نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. تير 1402 - 16:39   |   کد مطلب: 32558
شنا در دریاچه پشت سدها بخصوص سدهای خاکی از خطرناکترین لذت‌هایی است که امکان دارد هر کسی را به کام مرگ بکشاند.

به گزارش ملایری‌ها؛  با شروع فصل تابستان یکی از تفریح‌های اصلی مردم شنا است و بسیاری از افراد و بخصوص نسل جوان این تفریح شاد را  در برنامه هفتگی خود جای می‌دهند.

شنا یکی از مفرح‌ترین ورزش ها و سرگرمی‌ها است و بسیار از افراد در رودخانه‌ها، استخرهای کشاورزی، دریاچه‌ها و سدها اقدام به شنا کردن می‌کنند.

حضور در استخر و شنا کردن بی خطرترین نوع این سرگرمی با توجه به حضور افراد و ناجیان غریق است اما شنا در دریاچه سدها بی شک پر خطرترین نوع این تفریح است.

همه ساله شاهد شنیدن اخبار مختلف درگوشه گوشه کشور با موضوع غرق شدن افراد و بخصوص نسل جوان در سدها هستیم که باعث داغدار شدن خانواده‌ها می شود.

سد کلان ملایر یکی از همین سدهایی است که هر از چند گاهی با غرق شدن یک نفر در آن در تیتر اخبار رسانه های مختلف قرارمی گیرد.

در ابتدای این هفته باز هم شاهد غرق شدن یکجوان ۲۰ ساله در سد کلان ملایر بودیم که عملیات جست و جو برای جنازه‌ آن دو روز به طول انجامید. اما چرا علی رغم همه هشدارها و خطرات اعلام شده باز هم شاهد حضور جوانان در دریاچه پشت سدها هستیم و جوانان حاضر به تجربه یک لذت مرگبار می‌شوند؟

*سالانه  سه تا چهار نفر در سد کلان ملایر غرق می‌شوند

رئیس سازمان آتش‌نشانی ملایر در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به خطرات شنا در سدها اظهار کرد: در روز جمعه  هفته گذشته غرق شدن جوانانی۲۰ ساله در سد کلان بودیم  که پس از دو روز پیکر بی جان ان از آب بیرون کشیده شد.

محمود رضا ملکی گفت: هر ساله با گرم شدن هوا شاهد مراجعه افراد و همشهریان به حاشیه دریاچه سد کلان هستیم که اقدام به شنا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در دریاچه سد اصلا مکان مناسبی برای شنا کردن نیست، تصریح کرد: به دلیل شرایط رسوب‌گذاری در دریاچه سد دید کافی در قسمت‌های مختلف و اعماق  وجود ندارد و که این امر شناگران را دچار مشکل می‌کند.

ملکی بیان کرد: یکی دیگر از مخاطرات موجود در دریاچه سدها  شرایط دمایی در لایه های آب متفاوت است، و همین ابر باعث ایجاد مشکل برای شناگران می شود.

وی افزود: در قسمت هایی از آب سدها دمای آب بسیار پایین است که باعث گرفتگی شدید عضلات می‌شود و همین امر باعث شده حتی شناگران حرفه ای هم دچار سانحه شوند.

رئیس سازمان آتش نشانی ملایر گفت: سالانه به طور متوسط چهار تا پنج نفر در سطح شهرستان ملایر غرق شده که معمولا سه تا چهار نفر مربوط به سد کلان است.

وی تاکبد کرد: از همشهریان خواهش می شود سد ملایر اصلا محیط مناسبی برای شنا کردن نیست و مردم برای شنا کردن می‌توانند از استخرهای سطح شهر استفاده کنند.

* با تجهیزات غواصی هم شنا کردن در سد خطرناک است

احمد غفاری یکی از آتش‌نشانان و غواصان ملایر که با گذراندن دوره‌های تخصصی وظیفه بیرون کشیدن و نجات افراد را از داخل آب دارد و در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بیرون کشیدن جنازه جوانان یکی از سخت‌ترین کارها برای ما است.

وی افزود: متاسفانه علی رغم همه هشدارها همه ساله شاهد حضور جوانان در سدها و شنا کردن در این مکان هستیم که باعث بازی با جانشان می‌شود. غفاری بیان کرد: حتی ما به عنوان یک غواص با تجهیزات هم در این آب ها شنا نمی‌کنیم چرا که با توجه به تغییرات دمایی داخل آب هر لحظه احتمال گرفتگی عضلات وجود دارد. وی با بیان اینکه شنا در سدها بسیار خطرناک است و افراد از این اقدام پرهیز کنند، عنوان کرد: متاسفانه گاها شده که ما مشغول بیرون کشیدن یک جنازه از دورن آب باشیم  اما در گوشه ای دیگر شاهد شناکردن افراد هستیم.

* عوارض ابنیه وشاخه‌های درختان در زیر آب سدها خطر آفرین است

سعید رجبی یکی دیگر غواصان و آتش نشانان ملایری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به اینکه عوارض ابنیه وشاخه های درختان در زیر آب سدها وجود دارد باعث ایجاد مخاطرات فراوان می شود.

وی افزود: ما تیم غواصی قوی داریم اما کسی دوست ندارد در سدها شنا کند و گاها شاهد غرق شدن افراد حرفه ای و قهرمانان ورزشی و شنا در دریاچه سدها هستیم.

رجبی تاکید کرد: همواره تاکید شده که شنا مردندرمحیط سد ممنوع است اما بارهم شاهد حضور جوانان و افرادمختلف در سدها هستیم که باعث داغدار شدن خانواده ها می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛  علامت شنا کردن ممنوع هشداری است که در کنار همه سد‌ها به چشم می خورد و اما بسیاری از توجه به آن غافل هستند و تن به آب می زنند.

شنا کردن در حاشیه سدها می تواند باعث گرفتن جان افراد شود و می طلبد خانواده ها توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.

در کنار هشدارها مسئولین هم باید تدابیر خاصی برای جلوگیری از شنا کردنافراد داشته باشند بخصوص در روزهای تعطیل که شاهد حضور افراد بیشتری در حاشیه سدها هستیم.

انتهای پیام/گلمحمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار