نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. تير 1402 - 8:56   |   کد مطلب: 32502
هر چند مسئولان کشور از اجرای طرح کالابرگ‌الکترونیک خبر می‌دهند اما هنوز اکثریت مردم نتوانسته‌اند از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند شوند عدم اطلاع‌رسانی دقیق نقطه ضعف اجرای این طرح است.

به گزارش ملایری‌ها؛ طرح کالابرگ الکترونیکی در راستای هدفمندی یارانه‌ها و جایگزینی یارانه نقدی اجرایی می‌شود و مردم در این طرح می‌توانند به جای دریافت نقدی یارانه به صورت اختیاری از  ۱۱ قلم کالای اساسی خرید کنند.

این ۱۱ قلم  شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، قند، شکر و گوشت‌گوساله  با قیمت اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است.

بر اساس پوشش کامل سه دهک اول درآمدی و تحقق حمایت‌های دولت برای تأمین سبد غذایی خانوارها، از روز دوشنبه ۲۹ خردادماه، افزایش اعتبار برای هر سه دهک اعمال شد اما اجرای این طرح هنوز با شبهاتی برای مردم همراه است.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملّی اعتبار «شما» یا شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند و یکی از نقاط مهم بسترهای لازم برای اجرای این طرح در شهرهای مختلف است.

تمام فروشگاه ها می توانند در با ثبت در سامانه شما به طرح کالابرگ الکترونیکی پیوند و به گفته مسئولان هم اکنون اکثر فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای کشور به این طرح متصل شدند.

اما سوال مهم در این بین بخصوص در شهرستان‌های مختلف این بوده که کدام فروشگاه‌ها به این طرح پیوسته‌اند و چگونه مردم می‌توانند با مراجعه به آنها از  مزایای طرح کالابرگ الکترونیک بهره‌مند شوند؟ این درحالی است که بر اساس اعلام در اپلیکیشن شما فروشگاه‌ها منتخب نمایش داده می‌شود اما اینگونه نیست و فروشگاهی در این برنامه نمایش داده نمی‌شود.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی ملایر در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه آخرین وضعیت اجرای طرح در شهرستان ملایر اظهار کرد: طرحکالابرگ‌الکترونیکی بصورت آزمایشی از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی شد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرای این طرح در انتهای سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌ها دستگاه‌های مختلف باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را انجام دهند.

جلال غیاثوند با اشاره به مهمترین وظایف اداره صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای این طرح بیان کرد: اداره صمت باید فروشگاه‌های متقاضی این طرح را معرفی کرده و در در بخش‌ها و روستاها  نیز باید فروشگاه‌هایی شناسایی شده و بنرهای اطلاع‌رسانی در این فروشگاه‌ها نصب شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه اطلاع‌رسانی لازم برای اجرای این طرح انجام نشده است، تصریح کرد: فروشگاه‌های متقاضی به اتصال به طرح کالابرگ الکترونیک باید دستگاه‌های کارتخوان خود را بروزرسانی کنند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی ملایر گفت: پنج شرکت پشتیبان تجهیز فروشگاه‌ها در کشور فعالیت داشته که زیرساخت‌های لازم را برای فروشگاه‌های متقاضی انجام می‌دهند. وی بیان کرد: اجرای این طرح نیازمند اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم است تا مردم بتوانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

غیاثوند بیان کرد: با اجرای این طرح سرپرستان خانوارهای می‌توانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را یک ماه قبل از واریز یارانه خریداری کنند. وی با اشاره به شرایط خاص این طرح تصریح کرد: تمام فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای شهرستان به اجرای این طرح متصل شده‌اند.

سرپرست اداره کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی ملایر با اشاره به ۱۰۰ مورد بازدید و بازرسی از فروشگاه‌های متقاضی این طرح بیان کرد: در۸۰ درصد از این بازرسی‌ها فروشگاه‌ها به سامانه متصل شده‌اند. به گزارش عصرهمدان؛ هر چند مسئولان کشور از اجرای طرح کالابرگ‌الکترونیک خبر می‌دهند اما هنوز اکثریت مردم نتوانسته‌اند از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند شوند.

توجه به روستا‌ها از نکات ضروری در اجرای این طرح است و با توجه به عدم دسترسی اهالی روستاهای مختلف به فروشگاه‌های بزرگ می‌طلبد در این مبحث نیز توجه ویژه‌ای شود. فروشگاه‌های متصل به اجرای این طرح، وظایف ادارات مختلف و نحوه استقبال مردم از جمله مواردی است که این‌پایگاه خبری در گزارش‌های بعدی به آن می‌پردازد.

انتهای پیام/گلمحمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار