نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. خرداد 1402 - 7:00   |   کد مطلب: 32471
کارگران به دنبال مطالبات خود هستند؛
واحد ذوب‌آهن آلیاژی ملایر در باتلاق بدهی‌ها
واحد ذوب‌آهن آلیاژی ملایر در گرداب بدهی‌ها گرفتار شده و کارگرانی که از فروردین ماه مزایای خود را دریافت نکرده اند، به دنبال مطالبات خود هستند.

به گزارش ملایری‌ها؛ مجموعه شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر که با نام جعفریکه در  دهه ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد در دو بخش ذوب و نورد مشغول به کار شد و در همان سال‌های اولیه با توجه به مشکلات فراوان  و از سال ۱۳۸۷ به حالت نیمه تعطیل درآمد و به گفته مالک کارخانه از سال ۱۳۹۴ کاملا تعطیل شد.

این مجموعه تولیدی با بدهی‌های فراوانی بانکی  رو‌به‌رو شد که استاندار وقت همدان بیان کردند که “مجموعه ذوب‌آهن ملایر فقط به بانک خون بدهکار نیست”. و از سال ۱۳۹۵ اقداماتی برای بازگشایی این واحد تولیدی انجام شد در نهایت با تغییر مدیریت و  با حمایت‌های دولتی مجدد کارخانه در سال ۱۳۹۷ بازگشایی شد و مجموعه به مدیر جدید واگذار شد.

همراه با آغاز به کار مجدد این مجموعه تولیدی باز هم مشکلات آن ادامه دار بود و علیرغم اینکه بر اساس قرارداد کارخانه به صورت ۱۰ توسط مالک به سرمایه گذار واگذار شده بود اما با توجه به بدعهدی مدیرجدید  و پایبند نبودن به مالک مجموعه باعث شد در سال ۹۹ مجدد کارخانه با مدیریت مالک اصلی کار خود را ادامه دهد.

در تمامی این سال‌ها و در مشکلات کوچک و بزرگ این واحد تولیدی این کارگران بودند که برایشان مشکل ایجاد می‌شد اما بازهم با شرایط مجموعه همراه شده و به کار خود ادامه می‌دادند.

پس از اینکه مالک مجددا مدیریت مجموعه رابدست گرفت این واحد تولیدی به صورت کج دار و مریز کار خود را ادامه داد اما تعطیلی های پی‌درپی و بدهی‌های فراوان بلای جان این مجموعه شد و در ماه‌های اخیر مشکلات مجموعه چند برابر شده است و گویا این مجموعه در تعطیلی کامل به سر می برد و شنیده‌ها از آمادگی فروش مجموعه  توسط مالک به گوش می رسد.

تعطیلی‌ها و مشکلات فراوان کارخانه و  بلاتکلیفی کارگران باعث و عدم دریافت حقوق و مزایا باعث  درآمدن صدای کارگران شد و کارگران این مجموعه برای پیگیری مطالبات خویش در رو‌به روی فرمانداری ملایر تجمعی داشتند و خواستار پیگیری وضعیت کاری خود از مسئولین شدند.

هر چند این تجمع باعث شد رسانه‌های بیگانه به دنبال اهداف خودباشند و دروغ‌هایی را منتشر کنند اما کارگران مجموعه در آرامش به دنبال احقاق حق خود بودند و درخواست رسیدگی به مشکلاتشان را داشتند.

در همین راستا با حضور نماینده کارگران و مسئولین شهرستان نشستی برای بررسی وضعیت مجموعه تولید ذوب‌آهن ملایر برگزار شد.

سرپرست اداره رئیس اداره تعاون، کار ورفاه‌اجتماعی شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت کارگران مجموعه ذوب‌آهن و برگزاری نشست بررسی مشکلات این واحد تولیدی اظهار کرد:  کارگران این مجموعه از فروردین ماه مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

جلال غیاثوند گفت:  حقوق کارگران تا اسفندماه به طور کامل پرداخت شده در نیمی از  حقوق فروردین ماه به حساب آنان واریز شده است اما پس از آن مطالبات  آنان واریز نشده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال مجموعه  تولیدی ذوب آهن ملایر تعطیل شده است:  روز گذشته جلسه در راستای رفع مشکلات کارگران برگزار شد که نتیجه جلسه شکایت کارگران از کارفرما برای دریافت حقوق و بیمه آنها بود و از کارگران درخواست شد که از کارفرما برای دریافت حقوقشان شکایت کنند.

یکی از کارگران این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما بلاتکلیفی وضعیت کاری است. وی افزود: چندین سال است که در این مجموعه مشغول به کار می‌باشیم اما اکنون بتعداد زیادی کارگران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و ما خواستار رسیدگی به وضعیت کاری خود هستیم.

این کارگر بیان کرد: چندین ماه است که مطلبات خود را دریافت نکرده و بیمه هم برای ما واریز نشده است که درخواست رسیدگی از طرف مسئولین را داریم.

وی گفت: مسئله اصلی ما این است که برای اگر مجموعه به کار خود ادامه ندهد ما چه کنیم و با بالا رفتن سن چگونه مجددا به دنبال کار باشیم و بلاتکلیفی مهمترین مشکل ما است.

به گزارش ملایری‌ها؛ گویا در این سال‌ها مهمترین مشکل مجموعه تولیدی ذوب‌آهن ملایر بحث بدهی‌های فراوان است، که بدهی به شرکت‌های خدمات رسان از جمله برق و گاز مهمترین آنان هستند. نزدیک به ۲۰۰ کارگر در مجموعه ذوب‌آهن ملایر مشغول به کار هستند و امید است با به کارگیری یهترین تصمیم هم نفع کارگران هم نفع شهرستان دیده شده  تا علاوه بر رسیدن کارگران به حقوق خود از تعطیلی کامل این مجموعه تولیدی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/گلمحمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار