نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. ارديبهشت 1402 - 9:50   |   کد مطلب: 32398
بررسی سرمازدگی باغات ملایر در سفر رئیس کمیسیون کشاورزی و معاونان وزار به ملایر
تشکیل کمیته بحران در کمیسیون کشاورزی و پرداخت تسهیلات مرهمی بر زخم‌های کشاورزان ملایری می‌شود
سرمای بهاره امسال در روزهای ۱۴ فروردین و ۱۵ اردیبهشت به بیش از ۷۰ درصد از باغ های انگور ملایر خسارت زده و به یک باره بهار باغداران ملایر را به خزان تبدیل کرده است و در سفر رئیس کمیسیون کشاورزی و معاونان وزار آخرین وضعیت سرمازدگی باغات ملایر بررسی شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ روز سه شنبه ملایر میزبان جمعی مدیران کشوری در بخش کشاورزی بود که برای بازدید از وضعیت سرمازدگی باغات به این دیار سفر کرده بودند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، معاون باغبانی و معاون اقتصادی وزرات جهادکشاورزی، معاون سازمان منابع طبیعی کشور، معاون سازمان تعاون روستایی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در این روز با حضور در باغهای کشاورزان ملایر در منطقه دره جوزان و زنگنه آخرین وضعیت خسارات سرما به محصولات ملایر بخصوص باغات انگور، گردو و آلبالو  را بررسی کردند.

سرمای بهاره امسال  در روزهای ۱۴ فروردین و ۱۵ اردیبهشت  به بیش از ۷۰ درصد از باغ های انگور ملایر خسارت زده و به یک باره بهار باغداران ملایر را به خزان تبدیل کرده است.

کشاورزان و باغداران ملایری در این بازدید با حضور در جمع مسئولان کشوری با تشریح آخرین وضعیت سرمازدگی باغ های خود  که گاها تا صد در صد آنها از بین برده بود درخواست رسیدگی از مسئولین را داشتند.

*جلسه  بحران  در کمیسیون کشاورزی مجلس شوراس اسلامی برگزار می‌شود

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از توصیه‌های اکید ما به سازمان هواشناسی اعلام تنش‌های سرمایه ای به کشاورزان و مسئولین است.

وی با اشاره به سطح خسارت سرما باغ‌های شهرستان ملایر بیان کرد: نگاه ویژه‌ای به شهرستان ملایر داشته و به دنبال این بو که هر چه سریعتر با کارشناسی دقیق  در راستای خسارت ایجاد شده اقداماتی برای باغداران ملایری انجام داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: یکشنبه هفته آینده با حضور مسئولان  ملی، استانی و شهرستان ملایر جلسه  بحران  در کمیسیون کشاورزی مجلس شوراس اسلامی برای بررسی دقیق وضعیت باغات ملایر برگرا می شود.

وی با بیان اینکه  تلاش ما این است که این باغ‌های ملایر  دوباره احیا شود: تصریح کرد: یکی از مشکلات باغداران بحث تامین کودهای مورد نیاز باغات است که  حتما نهاده‌های کشاورزی همچون کود اوره، فسفاته و پتاسه به طور ویژه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

عسگری اعطای تسهیلات کم بهره، بخشش معوقات و دیرکرد تسهیلات کشاورزانآسیب دیده و تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح فراز به باغات ملایر  را از مهمترین راهکارهای حمایتی از کشاورزان آسیب دیده ملایری عنوان کرد.

وی تاکید کرد:  تلاش کرده که تصمیمات اتخاذ شده مرهمی بر زخم‌های  کشاورزان باشد و در کمیسیون کشاورزی این موارد با جدیت دنبال می‌کنیم و رویکرد ما این است که هر کجا در حوزه بخش کشاورزی اتفاقی بیفتد، موضوعات را دنبال کنیم تا مشکل کشاورزان حل شود.

* به کشاورزان ملایری بخشودگی تسهیلات بانکی و تسهیلات کم بهره تعلق می‌گیرد

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  مشکل سرمازدگی برای محصولاتی چون انگور و زعفران در استان‌های مختلف  کشور همچون  همدان، سمنان، آذربایجان، فارس وخراسان بسیار جدی است.

وی افزود: برای کمک به کشاورزان آسیب دیده تلاش ما این است که  تسهیلات مورد نیاز را از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران تامین و به باغداران پرداخت شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت ملایر در تولید انگور کشور تصریح کرد:  ملایر قطب جهانی انگور و یکی از قطب‌های تولید انگور کشور است که متاسفانه امسال سرما گریبانگیر تولید این محصول شده است.

وی افزود:  حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در این شهرستان وجود دارد که به دلیل سرمازدگی از ۳۰۰ هزار تُن انگور تولیدی، نزدیک به ۱۸۰ هزار تُن آن دچار خسارت سرمازدگی بسیار جدی شد.

برومندی بیان کرد: در این راستابابرگزاری جلسات کارشناسی میزان خسارت به باغاتت ملایر مشخص و تا ستاد بحران وزارت کشور میزان خسارت‌ها را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند و تلاش کرده که در راستای جبران بخشی از خسارت‌هایی که به باغداران و کشاورزان وارد شده، بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه از طریق روش‌هایی همچون تسهیلاتی که ایجاد خواهد شد، بخشودگی تسهیلات بانکی، بدهکاری باغداران در بانک‌ها که سر رسید شده، با پرداخت تسهیلات، بتوانند نسبت به اصلاح و احیای باغ‌ها اقدام کنند.

وی اجرای طرح فراز را یکی از اصلی ترین راه ها برای جلوگیری از مشکلات اینچنینی در سال های آسنده عنوان کردوگفت: ، باغ‌هایی که به صورت طرح فراز و ایستاده اجرا شده‌اند، خسارت بسیار کمی دیدند و باید کشاورزان را به اجرای باغ‌های مدرن و طرح فراز تشویق و حمایت کرد.

انتهای پیام/گ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار