛ علی‌آباد دمق در 37 کیلومتری شهر ملایر از سمت جاده همدان، تویسرکان است که بعد از گذر از دو روستای حسین‌آبادشاملو و دهنو به عنوان آخرین روستا در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده الوند واقع شده است.

 بخشدار جوکار در آیین برگزاری این جشنواره با اشاره به اینکه بخش جوکار ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه وجود ۲ شهر ازندریان و جوکار و ۲۵ اداره، یکی از شاخص‌ترین بخش‌های استان همدان است، اظهار کرد: بخش جوکار ۴۳۹ شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

محمد فارسی با بیان اینکه روستای علی‌آباد دمق با ۶۷ شهید، حسین‌آباد با ۵۷ شهید و دهنو با ۳۳ شهید، به اندازه یک بخش شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، بیان کرد: وجود تعداد بالای شهدا و ایثارگران، وظیفه ما را در خدمت‌رسانی به مردم سنگین‌تر کرده است.

وی  بخش جوکار را قطب فروسیلیس و آندولوزیت کشور دانست و گفت: محصولات فروسیلیس و آندلوزیت تولیدی علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادر می‌شو و در حوزه کشاورزی نیز رتبه اول تولید گندم با ۶۰ درصد تولید، رتبه اول تولید بادام و گردو با ۶۰ درصد تولید، رتبه اول شیر و دام سنگین با ۶۵ درصد تولید شیر این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

 

فارسی بیان اینکه امسال برای دومین سال است که  جشنواره گردو و بادام علی‌آباد  در این روستا  برگزار می‌شود اظهار کرد: علی‌آباد یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای این شهرستان و بخش جوکار است که جشنواره گردو و بادام رونق بسیار خوبی در این روستا پیدا کرده است.

بخشدار جوکار با اشاره به برگزاری اهداف این جشنواره افزود:  معرفی برند گردو و بادام، رونق اقتصادی، برپایی غرفه‌های فروش محصولات و ایجاد نشاط و شادابی از جمله این اهداف است که  مردم از سراسر این شهرستان، استان و خارج از استان در این جشنواره حضور پیدا کردند و از محصولات تولیدی علی‌آباد با قیمت مناسب خریداری کردند.

وی  به حضور هنرمندان ملی و استانی در این جشنواره اشاره کرد و گفت:  در دومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد آئین شگرگزاری برداشت گردو و بادام و مسابقه گردوی برتر برای اولین سال برگزار شد که با استقبال خوب باغداران مواجه شد.

بخشدار جوکار یادآور شد: ۴۵ باغدار در سطح شهرستان و روستای علی‌آباد در مسابقه گردوی برتر شرکت کردند و جهاد و مرکز تحقیقات کشاورزی هفت آیتم را برای تعیین گردکی برتر در نظر گرفتند که در نهایت ۱۰ گردوکار برتر انتخاب شدند.

فارسی تاکید کرد: بدون شک مسابقه گردوی برتر سال آینده همپای مسابقه خوشه برتر انگور خواهد بود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز اظهار داشت: این شهرستان دارای ۲۳ هزار هکتار باغ است که از این میزان ۱۲ هزار هکتار آن باغ انگور است و اولین محصول باغبانی ملایر است.

یوسف کاکاوند  افزود: از این میزان اراضی باغی، چهار هزار و ۴۵۰ هکتار زیر کشت گردو است که سالانه سه هزار و ۴۵۰ تُن گردو تولید می‌شود.

وی سطح زیر کشت بادام دیم و آبی این شهرستان را نیز چهار هزار هکتار با میزان تولید پنج هزار تُن بادام عنوان کرد و گفت: ملایر بعد از تویسرکان دومین تولیدکنتده گردوی استان همدان است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: بادام و گردو جزء محصولات خشکباری است و از کیفیت بالایی برخودار است و در بازارهای داخلی و خارجی خریداران خود را دارد.

کاکاوند با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بادام و گردوی علی‌آباد دمق، بیان کرد: روستای علی‌آباد بالغ بر ۷۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که اغلب زیر کشت بادام و گردو است و قطب بادام و گردوی شهرستان ملایر است.

وی گفت: یکی از تعاونی‌های مطرح باغداران کشور در ملایر فعال است  در باعبانی داریم که گردوکاران به جای تشکیل یک تعاونی جدید، عضو تعاونی باغداران این شهرستان شوند که هم موجب تقویت تعاونی باغداران می‌شود و هم با توجه به سوابقی که این تعاونی دارد، می‌تواند به گردوکاران کمک کند.

کاکاوند با بیان اینکه تمام کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی در زمینه سرشاخه‌کاری گردو برگزار می‌شود، افزود: با توجه به وجود نهالستان و زنجیره تولید گردو در تویسرکان، ارقام جدید گردو تهیه می‌شود.

وی افزود: از پیوندک‌های گردوی تویسرکان برای شهرستان ملایر و علی‌آباد استفاده می‌کنیم که بهترین ارقام را از لحاظ کیفیت دارد و میزان برداشت افزایش خوبی دارد.

هیار روستای علی‌آباددمق نیز در حاشیه این جشنواره مطرح کرد: روستای علی آباد دمق میزبان دومین جشنواره بادام و گردو با هدف اشتغال جوانان، توجه به بوم‌گردی روستا و کمک به کشاورزان است.

باقر هاشمی با اشاره به استقبال خوب مردم از این جشنواره گفت: خوشبختانه جشنواره امسال مورد استقبال اهالی روستا، مردم ملایر، جوکار، ازندریان، اراک، همدان و تویسرکان قرار گرفته است

هاشمی از برپایی حدود 15 غرفه در حاشیه این جشنواره خبر داد و افزود: برخی از غرفه ها به ویژه برای اهالی روستا، رایگان در اختیار غرفه داران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این غرفه ها انواع محصولات کشاورزی علی آباد از جمله گردو، بادام، شیره انگور و باسلوق عرضه می شود، گفت: امسال بدلیل شرایط جوی و آب و هوایی، جشنواره را به سالن ورزشی هنرستان خیرساز "برادران محسنی" منتقل کردیم.

هاشمی خشکسالی چند سال اخیر را یکی از چالش های جدی باغداران و کشاورزان این منطقه خواند و بیان کرد: استفاده از سموم، کود و توجه ویژه به آموزش های مهندسان جهاد کشاورزی می تواند برخی مشکلات باغداران و کشاورزان را حل کند.

دهیار روستای علی آباد دمق به ثبت فن تهیه آش سنتی ماسوای روستای علی‌آباددمق در فهرست میراث ناملموس کشور به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ملی شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: به دنبال ثبت آش "چغندر به دوغ" و "گرده مغزی" علی آباد به عنوان یک نان سنتی نیز هستیم

وی ادامه داد: همچنین به دنبال ثبت روستا بعنوان روستای بوم‌گردی و ثبت ملی جشنواره گردو و بادام علی آباد هستیم

وی ضمن اشاره به جمعیت 5000 نفری این روستا گفت: انتظار داریم با شهر شدن علی آباد بتوانیم اعتبارات خوبی جذب کنیم تا اهالی روستا از امکانات و مزایا شهر شدن روستا بهره مند شوند

 هادی ملکی نیز با اشاره به برگزاری دومین جشنواره بادام و گردو روستای علی آباد گفت: سعی کردیم سطح جشنواره نسبت به سال قبل خیلی بالاتر باشد در این جشنواره  ۱۶ غرفه مواد غذایی، خشکبار و صنایع دستی برپا شده است که اکثر غرفه‌ها محصولات کشاورزان روستا و توسط اهالی روستا گرفته شده است.

 

 رئیس شورای اسلامی روستای علی‌آباددمق  افزود: خوشبختانه امسال استقبال بسیار خوبی از جشنواره گردو و بادام علی آباد شده و امیدواریم بتوانیم سال‌های آینده نیز با قدرت این جشنواره را در روستای علی آباد برگزار کنیم.

 

 وی بیان کرد: این روستا دارای ۴۲۰ هکتار باغ گردو و ۳۱۲ هکتار باغ بادام است که به دلیل سازگاری درختان بادام نسبت به کم آبی به باغات گردو در آینده پیشی خواهند گرفت.

ملکی ابراز کرد: این میزان باغ سالانه ۱۱۰۰ تن گردو و بادام برداشت می‌شود که امسال به دلیل سرما زدگی و کم آبی با کاهش محصول روبه رو بودیم و امیدواریم امسال سال آبی و بارندگی بهتری را نسبت به پارسال داشته باشیم تا بتوانیم محصولات بیشتری را برداشت کنیم

 

 وی یادآور شد: درخواست ما از جهاد کشاورزی این است که در بحث آموزش و ترویج در روستا اقدامات بیشتری را انجام دهند و همچنین ما را در تشکیل تعاونی گردو و بادام علی آباد حمایت کنند تا بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده بکنیم.

 

  رئیس شورای اسلامی روستای علی‌آباددمق  با بیان اینکه بازار فروش گردو و بادام روستا بیشتر غرب کشور و با واسطه به کشور عراق است  تصریح کرد: این روستا طبق آخرین سرشماری ۳۷۰۰ نفر جمعیت دارد و آمار خانه بهداشت ما ۵۱۰۰ نفر را نشان می‌دهد. 

 وی یادآور شد: روستای علی آباد در آستانه شهر شدن قرار دارد و امیدواریم به زودی این اتفاق رقم بخورد و آش سنتی روستای علی آباد به نام آش ماسوا در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. برگزاری موسیقی  گروههای موزیک با حضور گروه های مطرح شهرستان ملایر،  برپایی 16 غرفه مختلف آش محلی، صنایع دستی و مبلمان، محصولات کشاورزی و باغی، تولیدات عسل و ...، غرفه کودکان، و ... پذیرایی با چای ذغالی، ساز محلی، اسب دوانی  در محوطه جشنواره، حضور هنرمند  و مجری نام آشنا اقبال واحدی، و.... از بر نامه های این جشنواره بود.

فاطمه رحمتي

دیدگاه شما

آخرین اخبار