نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. اسفند 1401 - 8:54   |   کد مطلب: 31944
رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر گفت: مجموعه پرورش شتر مرغ زاگرس ملایر که در سال‌های اخیر توانسته بود جایگاه خوبی در بحث تولید داشته باشد و حتی توانستیم در سال‌های گذشته عنوان تعاونی برتر استان و کشور را کسب کنیم اما اکنون به جایی رسیدیم که امکان ادامه فعالیت از ما سلب شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ دام و طیور یکی از صنایع اصلی و استراتژیک در هر کشوری است که با زمینه‌های مختلف کاری و در راستای پاسخگویی به نیازهای روزافزون انسان‌ها و منابع پروتئینی در هر کشوری نقش‌آفرینی می‌کند. این صنعت دارای بخش‌های مختلفی بوده و از مهم‌ترین آنها پرورش مرغ، گوسفند، ماهی برای تأمین گوشت سفید و قرمز است که در همین راستا دولت برای تأمین نیاز کشور توجه ویژه‌ای به آنان دارد.

در کنار این فعالیت های مهم بحث پرورش شترمرغ یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر توانسته جایگاه ویژه در سبد غذایی مردم ایران کسب کند.

شترمرغ، این پرنده بومی آفریقا که به‌عنوان بزرگ‌ترین پرنده در دنیا شناخته می‌شود دارای خواص فراوانی است که از گوشت گرفته تا پوست و تخم و پوکه آن بهره‌برداری می‌شود.

پرورش شترمرغ از آن دسته حرفه‌هایی است که در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد ممکن است خسارات و شکست بزرگی را نیز به وجود آورد.

در فرایند پرورش شترمرغ مهم‌ترین مسئله بحث زمین، خوراک، بهداشت و آب است و برای پرورش این حیوانات بومی آفریقایی باید توجه ویژه به شرایط خاص آن شود.

شترمرغ‌ها پرندگانی با قابلیت سازگاری بسیار بالا هستند، به همین جهت امکان پرورش آنها در طیف جغرافیایی وسیعی وجود دارد، به‌طوری که در حال حاضر این پرنده از مناطق گرم آفریقای جنوبی تا مناطق سرد آمریکای شمالی پراکنده بوده و به‌راحتی پرورش می‌یابد.

شترمرغ از جمله پرندگانی است که امروزه پرورش آن در دنیا روبه‌افزایش است و بر اساس آمار اعلام شده در حال حاضر کشورهای آمریکا، انگلیس و آفریقای جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین کشورهای پرورش شترمرغ در دنیا به شمار می‌روند. پرورش شترمرغ از سال ۱۸۶۰ در کشور آفریقای جنوبی به‌صورت جدی آغاز گردید و سپس در سایر نقاط دنیا گسترش یافت، کشور ایران هم چند سالی است مبادرت به پرورش این پرنده نموده است.

در همین راستا شرکت‌تعاونی شترمرغ زاگرس ملایر از سال ۱۳۹۲ اقدام به تأسیس یک مزرعه پرورش شترمرغ به‌صورت صنعتی کرد که توانسته به ظرفیت‌های خوبی در تولید دست یابد.

این تعاونی با بهره‌مندی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی و توان تخصصی نخبگان با احداث بناها و تأسیسات در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع در جاده ملایر به سمت نهاوند بعد از آورزمان، روبه‌روی روستای خوش‌آب‌وهوای آبدر اقدام به تأسیس بزرگ‌ترین مجموعه تولید شترمرغ مولد نمود و به طور هم‌زمان به کار صنعتی‌سازی پرورش شترمرغ مبادرت کرده است.

مجموعه مزرعه شترمرغ زاگرس ملایر طی این سال‌ها همواره با تکمیل ساخت‌وسازهای مختلف و با بهره‌گیری از دستگاه‌های روز دنیا به حداکثر ظرفیت رسیده است.

فراورده‌های اصلی این مجموعه شامل جوجه‌های یک‌روزه تا شش‌ماهه، مولد، پرنده آماده برای کشتار، گوشت، روغن شترمرغ، تخم شترمرغ، پوکه تخم شترمرغ، چرم (نمک‌سودشده و دباغی شده)، پر شترمرغ، کود، علوفه و… است.

این واحد تولیدی در این سال‌ها توانسته با افزایش بهره‌وری واحد تولیدی خود تعداد مولدهای خود را از ۳۸ قطعه به ۸۵ قطعه افزایش دهد؛ اما گرانی نهاده‌های دامی و آزادسازی قیمت باعث ایجاد مشکل برای این واحد شده و تابلوی ایستی بر روند کار آن زده است.

عباس رضایی رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به آخرین وضعیت این واحد تولیدی اظهار کرد: در سال ۹۲ موفق شدیم پروانه بهره‌برداری شرکت تعاونی تولید شتر مرغ را بگیریم و با تلاش‌های شبانه‌روزی توانستیم در مدت این سال‌ها تعداد مولدین را از ۳۸ قطعه به ۸۵ قطعه برسانیم.

وی با بیان اینکه سالیانه ۹ تن گوشت شترمرغ در این مجموعه تولید می‌شود، تصریح کرد: تولید ۵ تن چربی، ۹۰۰ چرم و پوست و ۲۷۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از دیگر ظرفیت‌های تولیدی این مجموعه است.

رضایی با اشاره به ظرفیت‌های بالای مزرعه شترمرغ زاگرس ملایر بیان کرد: در این مجموعه از دستگاه‌ها و علم روز دنیا استفاده شده است.

وی افزود: سایت جوجه‌کشی شرکت‌تعاونی به عنوان قلب تپنده یک مزرعه شترمرغ است که با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات روز دنیا در حال فعالیت بوده و توانسته‌ایم یکی از سایت‌های روز دنیا را ایجاد کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر به روند کاری واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل و کارکنان مجموعه، هر روز شاهد پیشرفت کار بودیم ولی با شیوع بیماری کرونا با مشکلاتی مواجه شدیم.

وی افزود: در بحران کرونا و با تلاش‌های صورت‌گرفته توانستیم خود را با شرایط وفق داده و در آن بازه زمانی زمینه اشتغال ۱۳ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ نفر غیرمستقیم را فراهم کردیم.

رضایی، آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی را نقطه توقفی بر روند کار مجموعه دانست و گفت: بعد از دوران شیوع کرونا متأسفانه با آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی، یکباره قیمت نهاده‌ها چندبرابر شد و شرایط سختی برای کار پیش آورد.

وی افزود: باتوجه‌به این امر و مشکلات پیش‌آمده هر چه تلاش می‌کردیم که درآمد با هزینه یکسان شود، شرایط پیش نرفت و مجبور به کاهش نیرو شدیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر بیان کرد: تاکنون نیز سختی‌ها را تحمل کرده و با جسارت سعی بر پابرجا نگه‌داشتن شرایط را داشتیم؛ اما اکنون وضعیت کاری اصلاً مطلوب نیست و شرایط بسیار سخت شده است.

وی گفت: مجموعه پرورش شتر مرغ زاگرس ملایر که در این سال‌ها توانسته بود جایگاه خوبی در بحث تولید داشته باشد و حتی توانستیم در سال‌های گذشته عنوان تعاونی برتر استان و کشور را کسب کنیم اما اکنون به جایی رسیدیم که امکان ادامه فعالیت از ما سلب شده است.

رضایی افزود: باتوجه‌به شرایط اقتصادی و قیمت نهاده‌های دامی بسیاری از پرواربندهای زیرمجموعه ما چه صنعتی و چه سنتی خطر نمی‌کنند وارد این کار شوند و از نظر نقدینگی کم آورده‌اند و این مسئله شرایط را برای ما هم سخت کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون سوله مولدین شترمرغ مجموعه ماهانه حداقل ۹۰ میلیون تومان هزینه خوراک دارد تصریح کرد: تأمین منابع مالی مجموعه سخت شده است و نیازمند حمایت‌های ویژه مسئولین هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر تأکید کرد: باتوجه‌به شرایط فعلی مجبور هستیم یا از خوراک مولدین کم کنیم و یا اینکه ناچار به کشتار شترمرغ‌های مولد می‌شویم.

وی تأکید کرد: بیان این نکته ضروری است که یک شترمرغ برای این که به یک مولد استاندارد تبدیل شود به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد تا بازدهی مطلوب را بدهد و کشتار یک مولد به معنی نابودی چهار سال زحمت و هزینه است.

رضایی بیان کرد: ما حتی نمی‌توانیم کار را متوقف کنیم چرا که این کار به معنی از دست‌دادن مولدینی است که در این سال‌ها زحمت آن را کشیده‌ایم و اگر یک سال کار را متوقف کنیم به یکباره پنج سال عقب می‌افتیم.

وی افزود: اگر بخواهیم کار را متوقف کنیم مجبور به کشتار مولدها هستیم و این بدین معنی است که ثمره تلاش تمامی این سال‌ها را با دست خودمان از بین می‌بریم.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر تأکید کرد: باتوجه به قیمت بالای نهاده‌ها این روزها اکثر فعالان دام و طیور با مشکلات اینچنینی روبه‌رو هستند و برخی به آخر خط رسیدند و دراین‌بین دلالان با ایجاد قیمت‌های گزاف مشکل‌آفرین شده‌اند.

وی گفت: ما نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش داریم تا بتوانیم مستقیم از بازار و بندر اقدام به خریداری نهاده کنیم تا شرایط کاری را پیش ببریم.

رضایی با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای دریافت تسهیلات و سرمایه در گردش در شهرستان و استان تأکید کرد: ما حتی توانستیم مصوبه‌ای از سفر ریاست‌جمهوری دریافت کنیم؛ اما شرایط آن دشوار است.

وی افزود: ما نیاز به تسهیلات بلندمدت با درصد سود پایین داریم و تسهیلات یک‌ساله و کوتاه‌مدت و با سود ۱۸ درصد بیشتر برای ما مشکل‌آفرین است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌تعاونی زاگرس شترمرغ ملایر گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان و استان درخواست حمایت‌های لازم را داریم.

وی گفت: ما زمانی دو فروشگاه فروش گوشت و محصولات شتر مرغ را داشتیم و عده زیادی در مشاغل خانگی تولید گردگیر و داستر، طراحی پوکه و حتی تولید وسائل چرمی از جمله کمربند و جاکارتی برای ما کار می‌کردند.

رضایی تأکید کرد: اگر مشکلات ما حل شود و بتوانیم تسهیلات موردنظر را دریافت کنیم و نقدینگی تزریق شود حداقل ۳۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم می‌توانیم ایجاد کنیم.

به گزارش عصرهمدان؛ بدون شک در این روزها حمایت از تولید و تولیدکنندگان موفق که توانسته‌اند در بحران‌های متعدد خود را به‌خوبی نشان دهند نسخه قدرتمندی برای بهبود اوضاع اقتصادی کنونی است.

باتوجه‌به سیاست‌های دولت و بخصوص در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک به مجموعه شترمرغ ملایر علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند شرایط اقتصادی شهرستان را بیش‌ازپیش رونق بخشد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار