نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. بهمن 1401 - 10:02   |   کد مطلب: 31901
زندگی روستایی و روستاها از جمله بخش‌هایی است که در انقلاب‌اسلامی ایران پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و اگر روزگاری در هیچ روستایی امکانات رفاهی همچون آب لوله کشی، برق، گاز، تلفن، اینترنت، راه‌های آسفالت و امکانات زیرساختی موجود نبود اما امروز روستاهایی که این امکانات را نداشته باشند انگشت‌شمار شده‌اند.

به گزارش ملایری‌ها؛ این روزها در آستانه چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب‌اسلامی‌ایران قرار داریم، روزهایی که یادآور تلاش‌ها و مبارزات تمامی ایرانیان برای رهایی از زیر بار ظلم و ستم رژیم ستمشاهی بوده‌ایم.

پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی‌ایران پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، امکانات و زیرساختی و رفاهی برای هر ایرانی به طور کامل ملموس است.

امروز پیشرفت ایران‌اسلامی در زمینه‌های یاد شده بر هیچ کسی پوشیده نیست و صحت این مطلب را می توان به راحتی در میان سخنان ریش سفیدان و بزرگان دریافت.

اما در این بین دشمن همواره سعی دارد با سیاه نمایی،تحریف و دروغ فلاکت ایران قبل از انقلاب را بزک ‌کنند و آن دوران را برای نسل امروز زیبا نشان دهد.

زندگی روستایی و روستاها از جمله بخش‌هایی است که در انقلاب‌اسلامی ایران پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و اگر روزگاری در هیچ روستایی امکانات رفاهی همچون آب لوله کشی، برق، گاز، تلفن، اینترنت، راه‌های آسفالت و امکانات زیرساختی موجود نبود  اما امروز روستاهایی که این امکانات را نداشته باشند انگشت شمار شده‌اند.

پای صحبت‌های بزرگان روستاها که بنشینی به وضوح درمی‌یابی که انقلاب اسلامی ایران تا چه انداره به روستاها خدمت کرده است و چه میزان پیشرفت‌های روز دنیا در روستاها نیز مشاهده می‌شود.

علی علیمرادی، یکی از همین ریش سفیدانی است که سختی‌ها دوران طاغوت را با خوبی حس کرده است و از روزگاری می گوید که داشتن یک لامپ حسرتی برای روستاییان بود.

وی به وضعیت راه‌های روستایی اشاره می‌کند و از سختی‌های تردد در مسیر روستا تا شهر می‌گوید و عنوان می‌کند که حتی خرید نفت نیز دشواری‌های فراوانی داشت.

وضعیت درمانی از دیگر مسائلی است که علیمرادی به آن اشاره می‌کند و از سختی‌هایی که برای جابه‌جایی پدر مریضش برای رساندن به بیمارستان تعریف می‌کند.

از بین رفتن و مرگ بانوان باردار در اثر نبود امکانات درمانی در روستاها از دیگر مسائلی است که این روستایی ملایری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید یکی از بانوان روستا را مجبور شدند روی نبربان به سمت شهر ببرند اما متاسفانه در بین راه درگذشت.

وی به امکانات رفاهی این روزها در روستاها اشاره می کند و گاز، برق، آب، آسفالت، تلفن و راه‌های ارتباطی را گوشه ای از امکانات عنوان می‌کند.

اما در این بین گرانی هم از دغدغه‌های روز این روستایی است و بیان می‌کند که نیاز است به این مسئله نیز توجه ویژه شود.

اسماعیل نادری، یکی دیگر روستاییانی است که پای صحبت‌های او می‌نشینیم و صفا و صیمت دربین همه مردم در کنار نبود امکانات نخستین مسئله‌ای است که به آن اشاره می‌کند.

وی می‌گوید داشتن آسفالت و برق خانگی برای روستاییان آرزو بوده‌است و امروز بهترین امکانات در روستاها وجود دارد.

نادری به تفاوت‌های بسیار زندگی شهرنشینی و روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید تمامی امکانات را برای مردم مرکز و تهران در نظر می‌گرفتند و در روستاها خبری از امکانات رفاهی نبود.

در میان صحبت های اسماعیل نادری هم گلایه‌هایی از گرانی وجود دارد اما قیاس آن دوران را با این روهای کشور را از زمین تا آسمان می‌داند.

مجتبی غفاری یکی دیگر از بزرگان روستایی است که او هم به تقاوت های بسیار امروز کشور با دوران گذشته اشاره می‌کند و وضعیت امکانات را بسیار بهتر می‌داند.

نکنه قابل توجه در میان صحبت‌های آقای غفاری بحث حق‎و‎حقوق روستاییان است و در این باره می‌گوید در آن روزها اگر روستاییان شکایتی داشتند کسی نبود که به آن رسیدگی کند.

وی می‌گوید اگر کسی حق و حقوقش پایمال شده‌بود نمی‌توانست به راحتی آن را پیگیری کند و همیشه افرادی بودند که با زور و تزویر به دنبال منافع خود بودند و حق روستاییان را از بین می‌بردند.

علی پیرحیاتی یکی دیگر از بزرگان روستاست که او هم به پیشرفت های بیشمار روستاها در دوران انقلاب‌اسلامی‌ایران اشاره می‌کند و می‌گوید امروز به راحتی روستاییان به تمامی امکانات دسترسی دارند.

 

آخر آسفالت مطلب جالب توجهی است که در بین سخنان آقای پیرحیاتی به آن بر می‌خوریم و می‌گوید آخر آسفالت در هر شهری وجود داشت و به یکی از روش‌های آدرس دادن آخر آسفالت بود اما امروز آسفالت آخری ندارد و تمامی راه های مواصلاتی دارای آسفالت هستند.

وی به وضعیت بهداشتی روستاها و نبود امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و حمام در خانه‌های روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید بسیاری از روستاها دارای حمام‌های عمومی بودند که گاهی رفتن به حمام با سختی‌های فراوانی همراه بود.

این ریش سفید روستایی بیان می‌کند که امروز تفاوت بین امکانات رفاهی در بین شهرها و روستا به حداقل رسیده است اما در آن روزگار این تفاوت بسیار زیاد بود.

صدرالله کرمی نیز به خبرنگار عصرهمدان؛ می‌گوید که وضعیت امروز در کشور با گذشته اصلا قابل قیاس نیست و امکانات رفاهی در روستاها فراوان است.

وی یکی از مشکلات اساسی را حمل و نقل و ایاب و ذهاب مسافران عنوان می‌کند و می‌گوید در آن روزها چند روستای کنار هم یک ماشین داشتند اما امروز در تمامی خانه‌های وسیله نقلیه وجود دارد.

کرمی نبود کوچه و خیابان، امکاناتی نظیر رادیو و تلویزیون را از دیگر کمبود های آن روزهای کشور بیان می کند.

به گزارش عصرهمدان؛ در صحبت با بزگان هر روستا به خوبی تفاوت ها و پیشرفت‌های روستاییان در انقلاب اسلامی ایران مشخص می‌شود و در سخنان همه آن‌ها یک مسئله واحد وجود داشته که آن قابل مقایسه نبودن امکانات آن دوران با امروز کشور است.

همه بزرگان به این امر تاکید دارند که پیشرفت‌های فراوانی در روستاها رخ داده است و زندگی روستایی دیگر سختی روزهای پیش از انقلاب را ندارد.

اما در بین صحبت‌ها همه این افراد یک مسئله واحد است و آن هم گلایه از گرانی موجود در کشور است که همه بزرگان عقیده دارند با مدیریت صحیح این مشکل نیز بر طرف می‌شود.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار