نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. مهر 1399 - 10:01   |   کد مطلب: 29044
ملایر دیار یک هزار و ۱۰۰ شهید است که جوانان این خاک در دوران دفاع مقدس با تشکیل گردانی به نام ۱۵۱ مسلم بن عقیل (ع) در دوران دفاع مقدس دلاوری‌های فراوانی کردند و در عملیات‌هایی مختلفی نقش‌آفرینی کردند.

به گزارش ملایری‌ها؛هرگاه صحبت از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت جوانانی می‌رود که گل کاشتند و ۸ سال جانانه در مقابل ابرقدرت‌های دنیا ایستادگی کردند و در آخر پیروز و سربلندانِ بیرون آمدند.

جوانانی از گوشه گوشه ایران اسلامی در جایگاه فرمانده گردان و فرمانده لشگر آن‌چنان عملیات را رهبری می‌کردند که گویی سال‌های سال است درس نظامی خوانده‌اند و دنیا را مات و مبهوت می‌کردند.

هر گوشه از کشور که بنگری بی‌شک هستند جوانانی که از دیار خود بلند شده و در دوران دفاع مقدس در گردان‌ها و لشگرها علمدار گونه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه شدند.

ملایر دیار یک هزار و ۱۰۰ شهید است که جوانان این خاک در دوران دفاع مقدس با تشکیل گردانی به نام ۱۵۱ مسلم بن عقیل (ع) در دوران دفاع مقدس دلاوری‌های فراوانی کردند و در عملیات‌هایی مختلفی نقش‌آفرینی کردند.

شاید کمتر از دلاوری‌های این گردان در دوران دفاع مقدس گفته‌شده است و در نقش این گردان همین بس که در عملیات مرصاد جلودار بودند و اولین گروهی که با منافقین درگیر شد همین گردان ۱۵۱ مسلم ملایر بود.

این گردان متشکل از جوانانی بود که همچون دیگر جوانان کشور در دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی از جان خود گذشتند تا خاک و ناموس کشور به خطر نیفتد.
* گردان ملایر در سال ۶۱ تشکیل شد

محسن زمانی نخستین فردی است که در ۲۲ سالگی به سمت فرمانده گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل ملایر انتخاب شد و در اوج جوانی همراه با دیگر ملایری‌ها در دوران دفاع مقدس از هیچ تلاشی برای دفاع از ایران اسلامی دریغ نکردند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نحوه تشکیل این گردان بیان کرد: بهمن‌ماه سال ۶۱ و هم‌زمان با تشکیل گردان‌های استان گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل ملایر تشکیل شد.

نخستین فرمانده گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل ملایر افزود: این گردان با حضور جمعی از جوانان ملایری در سه گروهان رزمی و یک گروهان پشتیبانی تشکیل شد که شهدای شاخصی در خود جای داد.

وی با اشاره به نقش جوانان در دوران دفاع مقدس بیان کرد: اکثریت افراد تشکیل‌دهنده واحدهای نظامی دفاع مقدس را جوانان ۱۳ سال به بالا تشکیل می‌دادند و میانگین سنی افراد کمتر ۲۳ سال بود.

اکثریت واحدهای تشکیل دهنده دفاع مقدس جوانان بودند

زمانی افزود: استعدادها، توانایی‌ها و ویژگی‌های بالای جوان در دوران دفاع مقدس ظهور کرد و این ثمره اعتماد به جوانان آن نسل بود و پیشبرد عملیات و فعالیت‌های ۸ سال دفاع مقدس با جوانان بود.

وی بابیان اینکه امروز نیز جوانان پیش برنده اهداف نظام هستند تأکید کرد: اقدامات گردان مسلم بن عقیل ملایر در عملیات‌هایی چون والفجر۲، والفجر ۵، والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ زبانزد است.
زمانی تأکید کرد: در عملیات مرصاد نیز با توجه به گستردگی بالا اولین گردانی که در تنگه مرصاد با منافقین درگیر شد نیروهای ملایری بودند.

 

نسل جوان منتظر بها دادن است

وی به لزوم توجه به نسل جوان تأکید کرد: باید به جوانان بها داد و همان‌گونه که در دران دفاع مقدس امام خمینی(ره) و اطرافیانش این نسل اعتماد کردند امروز نیز باید به جوانان کشور اعتماد کرد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: پیشبرد ۸ سال دفاع مقدس در مقابل بیش از ۳۶ کشور و کل ابرقدرت‌ها و ثمره نهایی یعنی پیروزی با اتکا به جوانان ۲۰ ساله بود.

وی تأکید کرد: امروز به جوانان کمتر بهاداده می‌شود زمانی جوانان ما از پیچیده‌ترین طرح‌های عملیات را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتند که بزرگان نظامی جهان انگشت‌به‌دهان می‌ماندند و امروز نیز باید کار دست همین‌ها باشد.

زمانی گفت: ما امروز موشک نقطه زن با برد هزاران کیلومتر را باهمت جوانان ساخته‌ایم و باید گفت این‌ها نمی‌تواند کار اقتصادی و. فرهنگی را پیش ببرد و باید به جوانان بها داد و کار را دست آنان سپرد.

ملایری ها در دوران دفاع مقدس حضوری چشمگیر داشتند

محمد فتحی می آبادی از دیگرکسانی است که در اوج جوانی در گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل ملایر دارای سمت فرماندهی بود.

وی که از نخستین روزهای تشکیل گردان در آن حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره نحوه تشکیل گردان گفت: بعد از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۵۹ مردم ایران اسلامی دسته‌دسته و گروه‌گروه برای اعزام به مناطق عملیاتی اعلام آمادگی می‌کردند.

فتحی می آبادی افزود: بسیج با مختصر آموزشی نیروها را سازمان‌دهی و با نام‌گذاری گروهای ۱ و ۲ و… به مناطق عملیاتی اعزام می‌کرد که بعد از گذشت زمان و کسب تجربه در دفاع از میهن اسلامی فرماندهان سپاه به فکر سازمان‌دهی جدید تحت عنوان تیپ و گردان افتادند.

وی بابیان اینکه با تدابیر مسئولین سپاه یک تیپ رزمی برای استان همدان بنام تیپ انصارالحسین(ع) درنظرگرفته شد تصریح کرد: برای تکمیل نمودن این تیپ گردانی بنام گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل علیه‌السلام به شهرستان قهرمان‌پرور ملایر اختصاص داده شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: گردان ۱۵۱ مسلم بن عقیل علیه‌السلام در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ به فرماندهی برادر حاج محسن زمانی آغاز به کارکرد و در اسلام‌آباد غرب و پادگان الله‌اکبر اعزام شد.

وی گفت: گردان ملایر در آن پادگان مشغول آموزش نیروهای مردمی جهت شرکت در عملیات‌های مناطق عملیاتی شد و جوانان ملایری در دوران پرافتخار دفاع مقدس حماسه‌های ماندگار عاشورایی در پرونده خود به ثبت رساند.

فتحی می آبادی با اشاره به سایر فرماندهان گردان مسلم بن عقیل ملایر تصریح کرد: بعد از فرماندهی محسن زمانی، رزمندگان دیگری ازجمله حاج حسن تاجوک، حاج مصطفی طالبی، جاسب کایید، حاج علی چهاردولی و سعید رادپور به‌عنوان فرمانده گردان ساماندهی و اجرای مأموریت‌ها را عهده‌دار شدند.

رشادت های گردان ملایر کمتر بیان شده است

وی بابیان اینکه این گردان که یکی از گردان‌های پرافتخار تیپ انصارالحسین(ع) محسوب می‌شود، تصریح کرد: هرچند در اسناد و دل نوشته‌ها کمتر از دلاور مردان و ایثار و فداکاری کادر این گردان و حماسه‌های او نامی گفته‌شده اما گردان در غرب و جنوب کشور در مناطق عملیاتی حضور فعال داشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش جوانا در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اکثر ارکان گردان جوانان زیر ۲۰ سال بودند یعنی فرمانده گروهان و فرمانده هان دسته و حتی معاونین گردان بین ۱۸ تا ۲۰ ساله بودند.

وی افزود: اعتماد به جوانان سبب موفقیت در بسیاری از مأموریت‌ها بود و ثمره این باور در طول هشت سال دفاع مقدس پیروزی‌های چشمگیری در عملیات مختلف بود.

فتحی تأکید کرد: با جوان‌ها برای اولین بار در طولانی‌ترین جنگ تمامی خاک مقدس کشور ایران اسلامی حفظ شد و حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد.

وی با اشاره به عملیات‌های مهمی که گردان 151 مسلم ابن عقیل ملایر در آن حضور داشت تصریح کرد: گردان در همه مناطق عملیاتی به‌عنوان نیروی پدافند شرکت فعال داشت.

فتحی می آبادی افزود: گردان ملایر در عملیات‌های والفجر ۲، والفجر ۵، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵، بیت‌المقدس ۲ و آخرین عملیات دفاع مقدس یعنی عملیات مرصاد حضوری چشم‌گیر داشت.

حاج حسن تاجوک، حاج مصطفی طالبی، مرتضی فراهانی؛ عبدالله عابدینی، محمدحسن یونسی، حسن رضا حاتمی، خدامراد خانجانی، نبی‌الله ترکاشوند، حبیب‌الله ترکاشوند، رحمت‌الله سلطانی، محمود اسلامجو، محمود نظری، غلامرضا حیدری، رحمت‌الله فلاحی، محمد عابدینی، صفر آقایی و محمد رسول کرد ازجمله شهدای این گردان هستند که در دوران دفاع مقدس صحنه‌های عاشورایی خلق کردند.

بی‌شک اعتماد به جوانان یک از درس‌های بزرگ دوران دفاع مقدس است و نقش آنان در جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست.

امروز کشور ما درگیر جنگ اقتصادی است و همانند دوران دفاع مقدس نیاز است به جوانان اعتماد شود تا بتوان از این جنگ نیز همانند دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمد.

همان‌گونه که نخستین فرمانده گردان ملایر گفت باید به جوانان میدان داد و به آنان بها داد چرا که جوانان این مرز و بوم آماده خلق حماسه هایی درخشان همچون دوران دفاع مقدس در دوران جنگ اقتصادی هستند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه‌ها

سلام بر شهیدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار