نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. مهر 1399 - 6:25   |   کد مطلب: 29032
در کنار زیبایی های تولید و برداشت انگور و همت باغداران ملایر قیمت خرید کشمش کام کشاورزان را تلخ کرده و تبدیل به مهمترین دغدغه آنان شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ باغداری و تولید انگور از اصلی ترین شغل های مردم ملایر است به نحوی که سهم تولید انگور این شهرستان در استان و کشور درخور توجه است.

در بیان کیفیت انگور ملایر همین بس که رخت جهانی بر تن کرده و از طرف فائو به عنوان یکی میراث های کشاورزی مهم جهانی به ثبت رسید.

ملایر دارای بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغات انگور است که سهم مهمی در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم شهرستان دارد و ۶۰ درصد انگور استان همدان در شهر خوشه های طلایی تولید می شود.

سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تُن انگور تولید می‌شود که کشاورزان و باغداران ملایر با استفاده از محلول روغن سبزه و کربنات پتاسیم انگور را تبدیل به کشمش و سبزه می کنند.

به طور تقریبی از هر ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم انگور یک کیلوگرم کشمش به دست می آید و این روزها در گوشه گوشه شهرستان ملایر مناظر زیبایی از خشک کردن خوشه های طلایی دیده می شود.

در کنار زیبایی های تولید و برداشت انگور و همت باغداران ملایر قیمت خرید کشمش کام کشاورزان را تلخ کرده است و تبدیل به مهمترین دغدغه انان شده است.

قیمت خرید محصولات ما خستگی یک سال زحمت و تلاش را برتنمان باقی می گذارد

محمد ونایی، یکی از باغداران ملایر است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما با گلایه از قیمت کشمش بیان کرد: همه ساله زحمات زیادی برای تولید و برداشت انگور انجام می دهیم اما قیمت خرید محصولات ما خستگی یک سال زحمت و تلاش را برتنمان باقی می گذارد.

وی افزود: از سال گذشته قیمت ها چند برابر شده است و هزینه های تولید بسیار بالا رفته است اما قیمت کشمش آنچنان تغییری با سال گذشته نکرده است.

ونایی تصریح کرد: قیمت کارگر، سم، کود، روغن سبزه و کربنات پتاسیم افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ دردی داشته است اما قیمت سبزه بسیار پایین است.

این باغدار ملایری بیان کرد: قیمت گذاری کشمش را کارخانه داران سبزه پاک کنی مشخص می کنند و اما زحمات کشاورزان در این قیمت گذاری دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه کشمش را با دلار به فروش می رسانند تصریح کرد: مگر از سال دلار تاکنون قیمت دلار افزایش زیادی نداشته است، پس چرا قیمت کشمش تغییر انچنانی ندارد.

 

 جای خالی کارخانه های تولید محصولات فراوری انگور حس می شود

عباس رحمتی از دیگر باغداران ملایر است که با گلایه از قیمت سبزه بیان کرد: بسیاری از کشاورزان و باغداران ملایری انگور را تبدیل به سبزه می کنند اما قیمت خرید واقعی نیست.

وی افزود: از انگور محصولات فراوانی به دست می آید اما در ملایر فقط کارخانه سبزه پاک کنی وجود دارد و جای خالی کارخانه های دیگر تولید محصولات فرآوری انگور به خوبی حس می شود.

رحمتی یکی دیگر از نیازها را  وجود کارشناسان و مهندسین کشاورزثی در کنار باغدار عنوان کرد و گفت: با توجه به سنتی بودن تولید انگور در ملایر متاسفانه در سال های مختلف آسیب هایی به باغداران متحمل می شود که نیاز است افراد تحصیل کرده در کنار کشاورزان به روند تولید محصولات کمک کنند.

 مجبوریم محصولمان را اول فصل بفروشیم

محمد امیری، از دیگر باغداران ملایری است که در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: من از گوگرد برای خشک کردن محصول انگور استفاده می کنم که قیمت گوگرد امسال افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: پیش از آغاز برداشت محصولات، قیمت کشمش گوگردی بسیار بالا بود اما اکنون که فصل برداشت رسیده قیمت کاهش یافته است.

این باغدار ملایر بیان کرد: شغل اصلی ما باغداری است تمام توان خود را برای باغ می گذاریم و معمولا در طی سال مسائل مالی خود را به برداشت محصول تعمیم می دهیم.

وی افزود: با توجه به مشکلات و مسائل گوناگون ار جمله شرایط نگهدای ما مجبور هستیم محصول خود را به همان ابتدای فصل به فروش برسانیم که معمولا قیمت  بسیار پایین است.

امیری بیان کرد: از مسئولین امر درخواست داریم که به وضعیت قیمت خرید انگور رسیدگی کنند.

 

دلال بازی ها به شدت در خرید کشمش دخالت دارد

با توجه به این گلایه به حق باغداران ملایری یکی از از اقدامات اصلی نمایندگان در ادوار مختلف مجلس پیگیری برای رفع این دغدغه بوده است.

حجت الاسلام و المسلین احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه با قانون سبزه جزء محصولات استراتژیک محسوب نمی شود.

وی افزود: بر اساس قوانین بالادستی مثل ذرت سویا و گندم جزء محصولات استراتژیک محسوب شده و قیمت گذاری این محصولات با دولت است.

 قیمت کشمش بسیار پایین است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قیمت گذاری قیمت کشمش دو متغیر اثر دارند، بیان کرد: بازار جهانی و بازادر داخلی آیتم هایی اثر گذار در قیمت سبزه و کشمش است.

وی گفت: در بازار داخلی، دلال بازی ها به شدت در خرید کشمش دخالت دارد و دود این مسئله به چشم کشاورز می رود و قیمتی کنونی بسیار نازل و پایین است.

تعاونی روستایی به خرید کشمش ورود پیدا کند

حجت الاسلام آزادی خواه با اشاره به شرایط بازار جهانی بر قیمت سبزه و کشمش بیان کرد: با توجه به شرایط ارزی در کشور قیمت بازار جهانی به نفع کشاورز است اما به شرط اینکه باغدار هم سهم قابل توجهی از صادرات به خارج از کشور داشته باشد.

وی به پیگیری های انجام شده ر سال های گذشته و تحصیص یارانه به کشمش اشاره کرد و گفت: با توجه به قیمت پایین کنونی، پیگیری هایی برای ورود تعاونی روستایی و خرید کشمش انجام شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت خرید محصولات باغدارن توسط تعاونی روستایی و تعیین قیمت باعث ایجاد تعدیل بازار در فرایند خرید می شود.

وی گفت: برای تحقق این امر جلساتی با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور برگزار شده است و  مهمترین مشکل این سازمان تامین منابع مالی و نقدینگی برای برای خرید کشمش است.

حجت الاسلام و المسلمین آزادی خواه تاکید کرد: برای رفع این مشکل قرار شد نشستی با حضور اعضای سازمان برنامه و بودجه برگزار شود تا شاهد رفع این مشکل باشیم.

 

به گزارش ملایری‌ها؛  یکی از اساسی ترین مشکلات کشاورزان و باغداران در فصل برداشت قیمت خرید محصولات است و این امر فقط مختص کشمش ملایری ها نیست.

در کنار قیمت خرید کشمش مسئله دیگر بحث خلاء صنایع تبدیلی در ملایر است به نحوی که حضور کارخانه های فرآوری انگور می تواند در وضعیت قیمت این محصول اثر گذار باشد.

قیمت محصول نهایی در شهر خوشه های طلایی این روزها دغدغه اصلی باغداران است و هر سال اقداماتی موقت برای تسکین آن انجام می شود اما این امر نیازمند یک تدبیر جامع و کامل است که کشاورزان در فصل برداشت مشکلی نداشته باشند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار