نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. مرداد 1401 - 7:15   |   کد مطلب: 31221
انگور ملایر، بستری بکر و حاصلخیز برای بازفراوری است؛
لزوم توجه به صنایع تبدلی انگور در سفر رئیس‌جمهور به همدان
با توجه به سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استآن‌همدان مطالبه ایجاد صنایع تبدلی می‌تواند مشاء اثر و نقطه عطفی برای کشاورزی و باغداری ملایر باشد.

به گزارش ملایری‌ها؛ صنایع تبدیلی مسئله‌ای که در کنار تولید به‌عنوان یک مکمل اساسی به آن اشاره می‌شود  و  ظرفیت این را داشته که  ارزش‌افزوده محصولات تولیدی را چند برابر کند.

بحث صنایع تبدیلی در مناطقی که دارای یک محصول خاص هستند همواره از مطالبات و مسائل مهم بشمار می‌شود اما گاها توجه ویژه‌ای به آن نمی‌شود.

ملایر به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی انگور بخصوص در رقم بی‌دانه کشمشی در ایران شناخته‌شده و سالانه بیش از 250 هزار تُن انگور از سطح باغ‌های ملایر برداشت می‌شود.

یدک کشیدن نام شهر جهانی انگور که در سال 1397  نظام تولید انگور درّه جوزان ملایر در استان ‌همدان به‌عنوان اولین محصول کشاورزی جمهوری اسلامی در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید خود گواهی بر جایگاه تولید این محصول در شهرستان ملایر دارد.

اما در کنار تولید این محصول نبود صنایع تبدیلی و فروش سنتی محصولات باعث شده که آن‌گونه که شایسته است باغداران ملایر در فصل برداشت رضایت لازم را کسب کنند و بیشتر انگور ملایر تبدیل به کشمش و سبزه شده که آن‌هم اسیر دلال‌بازی می‌شود.

در مزیت لزوم استقرار صنایع تبدلی همین بس به گواه باغداران  آلبالو بخش زنگنه که با حضور نماینده شرکت سحر همدان قیمت فروش محصولات آنان تقریباً دو برابر شده است و از آن‌سو کاهش هزینه‌های شرکت صنایع تبدیلی مستقر در استان را به همراه داشته است و این را می‌توان برد بردی برای کشاورز و صنایع تبدیلی عنوان کرد.

هم‌اکنون و به‌صورت سنتی محصولاتی همچون آب‌غوره، سرکه، شیره، شربت شیره، باسلق، کشمش و سبزه از انگور تولید و فراوری می‌شود که نشان از ظرفیت ویژه محصول تولیدی ملایر دارد.

خلأ حضور صنایع تبدیلی با توجه به محصولات جانبی فراوانی که از انگور تولید می‌شود سال‌های سال است که حس می‌شود و با توجه به سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان ‌همدان مطالبه ایجاد صنایع تبدلی می‌تواند مشاء اثر و نقطه عطفی برای کشاورزی و باغداری ملایر باشد.

سیدمهدی میرباقری مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل عدم تأسیس صنایع تبدیلی انگور در ملایر اظهار کرد: 85 درصد سطح زیر کشت انگور ملایر از رقم بی‌دانه کشمشی است.

وی بابیان اینکه بیشتر انگور ملایر تبدیل  به کشمش شده است، تصریح کرد: در بخش صنایع تبدلی کمتر کارشده از اهمیت ویژه این صنایع مغفول مانده‌ایم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اشاره به کیفیت تولیدی شیره انگور ملایر تصریح کرد: در سال‌های اخیر توجه به صنایع تبدیلی غفلت شده است  و شاید یکی از اصلی دلایل آن نیامدن سرمایه‌گذار است.

وی بیان کرد: چندین نفر پیگیر کار صنایع تبدیلی و بسته‌بندی شیره در ملایر هستند اما نیاز به کار بیشتر برای جذب سرمایه‌گذار در ملایر است.

میرباقری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر برای جذب سرمایه‌گذار کارشده است، تصریح کرد:  حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران حتی با تأمین زمین از منابع ملی انجام  می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بحث کنسانتره انگور و تولید آبمیوه قدم پیش گذشته و در حال تغییر کاربری زمین برای کار است.

وی افزود: چندین نفر نیز در بخش بسته‌بندی شیره پیشرفته‌اند و عزم مسئولین ملایر برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش صنایع تبدلی جرم است.

میرباقری بیان کرد: بحث صنایع تبدیلی انگور در بخش مشاغل خانگی نیز قرارگرفته است و به علاقه‌مندان تسهیلات نیز داده می‌شود.

 

به گزارش ملایری‌ها؛ سه حوزه فرآوری و تولید، درجه‌بندی و بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و خدمات در  بستر صنایع تبدیلی کشاورزی قرار دارد و هرکدام از این زمینه‌ها می‌تواند چراغ راهی برای جذب سرمایه‌گذاران باشد.

سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان ‌همدان فرصت مغتنمی برای ارائه چشم‌انداز صحیح از ظرفیت ملایر برای سرمای گذاری در بخش صنایع تبدلی کشاورزی است که می‌تواند که در صورت توجه ویژه به آن می‌توان راه را  در جذب سرمایه‌گذار  هموار کرد.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر هزینه تولید بسیار بالا رفته ایجاد یک صنایع تبدیلی قوی در شهرستان ملایر بخصوص در بخش انگور علاوه بر اینکه باعث رونق هر چه بیشتر کشاورزی و باغداری شده باعث بالا رفتن قیمت محصولات تولیدی شده که رغبت باغداران را برای توجه هر چه بیشتر محصول تولیدی بالا می‌برد.

از سوی دیگر حذف واسطه‌ها برای رسیدن محصولات به صنایع و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل باعث رونق کار این صنایع می‌شود.

 

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار