نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. مرداد 1399 - 8:01   |   کد مطلب: 28807
این روزها جوانان در شرف ازدواج با مشکلات و موانع فراوانی رو به رو هستند تا جایی که به جای تبریک به زوج های جوان می گویند خدا کمکت کند!

به گزارش ملایری‌ها؛ ازدواج یکی از مقوله‌های اصلی در هر اجتماع و فرهنگی است و در ادیان مختلف از گذشته تا به کنون دارای جایگاه خاصی بوده و هست. ازدواج را می توان یک پدیده اجتماعی زیستی دانست که میزان اثرگذاری آن بر جامعه، آرامش، رفاه و پیشرفت اجتماعی غیر قابل کتمان است و بسیاری بر این عقیده هستند که بستر اصلی پیشرفت جامعه و یا اثر بسیاری از آسیب های اجتماعی در ازدواج کردن یا نکردن است. دولت ها در کشورهای مختلف نیز بر مسئله ازدواج تاکید فراوان دارند و هر کشور با توجه به فرهنگ و آیین خود با این مقوله برخورد می کند.

در دین مبین اسلام، ازدواج دارای جایگاه مقدسی است و پیامبر اکرم(ص) آن را نیمی از دین می داند و در همین راستا ازدواج در کشور ما دارای جایگاه ویژه ای است. علیرغم این که ازدواج، از گذشته تا کنون مقوله بسیار مهمی بوده است، اما همواره افرادی که در شرف ازدواج هستند با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و این روزها، با توجه به مشکلات متعدد در جامعه، سختی های فراوانی بر روی ازدواج سایه افکنده و بسیاری از جوانان را از ازدواج گریزان کرده است.

شاید بیان این مسئله صحیح نباشد اما کسانی که این روزها ازدواج می‌کنند به جای تبریک به آنان جمله “دل شیر داشتی ازدواج کردی” و یا “ازدواج کردی خیلی مردی” گفته می شود که نشان از مشکلات فراوانی است که گریبان گیر جوانان و زوجه ای جوان در این مقوله بسیار مهم شده است.
خبرنگار ما برای بیان هر چه بیشتر مشکلاتی گریبانگیر زوج‌های جوان، نقش و لزوم توجه به مسئله ازدواج و رفع مشکلات آنان توسط مسئولین پای درد دل چند تن از جوانان نشسته است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

مسائل مالی اصلی ترین چالش زوج های جوان است

حسین امیری یکی از جوانان در شرف ازدواج است که در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مهمترین چالش های هر زوج جوان اظهار کرد: به نظرمن مهم‌ترین چالش ها در ازدواج به دو مرحله تقسیم می‌شود که شامل مرحله دوران عقد و مرحله آمادگی برای آغاز زندگی است. او گفت: زوج های جوانی که در حال آماده شدن برای رفتن زیر یک سقف هستند با چالش‌های جدی مواجه می شوند که اصلی ترین آن بحث مسئله مالی و اقتصادی است.

امیری با بیان اینکه متاسفانه امروز هزینه‌های بسیار هنگفت برای آغاز زندگی مشترک به جوانان تحمیل می شود، تاکید کرد: قیمت های لوازم خانگی در بازار لحظه ای، و خرید بسیاری از آنها برای جوانان دست نیافتنی شده است.

وی گفت: یک جوان که تازه به سر کار رفته با پس انداز اندک حداقلی چگونه می‌توانند یخچال، تلویزیون و اجاق گاز چند ده میلیونی خریداری کند؟

تنها راه زوج های جوانان توجه به ازدواج آسان است

امیری با اشاره به لزوم توجه به ازدواج آسان تصریح کرد: امروز، تنها راهمان حرکت به سمت ازدواج آسان است چرا که در غیر این صورت تامین مخارج آغاز زندگی خارج از عرف است.

وزارت ورزش فقط نام جوانان را یدک می کشد

وی با تاکید بر حمایت مسئولین از زوج های جوان بیان کرد: ما وزارتی به نام ورزش و جوانان داریم که فقط صرفا نام جوانان را یدک می کشد و ۹۰ درصد آن در اصل، وزارت ورزش است. امیری تصریح کرد: اگر من به جای مسئولین بودم یک ستاد تسهیل ازدواج و یا وزارت ازدواج و جوانان را تشکیل می دادم و وام با سودهای پایین و مدت پرداخت بالا به جوانان پرداخت می کردم.

وی گفت: به نظر من بسیاری از آسیب های اجتماعی با ازدواج ارتباط دارد و هزینه کردن بر روی این مسئله نوعی سرمایه گذاری برای جامعه است. این جوان ادامه داد: باید از مسئولین برای عدم توجه به جوانان و مسئله ازدواج گلایه کرد چرا که در حوزه ازدواج چندین نهاد درگیر هستند و اگر ازدواج یک متولی خاص داشته باشد اوضاع بهتر می شود.

رسومات موانعی بزرگ سر راه ازدواج جوانان است

زهرا ونایی یکی دیگر از روج های جوانی است که به تازگی ازدواج کرده و در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چالش های من قبل از ازدواج، انتخاب همسری صادق، متعهد، بااصالت و با اخلاق بود اما پس از ازدواج باچالش های بزرگتری مواجه شدم.

وی با بیان اینکه امروز رسم و رسومات دست و پاگیر و خرید جهیزیه بزرگترین دغدغه ام شده اند، تصریح کرد: بسیاری از لوازمی که برای جهیزیه خریداری می شود کاربردی ندارد اما به دلیل اینکه رسم است باید آن ها را خریداری کرد.

ونایی با اشاره به لزوم توجه به ازدواج آسان بیان کرد: بنده با ازدواج آسان کاملا موافقم اما خانواده همسرم بشدت به آداب و رسوم سنتی پایبندند.

وی با بیان اینکه به نظرم این رسومات موانعی بزرگ سر راه ازدواج جوانان ایجاد می کند، عنوان کرد: اوضاع قیمت لوازم خانگی بسیار شوک آور است. ونایی افزود: قیمت لوازم خانگی از فروردین به بعد بدون هیچ گونه منطق و بدون هیچ نظارتی افزایش داشتند و لوازم بی کیفیت با قیمت های سرسام آور در بازار فراوان است.

ونایی گفت: اختلاف قیمت یک وسیله با یک برند در مغازه های مختلف متفاوت است که باید کل بازار را زیر و رو کرد تا قیمت مناسبتر را پیدا کرد.

به جای تبریک می گوید خدا کمکت کند!

ونایی با بیان این پرسش که چرا نظارتی در کار نیست؟ تصریح کرد: هر کس که می فهمد برای جهیزیه خرید میکنم به جای تبریک می گوید خدا کمکت کند! این تازه عروس بیان کرد: یکی از دوستانم که به تازگی ازدواج کرده است می گوید سر بی دردی داشتیم برای چی ازدواج کردیم ، ای کاش میشد انصراف داد!

وی گفت: اگرمن به جای مسئولین بودم به جای شعار دادن مسیر ازدواج جوانان را هموار می کردم و شرایط اخذ وام ازدواج را آسانتر می کردم. ونایی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی دریافت وام، گرفتن سفته ، ضامن کارمند و ضامن کاسب برای یک وام ازدواج منطقی نیست و بسیاری از زوج ها نمی توانند پرونده وام ازدواجشان را تکمیل کنند.

وی بستن قرارداد با با فروشگاهای لوازم خانگی برای حمایت از زوج های جوان و ارائه مسکن با قیمت مناسب را از دیگر راهکارهای حمایت از زوج های جوان عنوان کرد.

دولت در خواب به سر می برد

بهمن رضایی یکی دیگر از زوج ها جوان است که در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: مهمترین چالش در ازدواج هر کسی با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، مسئله مالی است. وی افزود: این روزها بحث ازدواج آسان با توجه به گیر و دار سنت های مختلف بسیار سخت است و باید در کل گفت که خانواده دختر می تواند در بحث ازدواج آسان اثر گذار باشند.

رضایی به وضعیت قیمت های بازار لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: قیمت ها واقعا افتضاح شد و به نظر می رسد دولت خواب است و هیچ توجهی به جوانان و مسئله ازدواج ندارد.

به گزارش عصر همدان، خبرنگار ما با چندین تن دیگر از عروس و داماد های دیگر نیز مصاحبه داشته که دغدغه امروز همگی آنها مسئله مالی و عدم نظارت بر وضعیت قیمت های لوازم خانگی است. این روزها وضعیت ازدواج بسیار سخت شده است و به قول برخی جوانان ازدواج در این شرایط دل شیر می خواهد، و در مقوله ازدواج باید توجه دولت بسیار بیشتر شود.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار