نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. آبان 1400 - 7:51   |   کد مطلب: 30448
کارگاهی به وسعت تاریخ انقلاب اسلامی در ملایر!
چراغ پر فروغ امامزادگان عشق در کارگاه کوچک منبت
این روزها که اکثر مردم در دنیای مجازی سیر می‌کنند و به‌گونه‌ای مهم‌ترین سرگرمی و محل گذران وقت آنان فضای مجازی شده است یکجوان ملایر جهانی بزرگ برای خود دایر کرده است جهانی به وسعت تاریخ انقلاب اسلامی ایران.

به گزارش ملایری‌ها؛  “اینجا قطعه‌ای از بهشت است” شاید بتوان این توصیف سید محمد حسینی را زیباترین جمله درباره نمایشگاهی که به دست خود دایر کرده است، عنوان کرد.

در گوشه‌ای از شهر جهانی منبت صدای چکش و تراشیدن چوب با مغار با صدای برخورد پلاک‌ها باهم آمیخته‌شده است و جهانی نو را پدیدار کرده است.

بوی عطر گل محمدی با بوی نای چوب باهم در این مکان شنیده می‌شود که هر آدمی را مسخ کرده و لحظه‌ای از این دنیا جدا می‌کند.

ثمره هنر دستان یک جوان ملایر در گوشه کارگاه به چشم می‌خورد اما آنچه که دیدنش باعث تحسین است عکس‌هایی است که بر درودیوار این کارگاه کوچک خودنمایی می‌کند و هنر مردان خدا را یادآور می‌شود.

این روزها که اکثر مردم در دنیای مجازی سیر می‌کنند و به‌گونه‌ای مهم‌ترین سرگرمی و محل گذران وقت آنان فضای مجازی شده است یکجوان ملایر جهانی بزرگ برای خود دایر کرده است جهانی به وسعت تاریخ انقلاب اسلامی ایران.

جهانی باشکوه که چشم هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند و با ورود به این کارگاه گویی امتداد تجلی فرهنگ عاشورا در طول تاریخ انقلاب اسلامی در یک‌لحظه از جلوی چشمانت می‌گذرد.

حاج قاسم و حاج حسین همدانی حضور دارند، شهدای انقلاب اسلامی ایران هم هستند، در گوشه‌ای تصاویر شهدای دفاع مقدس ملایر خودنمایی می‌کند و در گوشه‌ای دیگر عکس‌های سرداران شهید بزرگ دوران دفاع مقدس یادها را به ۸ سال حماسه و ایثار می‌کشاند.

تصاویر شهدای مدافع حرم زینت‌بخش گوشه گوشه‌ این کارگاه شده است و عکس‌های شهدای مدافع سلامت باعث شده یادها از رشادت‌های چندین ساله مبارزه با بیماری منحوس کرونا غافل نشود.

کارگاه کوچک سید محمد حسینی ۲۰ متر بیشتر مساحت ندارد اما خوب که بنگری به دنیایی بزرگ تبدیل‌شده است که هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

هرچند سید محمد به‌تنهایی در این کارگاه کار می‌کند اما خودش می‌گوید هیچ‌گاه تنها نیت و همراه با هزاران شهید کار می‌کند.

تاکنون بارها در رسانه‌های مختلف درباره این کارگاه صحبت شده است اما هر چه دراین‌باره صحبت شود باز جذابیتی نو دارد.

سید محمد ۱۲ سال است که این کارگاه را راه‌اندازی کرده است و طبق گفته خودش از روز ابتدایی به دلیل علاقه خاصی که به شهدا داشته است کار جمع‌آوری عکس شهدا را آغاز کرده است.

منبت‌کاری را هم از کودکی در کنار هنرمندان بزرگ در جوکار ملایر فراگرفته است و به دلیل علاقه خاص به کار هنری منبت‌کاری را انجام می‌دهد.

سید محمد می‌گوید “همیشه حضور شهدا را احساس می‌کنم و خوشحال هستم در مکانی کار می‌کنم که همیشه شهدا ناظر بر رفتار من هستند.”

عشق و علاقه این هنرمند ملایر به شهدا از کودکی شکل‌گرفته است و پخش فیلم‌های دفاع مقدس و نواهای انقلابی همچون “کجایید ای شهیدان خدایی ” را از مهم‌ترین دلایل علاقه‌مندی‌اش به جمع آوری عکس‌های شهدا عنوان می‌کند.

سید محمد یک جوان دهه شصتی است که بسیاری این نسل را سوخته می‌خوانند اما این هنرمند ملایری برای خود چراغی پرنور برافروخته است و آن را در مسیر کار و زندگی با خود همراه کرده است.

در این کارگاه کوچک بیش از ۵ هزار تصویر از شهدای مختلف به چشم می‌خورد که سید محمد ۱۲ سال برای جمع‌آوری آن‌ها تلاش کرده است و همچنان به این کار خود ادامه می‌دهد و می‌گوید “شاید در اینجا تصاویر ۵ هزار شهید در اینجا باشد اما این مکان متعلق به همه شهدا است.”

این جوان هنرمند و عاشق شهدای ملایری با تأسی از این جمله رهبر کبیر انقلاب که شهدا امامزادگان عشق‌اند برای خود امامزاده‌ای بزرگ درست کرده است و کرامت‌های فراوانی از آن دیده است می‌گوید “افراد زیادی از کارگاه کوچک او بازدید کرده‌اند و حتی بازدید کندگانی از خارج از کشور ایران نیز داشته است.”

تسبیح، سربند و یک کتاب هدیه سید محمد به‌تمامی بازدیدکنندگان از این کارگاه و نمایشگاه است تا بتواند در اشاعه فرهنگ شهادت نقش ایفا کند و عقیده دارد که شهدا افراد مختلف را برای حضور در این کارگاه دعوت می‌کنند.

سید محمد به اهدای کتاب به یک طلبه از کشور آذربایجان اشاره می‌کند و می‌گوید” این طلبه پس از خواندن کتاب بازهم به من سر زد و از من تصاویر شهدا را گرفت تا در گوشه حجره خود نصب کند”

وی می‌گوید” همیشه کارهای شهدا را در اولویت قرار می‌دهم و همین امر باعث می‌شود در کارهای خودم نیز پیشرفت داشته باشم و افتخار بزرگی برای من است که خادمی شهدا را می‌کنم.”

“همه شهدا برای ما الگو هستند چراکه همه آن‌ها برای انقلاب و ایران جانشان را فدا شده‌اند و من به همه شهدا علاقه خاصی دارم” این جمله است که سید محمد در پاسخ به سؤال به کدام شهید ارادت بیشتری دارید می‌دهد.

سید محمد به جوانان و هم سن و سالان خودش توجه به سیره و حرکت در مسیر شهدا را توصیه می‌کند و می‌گوید” حرکت در این مسیر همیشه سبب آرامش است و رسیدن و موقعیت‌های خوب و عاقبت‌به‌خیری سرانجام آن است.

وی خوب می‌داند که جنگ امروز دشمن جنگ اعتقادی و فرهنگی است و عنوان می‌کند که جوانان نباید با فضاهای تبلیغی دشمنان فریب بخورند و بهترین راه محافظت از جوانان همین شهدا هستند.

این جوان هنرمند ملایری می‌گوید” دشمن هیچ‌گاه دلش برای ما نمی‌سوزد بلکه شهدا دلسوزان واقعی ما بودند و حرکت در مسیر شهدا و توجه به وصایا و توصیه‌های آنان باعث سربلندی می‌شود.

“آرامش امروز کشور ما ثمره رشادت‌های شهدا است”، این پایان‌بخش صحبت‌های سید محمد حسینی در گفت‌وگو با ماست و در آخر توصیه می‌کند و که همیشه و همواره سعی کنیم یاد شهدا را زنده نگه‌داریم.

گزارش از گلمحمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار