نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. آذر 1399 - 19:03   |   کد مطلب: 29198
نیاز مبرم خانواده‌ها به آموزش استفاده صحیح از گوشی همراه و رایانه؛
آسیب‌های جسمی و روزگاری ناشاد در کمین آینده‌سازان و معلمان کشور
در روزهای قرنطینه قشر دانش‌آموز، معلم، اساتید و دانشجو با خطراتی جدی در زمینه از دست دادن سلامت سیستم حرکتی خود روبرو است و این امر نیاز مبرم آموزش به خانواده‌ها برای استفاده صحیح گوشی همراه و رایانه را بیان می‌کند.

به گزارش ملایری‌ها؛  آنلاین شدن و آموزش از راه دور یکی از اقدامات مقابله با کرونا و عدم تعطیلی آموزش تلقی می‌شود و این روزها دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید زمان زیادی را برای این مسئله صرف می‌کنند.

کلاس‌های آنلاین دانش‌آموزان از صبح آغازشده و معمولاً تا ظهر ادامه دارد و هر چند در این بین هستند افرادی که کم کاری می‌کنند اما بسیاری روزانه بیش از ۸ ساعت خود را در کنار رایانه، لب تاب، تبلت و گوشی تلفن همراه سپری می‌کنند.

در سال‌های اخیر همواره فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه و استفاده بیش از حد از آن به عنوان معضلی برای سلامتی افراد در این سال‌ها دانسته شده است و هشدارهای زیادی درباره نحوه استفاده صحیح از وسایل الکترونیک به خصوص تلفن همراه داده شده است.

با توجه به آنلاین شدن آموزش و نیاز مبرم استفاده از وسایل الکترونیک به خصوص گوشی تلفن همراه به دست گرفتن طولانی مدت این وسایل می‌تواند مخاطراتی برای دانش‌آموزان و معلمان داشته باشد.

آسیب‌های عضلانی، اسکلتی، سیستم عصبی و حتی بینایی از جمله مواردی است که دانش‌آموزان و معلمان را تهدیدی می‌کند که نیاز از برای آن برنامه‌ریزی صحیحی شود.

در اکثر ساعات شبانه‌روز در فضای مجازی حضور داریم

علی موسوی، یکی از دبیران ملایری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات برنامه شاد اظهار کرد: پیش از آموزش آنلاین ما در یک ساعت مشخص در مدرسه حضور داشتیم و پس از آن وقتمان در اختیار خودمان بود.

وی افزود: با آنلاین شدن آموزش گاهی مجبور می‌شویم در اکثر ساعات شبانه‌روز در فضای مجازی و برنامه شاد برای آموزش و پاسخ به مکتبت دانش‌آموزان حضورداشته باشیم.

دبیر ریاضی ملایری عنوان کرد: ریاضی از دروسی از که نیاز به توضیح و تمرین زیادی دارد و نمی‌توان از آن به راحتی گذشت و ما باید فیلم‌های آموزشی برای دانش‌آموزان تهیه کنیم تا به راحتی مطالب منتقل شود.

وی با بیان اینکه مشکلات اینترنت و آپلود در سامانه شاد گاها مشکلاتی را به همراه دارد تصریح کرد: بسیاری از همکاران از عوارض جسمی مثل گردن درد و درد چشمان معترض هستند.

برخی معلمان و دانش‌آموزان گاها از دردهای عضلانی اعتراض می‌کنند

محمدرضا بشری، رئیس آموزش و پرورش ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به آخرین وضعیت نحوه استفاده از برنامه شاد اظهار کرد: آموزش آنلاین اقدامی جدید بدون تجربه قبلی است که ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های جدید کلاس‌های مجازی به دو صورت افلاین و آنلاین برگزار می‌شود و ساعات مختلف نیز با توجه به پایه تحصیلی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش ملایر با اشاره به آسیب‌های استفاده زیاد از تلفن همراه و رایانه بیان کرد: برخی معلمان و دانش‌آموزان گاها از دردهای عضلانی اعتراض می‌کنند که در همین راستا برخی مدارس ورزش و نرمش را در بین کلاس‌های خود جا داده‌اند.

ورزش و نرمش در بین ساعات درسی گنجانده می‌شود

وی برگزاری صبحگاه‌های مجازی، پخش سرود و موسیقی را از دیگر برنامه‌های غیردرسی در برنامه شاد عنوان کرد و گفت: آموزش آنلاین تجربه جدید در کشور است و تمام تلاش ما به حداقل رساندن مشکلات است.

بشری گفت: سعی شده تمامی دانش‌آموزان از امکانات تحصیل برخوردار باشند و برای کسانی که گوشی تلفن همراه ندارند و یا به اینترنت دسترسی نداشته بسته‌های آموزشی تکثیر و توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده بیش از حد از تلفن همراه باعث ایجاد مشکلات جسمی می‌شود که برای رفع این مشکل تلاش کردیم نرمش و ورزش در بین دروس گنجانده شود.

دانش‌آموزان و دانشجویان با خطراتی جدی در زمینه از دست دادن سلامت سیستم حرکتی خود روبرو هستند

محمد خرمی، کارشناس ارشد حرکات اصلاحی نیز درباره عوارض بیش از حد استفاده از گوشی همراه و رایانه در گفت و گو با به خبرنگار ما اظهار کرد: سیستم عصبی انسان به عنوان فرمانده بدن کنترل تمامی حرکات و عادت‌های حرکتی بدن را بر عهده دارد و تکرار الگوهای حرکتی و تجربیاتی که فرد از انجام این الگوهای حرکتی به دست می‌آورد، باعث به وجود آمدن سازگاری در قشر حرکتی مغز خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستم اعصاب مرکزی با توجه به سازگاری به وجود آمده الگوهای حرکتی جدید فرد را برنامه‌ریزی خواهد کرد عنوان کرد: اگر فرد الگوهای حرکتی صحیح را انجام دهد، باعث به وجود آمدن سازگاری مطلوب در سیستم عصبی-اسکلتی-عضلانی شده و سلامت سیستم حرکتی خود را تضمین می‌کند.

خرمی تصریح کرد: زمانی که فرد الگوهای حرکتی نادرست را انجام دهد، تجربیات نادرست حرکتی توسط قشر مغز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بدین ترتیب الگوهای عادتی نادرست برای فرد به وجود می‌آید و این الگوهای عادتی نادرست در ابتدا عملکرد سیستم عصبی-اسکلتی-عضلانی را تحت تأثیر قرار داده و سپس موجب به وجود آمدن مشکلاتی در راستای اسکلتی فرد خواهد شد.

وی تاکید کرد: در روزهای قرنطینه قشر دانش‌آموز و دانشجو با خطراتی جدی در زمینه از دست دادن سلامت سیستم حرکتی خود روبرو است که دو دلیل عمده دارد.

اضافه‌وزن و آسیب بین مهره‌ای تهدیدی برای دانش‌آموزان است

این کارشناس ارشد حرکات اصلاحی کم تحرکی بیش از حد را نخستین تهدید برای این قشر دانست و افزود: این امر باعث شده که خطراتی مانند شیوع چاقی و اضافه‌وزن در این قشر افزایش یابد و پس از آن تنوع حرکتی برای مغز بسیار کم شود.

وی افزود: کاهش تنوع حرکتی برای مغز، افراد به ویژه آن‌هایی که در سنین پایه هستند را از تجربیات حرکتی متنوع دور می‌کند و بنابراین این فقر حرکتی موجب می‌شود تا قشر حرکتی مغز تجربه مورد نیاز را برای برنامه‌ریزی حرکات جدیدی که فرد ممکن است در طول زندگی روزانه با آن روبرو شود را به دست نیاورد.

خرمی با اشاره به مضرات استفاده بیش از حد از گوشی همراه تصریح کرد: معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور رسیدگی به امور تحصیلی خود مجبور به استفاده بیش از حد از تلفن همراه، تبلت و یا رایانه هستند و فقر حرکتی از یک سو و الگوهای بد حرکتی که در هنگام کار با این وسایل به وجود می‌آیند تهدید مهمی برای به وجود آمدن تغییرات در راستای اسکلتی فرد می‌باشند.

وی گفت: به طور معمول افراد در حال کار کردن طولانی مدت با هر کدام از وسایل نام‌برده الگوی صحیح نشستن را رعایت نمی‌کنند و بدین صورت که به جای آنکه وزن خود را بر روی استخوان‌‌های نشیمنگاهی تقسیم کنند، از الگوی نشستن خاجی- خاصره‌ای پیروی می‌کنند و موجب کاهش قوس کمری می‌شوند که در آینده می‌تواند یکی از علت‌های مهم آسیب رسیدن به دیسک‌های بین مهره‌ای باشد.

این کارشناس تربیت بدنی افزایش قوس پشتی را از تهدیدهای اصلی این قشر دانست و بیان کرد: افزایش قوس پشتی که هایپرکایفوزیس نام دارد، اگر ادامه‌دار باشد، موجب تغییراتی در دنده‌های فرد شده و تنفس وی را در طولانی مدت دچار اختلال خواهد کرد.

وی افزود: به دنبال افزایش قوس پشتی به طور معمول سر جلوتر از حالت طبیعی خود قرار می‌گیرد که به این وضعیت سر به جلو اطلاق می‌شود. این حالت امکان دارد کاهش یا افزایش قوس گردنی را به دنبال داشته باشد و در هر دو صورت مذکور ریسک آسیب دیسک‌های گردنی در طولانی مدت دور از انتظار نیست.

خرمی با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دردهای مزمن گردنی با نگهداری سر در وضعیت نادرست ارتباط دارد تصریح کرد: از این رو ضرورت افزایش تحرک این قشر از جامعه در خانه به شدت احساس می‌شود و باید شیوه‌های درست نشستن و استفاده از وسایل الکترونیکی مورد نیاز به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش داده شود.

به گزارش عصر همدان؛ با توجه به تفاسیر بیان‌شده در صورت عدم برنامه‌ریزی برای آموزش استفاده صحیح استفاده از گوشی تلفن همراه و رایانه به زودی با یک اپیدمی مشکلات جسمی و آسیب به دیسک کمرو گردن در قشر دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان رو به رو می‌شویم.

آسیب به چشمان دیگر خطر برای این قشر است که نیاز است هر چه سریع‌تر مسئولین فکری به حال این مسئله کنند چرا که این آسیب‌ها می‌تواند آینده‌ای ناشاد را برای قشر اصلی جامعه یعنی جوانان را به همراه داشته باشد.

گزارش از محمد گل محمدی

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار