نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. شهريور 1396 - 8:29   |   کد مطلب: 23286
ملایری‌ها بررسی می‌کند:
جوانان و علل جست‌وجوی شغل دولتی
این روزها پیدا کردن یک شغل مناسب مسئله اصلی جوانان شده است و بسیاری از جوانان به دنبال شغل دولتی هستند.

به گزارش ملایری‌ها؛ اشتغال امروز یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور و از دغدغه‌های اصلی رهبری و بیشتر مسئولین نظام است.

امروز بیشتر جوانانی که دارای مدارک بالای تحصیلی از دانشگاه‌های مختلف کشور هستند جویای کار بخصوص کار دولتی هستند و  حضور گسترده جوانان در آزمون استخدامی روز جمعه دوم شهریور خود گواهی بر همین مسئله است.

اگر گذری کوتاه به دفاتر نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی داشته باشی بیشترین درخواست‌ها از این دفاتر کار و شغل است به‌نحوی‌که محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  دریکی از سخنرانی‌های خود این آمار را 90 درصد اعلام کرد.

مسئله یافتن شغل آن‌هم شغل دولتی یکی از دغدغه‌های اصلی امروز جوانان است، اما چرا  جوانان بیشتر از هر مسئله به دنبال شغل‌های دولتی هستند؟ چرا بازار کارآفرینی رونق چندانی ندارد؟

علی یکی از جوانان جویای کار است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از روز اول که ما به مدرسه رفتیم مدام در گوش ما زمزمه شد که به دانشگاه بروید تا یک شغل دولتی پیدا کنید.

وی افزود: من دارای مدرک تحصیلی بالا در دانشگاه هستم و پس از پایان تحصیلات با شور و حرارت جوانی خود برای یافتن کار به هر دری زدم.

علی افزود:  حتی خودم یک کارگاه تولیدی راه‌اندازی کردم که متأسفانه خیلی زود با شکست مواجه شد، و برای شغل مناسب  کارهای مختلفی را دنبال کردم اما یا ثباتی در کار وجود نداشت و یا اینکه حقوق آن بسیار پایین بود.

وی تأکید کرد: همین مسئله باعث شد به دنبال شغل دولتی و آزمون‌های استخدامی کشیده شوم و در چندین آزمون مختلف تاکنون شرکت کرده‌ام به امید آنکه روزی استخدام شوم.

داود صفی مدیر روابط عمومی فرمانداری ملایر نیز دراین‌باره به خبرنگار ما بیان کرد: کشیده شدن جوانان به سمت شغل‌های دولتی دلایل متعددی دارد که یکی انحا عدم‌حمایت از بخش خصوصی است.

وی افزود: متأسفانه حوزه خصوصی در کشور با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

صفی گفت: در هر نظام سیاسی یکی از اصلی‌ترین وظایف برداشتن سنگ‌های سر راه و مشکلات بخش خصوصی است اما چون بخش خصوصی در کشور ما آن‌چنان‌که باید پیشرفت نداشته است و رشد نکرده است لذا تولید اشتغال نیز در این بخش پایین است و ناگزیر جوانان به دنبال شغل‌های دولتی می‌روند.

وی نداشتن ثبات در سیاست‌های حمایت از بخش خصوصی را از دیگر مشکلات دانست و بیان کرد: برخی تغییر سیاست‌ها  حوزه فعالیت بخش خصوصی را تحت تأثیر گذاشته و آن را ناامن کرده است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری ملایر گفت: همین مسئله باعث شده است که شغل دولتی یک انتخاب عقلانی باشد و جوان ما آزادی را فدای امنیت شغلی می‌کند .

وی افزود: ما ترجیح می‌دهیم که امنیت شغلی بیشتری داشته باشیم اما به لحاظ آزادی انتخاب شغلی محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم.

مجتبی طاهری یکی از فعالان حوزه کارآفرینی که خود در بخش کشاورزی و تولید زعفران مشغول است اما باکلیت این سؤال مخالف است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: به نظر من درصد قابل‌توجهی از جوانان دنبال کار آزاد هستند اما متأسفانه ترس از وارد شدن به بازار آزاد و عدم ریسک‌پذیری این فرصت را از جوانان می‌گیرد.

طاهری گفت: در همین شهر ملایر بسیاری از جوانان در حوزه‌های تخصصی و در بخش‌های مختلف همچون کشاورزی تمایل کار کردن را دارند اما عدم نداشتن نقدینگی و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در باعث شده است که کمتر جوانان به این سمت حرکت کنند.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ بیان کرد:  این مسئله نیازمند حمایت بیشتر مسئولین در حوزه تولید و اشتغال است و مسئولین با آسان‌تر کردن شرایط اعطای تسهیلات می‌توانند به این بخش کمک کنند.

وی گفت: متأسفانه پروسه اداری سازمان‌ها و نهادها و سلیقه‌ای کار کردن برخی مدیران نیز مانع بزرگ دیگری برای رسیدن به این هدف جوانان است و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است.

طاهری بیان کرد: همین مسائل باعث شده است که جوانان به دنبال شغل اداری و دولتی بروند و شغل دولتی و پشت‌میزنشینی باعث از بین رفتن  ایده‌ها و فکرهای جوانان می‌شود و این مسئله یک ضعف بزرگ برای کشور است .

رضا قیاسی  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما  آموزش را یکی از مشکلات اصلی در این بخش دانست و اظهار کرد: اگر جوان آموزش کافی برای رویکرد به سمت بازار را ندیده باشد باعث کشیده شدن او به سمت شغل‌های دولتی  می‌شود.

وی گفت:  حدود 70 درصد خروجی دانشگاه‌های تئوری محور هستند و بسیاری از کشانی که فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند هیچ حرفه‌ای را آموزش ندیده‌اند .

قیاسی تأکید کرد: وقتی در مسائل فنی و حرفه‌ای آموزش وجود نداشته باشد که جوان ما  جذب بازار یا صنایع تولیدی شود همین است که به دنبال شغل دولتی است.

وی گفت: برای بسیاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در بازار اشتغال نیست و یکی دیگر از دلایل کشیده شدن جوانان به سمت اشتغال دولتی همین است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان به لزوم جهت‌گیری در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: در رویکرد آموزشی دانشگاه‌های ما باید تجدیدنظر شود و متناسب با نیاز بخش تولید جوانان آموزش‌دیده شوند.

وی هدایت جوانان به سمت مراکز فنی حرفه‌ای را از دیگر برنامه‌های عنوان کرد و افزود: اگر ما به این سمت حرکت کنیم که به هر نفر آموزش فنی دهیم خود وارد بازار کار می‌شود.

قیاسی گفت: ما با آموزش مناسب برای جذب در بازار کار آزاد و غیر دولتی می‌توانیم جوانان را به سمت اشتغال هدایت کنیم  که در آمایش سرزمینی یکی از بخش‌ها همین مسئله آموزش است.

 

عدم‌حمایت از بخش خصوصی، آموزش نامناسب، ریسک سرمایه‌گذاری و امنیت شغلی مسائلی مهمی بود که درباره علل گرایش جوانان به سمت شغل‌های اداری و دولتی مطرح شد و این مسئله می‌طلبد که مسئولین بیش‌ازپیش به فکر رفع بنیادی و زیرساختی مشکلات ایجاد اشتغال باشند تا جوانان فقط به فکر اشتغال دولتی نباشند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار