نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. تير 1400 - 8:57   |   کد مطلب: 29854
در روزهای اخیر چندین بار مشاهده‌شده است که زباله‌های عفونی در کنار خیابان‌ها رهاشده‌اند و قطعاً این اقدام آسیب‌هایی برای همشهریان به همراه دارد.

به گزارش ملایری‌ها؛ زباله را می‌توان حاصل فعالیت روزمره انسان دانست و با توجه به زمینه‌های مختلف فعالیت انسان زباله‌های دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به‌سرعت تولید زباله کنترل و دفع آن نیازمند مدیریت صحیح است.

از زباله و یا پسماندها به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود که می‌تواند در بخش صنعتی درآمدزایی بالایی داشته باشند و شهرداری‌ها با توجه به مسئولیتی که در برابر جمع‌آوری زباله‌های شهری دارند می‌تواند درآمدهای زیادی از این بخش داشته باشند.

زباله ها دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی هستند که ازجمله آن می‌توان به انواع خانگی، صنعتی، بهداشتی، عفونی و بیمارستانی ، شهری، تر و خشک اشاره کرد.

زباله‌های عفونی و بیمارستانی یکی از بخش‌های مهم انواع زباله‌های تولیدی در شهرها هستند و که دفع و امحا آن نیازمند نظارت دقیق مسئولین است و در همین راستا بیمارستان‌ها دارای دستگاه‌های بیدارسازی با دستگاه زباله‌سوز هستند.

جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی در شهرها یکی از موارد مهم د ر این بخش است و در همین راستا شرکت‌هایی با عقد قرارداد با مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی اقدام به جمع اوی و بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی می‌کنند.

متأسفانه در روزهای اخیر چندین بار مشاهده‌شده است ه زباله‌های عفونی در کنار خیابان‌ها رهاشده‌اند و قطعاً این اقدام آسیب‌هایی برای همشهریان به همراه دارد
رهاسازی زباله‌های عفونی در سطح شهر تهدید جدی برای زباله گردها است و می‌تواند این قشر را با آسیب‌های فراوانی همراه کند.

محسن ترکاشوند مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به نحوه جمع‌آوری و بیدارسازی زباله‌های عفونی در شهرستان بیان کرد: نزدیک به ۸۰ مطب ، آزمایشگاه‌ها و داروخانه زیر نظر سازمان نظام پزشکی در شهرستان فعالیت دارند.

وی افزود: تمامی این مراکز در سطح شهرستان ه با شرکت عصر ایران برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد عقد کرده‌اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر بابیان اینکه به‌صورت متوسط این شرکت هفته‌ای دو بار زباله‌های عفونی را جمع‌آوری می‌کند بیان کرد: این زباله‌ها پس از انتقال به همدان پس از بی‌خطر سازی معدوم می‌شود.

وی گفت: برخی از مطب‌ها و دندانپزشکی‌ها و آزمایشگاه‌ها که با توجه ماهیت فعالیتشان تولید زباله‌های عفونی بیشتری دارند در هفته سه بار زباله‌های آنان جمع‌آوری می‌شود.

ترکاشوند با تأکید بر اینکه نباید مطب‌ها و مراکز بهداشتی زباله‌های خود را در شهر رها کنند ، بیان کرد: با توجه به اینکه همه مطب‌ها با شرکتی برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد دارند توجیهی برای رهاسازی زباله‌ها در سطح شهر وجود ندارد.

وی بابیان اینکه رهاسازی زباله‌های عفونی در سطح شهر جرم تلقی می‌شود، افزود: این قرارداد تا پایان شهریورماه ادامه دارد و تمامی مدارک آن در نظام پزشکی ملایر وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر تأکید کرد: از طریق سیستم درمانی پیگیر رهاسازی زباله‌های عفونی در سطح شهر نموده هستیم و باکسانی که این عمل را انجام داده‌اند برخورد می‌شود.

وی تأکید کرد: از رسانه‌ها و مردم درخواست می‌شود در شناسایی افراد خاطی به شبکه بهداشت و درمان کمک کنند.

به گزارش ملایری‌ها؛ با توجه به صحبت‌های رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر رهاسازی زباله‌های عفونی در سطح شهر جرم تلقی می‌شود نظارت تنها راه جلوگیری از این امر است.

قطعاً رهاسازی زباله های عفونی در خیابان‌های شهر آسیب‌های فراوانی به همراه ندارد و با نظارت بیشتر بر مراکزی که تولید زباله‌های عفونی می‌کنند می‌توان از اقدامات مشابه جلوگیری کرد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار