نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. شهريور 1396 - 13:01   |   کد مطلب: 23385
ملایر به عنوان شهر پایلوت مبارزه با اعتیاد در قالب طرح "کرامت" انتخاب شده و برنامه های این طرح در شهرستان در حال اجرا است.

به گزارش ملایری‌ها؛ اجرای طرح کرامت از بهمن ماه سال 95 و با حضور مسئولین کشوری آغاز شد و این طرح با هدف ایجاد یک برانگیختگی عمومی در برابر اعتیاد اجرا می شود.

در راستای اجرای این طرح 4 کمیته و 7 کارگروه تشکیل شده است و اقدامات فراوانی در زمینه های مختلف اعتیاد تا کنون انجام شده است.

 

اجرای کامل "طرح کرامت" در ملایر نیازمند مشارکت مردم و عزم اجتماعی است

 

فرماندار ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما بابیان اشاره به این مسئله که اعتیاد بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی در کنار بیکاری در کشور است، گفت:اجرای کامل "طرح کرامت" در ملایر نیازمند مشارکت و عزم اجتماعی است.

عبدالعظیم رضایی با اشاره به روند اجرای طرح کرامت در شهرستان ملایر اظهار داشت: دو شهر ملایر و فلاورجان اصفهان به‌عنوان پایلوت اجرای این طرح در راستای مبارزه با معضل اعتیاد معرفی شدند.

وی گفت: این طرح از بهمن‌ماه 95 آغاز به کارکرد و اقدامات مؤثر و خوبی تاکنون در این راستا انجام‌شده نویدبخش این است که طرح در مسیر موفقیت است.

فرماندار ملایر با اشاره به انتخاب ملایر به‌عنوان شهر پایلوت از تصویب تعداد 63 مصوبه ملی در جلسات ستاد‌های کشوری و شورای هماهنگی استان خبر داد و افزود: در مرحله اول اجرای طرح کرامت در ملایر از این تعداد مصوبه 55 مصوبه اجرایی شده است و آن‌هایی که اجرایی نشده است به دلیل نبود شرایط فنی و مکانی در ملایر است.

وی از تشکیل 4 کمیته فرهنگی با مسئولیت فرهنگی سپاه پاسداران، درمان با مسئولیت شبکه بهداشت و درمان، مقابله با مسئولیت نیروی انتظامی و صیانت و حمایت‌های اجتماعی با مسئولیت اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر داد‌.

فرماندار ملایر گفت: همچنین تعداد 7 کارگروه بسترسازی، برانگیختگی عمومی، درمان و کاهش آسیب، برخورد قاطع، توانمندسازی، برآورد و برنامه‌ریزی و اتمام‌حجت در راستای طرح کرامت در شهرستان ایجاد شد.

وی بیان کرد: از آغاز اجرای طرح کرامت در بهمن‌ماه سال‌ گذشته در شهرستان تاکنون 99 جلسه ستادی برگزارشده که درمجموع 639 مصوبه به همراه داشته است.

رضایی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات اجرای طرح کرامت در شهرستان ملایر بیان کرد: آموزش 43 مربی، برگزاری 450 کلاس و کارگاه آگاه‌سازی، برگزاری راهپیمایی نه به اعتیاد با حضور 3 هزار و 500 نفر، توزیع 12 هزار بروشور، برپایی 6 سری نمایشگاه، ارسال 20 هزار پیامک، چاپ 700 متر بنر و یک هزار و 500 متر دیوارنویسی ازجمله اقدامات در این طرح است.

رضایی در ادامه ضمن تأکید بر استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های شهرستان در راستای ریشه‌کنی این معضل اجتماعی خواستار مشارکت عمومی مردم در اجرای طرح کرامت شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از دو سال از اجرای این طرح در شهرستان باید نتایج قابل قبولی به دست آوریم تا بتوانیم الگوی شایسته و موفق به کشور ارائه کنیم. تصریح کرد: مسئولان شهرستان نباید به اجرای این طرح به‌عنوان یک وظیفه اداری نگاه کنند بلکه در راستای اجرای بهینه طرح کرامت و ریشه‌کنی معضل اعتیاد از شهرستان ملایر باید شاهد یک عزم عمومی و ملی در این شهر باشیم.

فرماندار ملایر برگزاری ایست و بازرسی در چندین مرحله، مسابقات ورزشی متعدد، امحا 20 هکتار کشت شاهدانه، برگزاری جلسه توجیه معتمدین و افراد اثرگذار در 81 نشست و با جمعیت هزار و 792 نفر و تجهیز 10 خانه ورزشی روستایی از دیگر اقدامات اجرایی شده در راستای این طرح است.

وی گفت: درمجموع 43 هزار نفر تحت پوشش کل برنامه‌های طرح کرامت قرارگرفته‌اند.

رضایی برگزاری تجمع 50 هزارنفری، نشست توجیهی برای مشاورین شهرستان و ایجاد یک انزجار در فضای مجازی را از برنامه‌های پیش رو در طرح کرامت عنوان کرد.

وی با تأکید همراهی و کمک در اجرای این طرح بیان کرد: اگر مردم کمک نکنند ما مسئولین دولتی نمی‌توانیم توفیقی چندانی داشته باشیم.

فرماندار ملایر بیان کرد: مردم در جامعه و ایجاد یک مصونیت در برابر اعتیاد نقشی مهم داشته و می‌توانند با محافظت از خانواده‌ها به ایجاد جامعه پاک و مصون کمک کنند.

وی بیان کرد: ارائه گزارش‌های مردمی، مراقبت و آگاه‌سازی افراد درگیر با مسئله اعتیاد و ایجاد فضایی ناامن برای افراد سودجو و مسئله‌دار از راه های کمک مردم در اجرای این طرح است.

 

برگزاری جلسات توجیهی برای 43 هزار نفر در راستای طرح کرامت

فرمانده سپاه ملایر نیر درباره این طرح به خبرنگار ما گفت: در راستای برانگیختگی مردم از اعتیاد و مواد مخدر جلسات توجیهی برای بیش از 43 هزار نفر از  اقشار مردم مختلف برگزارشده است.

داود ابراهیمی  با اشاره به مهم‌ترین اقدامات طرح کرامت در ملایر بیان کرد: پس از آغاز رسمی اجرای طرح کرامت در شهرستان بیش از 99 جلسه تاکنون برگزارشده است.

وی افزود: این جلسات  با مسئولین کشوری، استانی و ستاد خود شهرستان و در کارگروه‌های  هفت‌گانه انجام‌شده است که مصوبات فراوانی داشته و بیشتر مصوبات اجرایی شده است.

جانشین طرح کرامت در ملایر چهارچوب اصلی این طرح را اغناگری افکار عمومی دانست و بیان کرد: در این طرح به دنبال این بوده که قبل از اینکه برخورد قاطعی با آلودگان مواد مخدر(قاچاقچیان، عمده‌فروشان، تولیدکنندگان، دست‌اندرکاران تولید، خرده‌فروشان  و مصرف‌کنندگان) شود، در بین آنان و سطح عموم یک برانگیختگی ایجاد شود تا  این افراد به‌صورت غیرمستقیم به خود آمده و بدانند که در مسیر اشتباهی قدم نهاده‌اند.

وی گفت: ابتدا در کارگروه درمان و صیانت به آن‌ها کمک شده، اما اگر اثر نداشت در کارگروه ارشاد و اتمام‌حجت تذکراتی به آن‌ها به‌صورت چهره به چهره داده می‌شود و در صورت عدم اثرگذاری با آنان برخورد قاطع می‌شود.

وی گفت: کسانی که آلوده مواد مخدر شده‌اند باید بدانند که راهی که می‌روند اشتباه است و باعث نابودی و متلاشی شدن جوانان و خانواده‌ها می‌شود.

فرمانده سپاه ملایر گفت: تابه‌حال برای برانگیختگی مردم بیش از 43 هزار نفر را توجیه شده‌اند.

وی افزود:  این جلسات با حضور  اقشار مختلف جامعه ازجمله مداحان، طلاب، مسئولین شهرستانی، ورزشکاران، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و دانش آموزان، صنوف مختلف و اقشار مختلف مردم در مکان‌های مختلف برگزارشده است و این جلسات ادامه دارد.

وی گفت: در راستای این طرح برنامه تلویزیونی خانمان‌سوز از شبکه استانی در حال پخش است.

ابراهیمی  تلاش برای ساخت تئاتر، کلیپ و سرود، برگزاری جلسات تبادل اطلاعات با مسئولین فلاورجان و برگزاری جلسات منظم استانی و شهرستانی را از دیگر اقدامات در راستای طرح کرامت عنوان کرد.

وی گفت: اعزام بیش از 175 نفر از معتادان به کمپ ماده 16، سم‌زدایی کودکانی که از مادران معتاد متولدشده‌اند، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، پخش بروشور، چاپ 700 متر بنر و یک هزار و 500 متر دیوارنویسی با موضوع اعتیاد  از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است.

 فرمانده سپاه ملایر گفت: یکی از اهداف این طرح از بین بردن نقاط آلوده شهرستان است که در این راستا تاکنون 24  پاتوق معتادان شناسایی‌شده  با حکم دادستان 20 مکان تخریب‌شده است که این‌ها به درخواست خود مردم بوده است.

وی گفت: شناسایی حدود 20 هکتار مزارع شاهدانه و امحا  17 هکتار آن از اقدامات مؤثر در کمیته مبارزه است.

ابراهیمی به اقدامات نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: کشفیات در سطح شهرستان نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال 95 افزایش خوبی داشته است و باندهای توزیع مواد مخدر زیادی را متلاشی‌شده است.

وی توجه به کارآفرینی را از اهداف مهم در کمیته صیانت بیان کرد و گفت: در راستای ایجاد زمینه خوداشتغالی و معرفی معتادان بهبودیافته به کارفرمایان اقدامات فراوانی انجام‌شده است.

فرمانده سپاه ملایر گفت: افراد معتاد پس از درمان و شش ماه پاکی، آن‌هایی که شغل دارند به توسعه و رونق کارشان کمک شده و کسانی نیز که شغل ندارند یا به کارفرمایان معرفی‌شده و یا تسهیلات خوداشتغالی 4 درصد به آنان پرداخت می‌شود.

وی عمده‌ترین مشکلات را در اجرای این طرح بحث اعتبارات و بودجه‌ها دانست و بیان کرد: کمیته‌ها و کارگروه‌های طرح کرامت اقدامات خود را به اعتبارات و بودجه‌ها گره نزده‌اند اما اگر اعتبارات زودتر به دست شهرستان برسد باقدرت بیشتری کار  ادامه داده می‌شود.

* برگزاری تجمع 50 هزارنفری انزجار از اعتیاد

وی به پیگیری برگزاری تجمع مردمی 50 هزارنفری در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: در صورت محیا شدن شرایط این تجمع در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.

ابراهیمی گفت: اگر این طرح مردمی اجرا شود با موفقیت همراه خواهد بود و اگر مردم پای‌کار نیایند با شکست مواجه می‌شود.

فرمانده سپاه ملایر گفت:  مردم می‌تواند با شناسایی افراد آلوده، کمک به خانواده‌های معتادان بی‌بضاعت، ورود افراد خیر برای توانمندسازی افراد بهبودیافته و خانواده‌های افراد در حال بهبود به اجرای این طرح کمک کنند.

وی گفت: قرار نیست در ابتدا با افراد آلوده برخوردی صورت گیرد و این افراد توجیه می‌شوند.

ابراهیمی گفت: همراهی مردم در اجرای این طرح باعث ایجاد  محله و شهری پاک‌شده و باعث  کمک به بهبودی افراد آلوده می‌شود.

 وی تأکید کرد: طرح کرامت به دنبال بازگرداندن کرامت ازدست‌رفته افراد در دام مواد مخدر و حفظ کرامت افراد جامعه است.

فرمانده سپاه ملایر گفت: مردم باید از مسئولین مبارزه با اعتیاد را مطالبه کرده و اگر این حس و برانگیختگی در بین آحاد مردم ایجاد شود، مواد مخدر از شهرستان بیرون می‌رود.

وی افزود: اولین و مهم‌ترین آسیب در 208 روستای دارای سکنه شهرستان مواد مخدر است و مردم باید در این زمینه مطالبه گر باشند.

ابراهیمی استفاده از فضای مجازی را از برنامه‌های اصلی در اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت در حال انجام اقدامات متعددی در این زمینه بوده است و کارگروه فرهنگی ما نیز پیگیر  این مسئله است.

وی افزود: حوزه حضرت معصومه(س) نیز به‌صورت خودجوش کانالی در فضای مجازی به اسم آنتی اعتیاد داشته و در این زمینه کار می‌کند.

وی به تشکیل کمیته‌های فرعی در بخش‌های مختلف شهرستان اشاره کرد و گفت: تلاش داریم در تمام روستاها ستاد فرعی نیز تشکیل شود، هرچند  بعضی از روستاها نیز تشکیل‌شده است و خوب هم پای‌کار آمده‌اند.

فرمانده سپاه ملایر به نقش مهم رسانه‌های در این طرح اشاره کرد و گفت: خود رسانه‌های هم اگر پای‌کار بیایند و چه در نشریات و چه در فضای مجازی بتوانند فعالیت کنند می‌تواند بسیار اثرگذار باشند.

وی طرح کرامت را اولویت اصلی سپاه و بسیج عنوان کرد و گفت: امید است  به‌گونه‌ای شود که هر طرف را نگاه کردیم اثری از طرح کرامت موجود باشد و در مدت دو سال اجرای این طرح در شهرستان بحث مبارزه با اعتیاد در تمام ملایر مطرح شود تا مردم حساسیت بیشتری نسبت به مسئله مواد مخدر و اعتیاد پیدا کنند.

ابراهیمی گفت: استکبار جهانی درحالی‌که در عرصه جنگ سرد نتوانست موفقیتی کسب کند با جنگ نرم و مواد مخدر وارد میدان شده است.

وی باندهای مافیایی در کشور را متصل به استکبار جهانی دانست و بیان کرد: مهم‌ترین هدف در جنگ نرم دشمن خانواده‌ها و جوانان است تا آنان را درگیر اعتیاد کنند.

وی افزود:  جوانی که گرفتار  اعتیاد شود دیگر هیچ مسئله‌ای جز تهیه و مصرف مواد مخدر برای آن اهمیت ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکلات فراوانی در کشور می‌شود.

فرمانده سپاه ملایر تأکید کرد: هر جا در کشور که مردم باروحیه بسیجی وارد میدان شدند به موفقیت‌های فراوانی دست پیدا کردند و  طرح کرامت نیز نیازمند حضور مردم با همین روحیه است.

 

 

سمن‌های مردمی نقش مؤثری در اجرای طرح کرامت دارند

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر گفت: سمن‌ها از متن مردم بوده و حضور آنان در اجرای طرح کرامت بسیار مؤثر است.

سعید کتابی با اشاره به مهم‌ترین اهداف اجرای طرح کرامت اظهار داشت: هدف کلی این طرح کاهش و کنترل آلودگی به مواد مخدر در سطح شهرستان و محدودسازی آن در حد یک جرم قابل‌کنترل است.

وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل انتخاب شهرستان ملایر برای اجرای این طرح بیان کرد: دلیل انتخاب شهرستان ملایر این نبوده که معتاد زیادی در آن وجود داشته و یا مشکلات فراوانی به دلیل اعتیاد در شهرستان وجود دارد بلکه اجرای طرحی مشابه در شهرستان و با توجه به توان پتانسیل شهرستان طرح کرامت در ملایر به‌صورت پایلوت اجرایی شده تا بتواند یک الگویی مناسب را برای سایر نقاط کشور ارائه کند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر گفت: متأسفانه امروزه اعتیاد بسیار گسترش پیداکرده و ما در اجرای این طرح به دنبال این بوده که اعتیاد را به یک جرم قابل‌مهار تقلیل دهیم.

وی بیان کرد: برای اجرای موفق این طرح لازم است که از تمام ظرفیت‌های مردمی و تمام مشارکت‌های دولتی استفاده شود.

کتابی فراگیری طرح کرامت در کل شهرستان را از مهم‌ترین اولویت‌ها بیان کرد و گفت: در اجرای طرح کرامت فقط شهر ملایر مطرح نیست و برای تمام روستاها و مناطق شهرستان با توجه به میزان آلودگی یک برنامه تهیه‌شده است.

وی گفت: در کارگروه‌ها و کمیته‌ها برنامه‌ها مدون شده و با توجه به برنامه کلی که از سطح کشور ابلاغ‌شده برنامه بومی‌سازی شده است و اجرای برنامه‌ها طرح آغازشده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر به لزوم همکاری آحاد مردم در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برای موفقیت این طرح استفاده از تمام ظرفیت‌ها بسیار مهم است و امید است تمام مردم در این طرح مشارکت داشته باشند.

وی حضور سمن‌های مردمی را از اهداف مهم در اجرای طرح کرامت برشمرد و گفت: سمن‌ها از متن مردم بوده و خوشبختانه سمن‌های خوبی در بخش اعتیاد و مبارزه با اعتیاد در شهرستان در شش ماه اخیر تشکیل‌شده است.

کتابی افزود: تاکنون بیش از 24 سمن شروع به فعالیت کرده‌اند و اساسنامه بعضی از این سمن‌ها مستقیم بر اساس مبارزه با اعتیاد نوشته‌شده است و برخی نیز اهداف اصلی آنان مبارزه با اعتیاد است.

وی با ارائه طرح‌ها و پیشنهاد‌ها توسط این سمن‌ها اشاره کرد و گفت: این انجمن‌های مردم‌نهاد طرح‌های خوبی ارائه داده‌اند و طرح‌ها تک‌تک موردبررسی قرارگرفته است و برای بحث اجرا به سازمان مبارزه با مواد مخدر کشور برای تأمین اعتبار فرستاده‌شده‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر گفت: در طرح کرامت ظرفیت‌های مردمی به‌خوبی دیده‌شده است و کمک‌ها و حمایت‌های زیادی به این تشکل‌ها می‌شود.

وی به هماهنگی و پای‌کار بودن تمام ادارات برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: به‌نوعی تمام ادارات درگیر طرح کرامت هستند و در هفت کمیته و چهار کارگروه این طرح ادارات عضویت داشته و از تمام توان و پتانسیل آن‌ها استفاده می‌شود.

کتابی به عمده فعالیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: در طرح کرامت تمامی جوانب به‌خوبی باهم دیده‌شده است و در بحث‌های پیشگیری، درمان و مبارزه اقدامات خوبی انجام‌شده است.

وی با اقدامات بخش درمان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح کمپ‌ها فعال‌شده و اردوگاه ماده 16 استان کل ظرفیت خود را به شهرستان اختصاص داده و محدودیتی برای شهرستان ملایر قائل نیستند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر به کمک به درمان معتادان بی‌بضاعت را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: بالغ‌بر 250 برنامه فرهنگی و پیشگیری برنامه‌ریزی‌شده است.

وی توجه به ورزش و مخصوصاً ورزش همگانی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و بیان کرد: در همین راستا وسایل ورزشی فراوانی برای روستاها در نظر گرفته‌شده است که به 10 روستا نیز این وسایل داده‌شده است.

کتابی اقدامات در بخش مبارزه را بسیار چشمگیر دانست و گفت: در این بخش پیشرفت خوبی داشته و چه در عرصه دستگیری و چه کشف مواد مخدر با توجه به آمار مشابه سال گذشته پیشرفت خوبی در شهرستان حاصل‌شده است.

کتابی یکی دیگر از اقدامات دیگر در این طرح را توانمندسازی افراد رهایی یافته از اعتیاد عنوان کرد و گفت: به افراد بهبودیافته بر اساس توانمندی وام‌های خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

وی افزود: این تسهیلات به کارفرمایانی نیز افراد بهبودیافته را به‌کارگیری کنند، تعلق می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه طرح بین نهادهای دولتی و سپاه پاسداران مشترک است استفاده از تمام توان و ظرفیت بسیج دیده‌شده و پایگاه‌های بسیج به‌خوبی پای‌کار آمده‌اند و اقدامات مؤثری انجام داده‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر توجه به آموزش‌وپرورش و دانشجویان را د راین طرح بسیار مهم و اساسی دانست و بیان کرد: برای آموزش‌وپرورش و دانشجویان نیز برنامه‌های خاص خود تدارک دیده‌شده است و پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

وی گفت: در راستای طرح کرامت جلسات متعددی برگزارشده و کلیه افراد معتاد به‌صورت محرمانه در حال شناسایی هستند و فهرست‌ها آنان گرفته‌شده و با آنان جلساتی برگزار می‌شود.

کتابی افزود: در کارگروه اتمام‌حجت که ریاست آن با دادستان است با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر جلساتی برگزارشده و با آن‌ها اتمام‌حجت می‌شود و قطعاً اگر اصلاح نشوند با آن‌ها برخوردهای قانونی می‌شود.

* خانواده‌ها نقشی اساسی در کنترل اعتیاد دارند

وی با اشاره به نقش اساسی خانواده‌ها در کنترل اعتیاد بیان کرد: از مردم درخواست می‌شود که در اجرای این طرح ما را همراهی کنند.

 معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر افزود: معرفی افراد آلوده چه معتاد و چه توزیع‌کننده، حضور در جلسات آموزشی و مراقبت هر چه بیشتر خانواده‌ها از فرزندان ازجمله راه‌های همکاری مردم در این طرح است.

وی گفت: دبیرخانه این طرح آمادگی هر نوع همکاری با مردم را داشته و هر جا که نیاز باشد و مردم درخواست کنند این دبیرخانه کارشناسان را اعزام می‌کنند.

وی یکی از مشکلات این طرح را اعتبارات دانست و بیان کرد: برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و برنامه‌های پیشگیری نیاز به هزینه و اعتبار است و امید است پیگیری‌ها لازم برای دریافت اعتبارات به ثمر بنشیند.

وی تأکید کرد: از تمام ظرفیت‌های ملایر برای اجرای این طرح استفاده‌شده است و امید است با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های شهرستان بتوانیم تحرک خوبی را ایجاد کنیم.

 

محمد گل محمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار