نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. خرداد 1396 - 12:28   |   کد مطلب: 22796
پایه‌های برق گاهی با تعریض، با اجرای پروژه عمرانی جدید و یا با تخریب مکانی سر از وسط کوچه‌ها و خیابان‌ها درمی‌آورند، اما سوالی که همواره همشهریان را به خود مشغول می کند این است که چه کسی وظیفه دارد که این تیرها را جابه جا کند؟

به گزارش ملایری‌ها؛  شاید شما هم بارها مشاهده کرده باشید که تیر برقی در وسط خیابان یا کوچه‌ای قرار داشته و عبور و مرور وسائل نقلیه را با مشکل مواجه کرده باشد.

این پایه‌های برق گاهی با تعریض، با اجرای پروژه عمرانی جدید و یا با تخریب مکانی سر از وسط کوچه‌ها و خیابان‌ها درمی‌آورند اما سوالی که همواره همشهریان را به خود مشغول می کند این است که چه کسی وظیفه دارد که این تیرها را جابه جا کند یا اینکه چرا اداره برق اقدامی انجام نمی دهد؟

کوچه شهید سالاری واقع در میدان شهید جوکار(میدان زندیه) یکی از این مکان هایی است  که تیرهای برق سر از وسط کوچه درآورده‌است و رفت و آمد و تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

تردد ماشین ها از دو طرف این تیرهای برق سبز شده در وسط کوچه باعث ضربه زدن به علمک‌های گاز شده است و خطراتی را برای ساکنین این کوچه به همراه داشته است.

یکی از اهالی این کوچه در گفت‌وگو با خبرنگارما بیان کرد: مدت زیادی است که این کوچه تعریض شده است و هنوز اقدامی برای جابه جای تیرهای چراغ برق وسط کوچه نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این تیرهای برق در وسط کوچه قرار دارد ماشین‌ها از دو طرف آن عبور می‌کنند و این امر باعث شده خودروها به علمک گاز در کنار دیوار برخورد کرده و به آن آسیب وارد شود.

وی بیان کرد: ما بارها از مسئولین درخواست جابه جایی این تیرهای برق را داشته ایم اما تا کنون توجهی نشده است و یکبار نیز بیان شد که هزینه جابه جایی را باید اهالی پرداخت کنند!

این همشهری ملایری با تاکید بر رسیدگی هر چه زودتر وضعیت این کوچه بیان کرد: بر اساس کدام قانون و چگونه باید اهالی این منطقه هزینه جابه جایی این تیر برق را بدهند؟

خبرنگار ما برای روشن شدن وضعیت جابه جایی این پایه های برق به سرغ امیر حسین بادامی رئیس اداره برق شهرستان رفته و علت عدم جابه‌جایی را از وی جویا شده است.

رئیس شرکت توزیع برق شهرستان ملایر در این باره بیان کرد: ما مشخصا در زمان احداث شبکه همه  موارد را باید رعایت کنیم

خود شما هیچوقت نخواهید پذیرفت که شرکت برق تیرها را در وسط خیابان نصب کند.

وی گفت: در زمان احداث همه موارد ایمنی باید رعایت شده و از  محل طراحی گرفته تا محل نصب پایه های برق همه استاندارد باشد و حریم نیز در نظر گرفته می شود.

بادامی گفت: در این وسط سازمان هایی همانند شهرداری، بنیاد مسکن یا دهیاری شرایط فعلی را به هم زده و پروژه ای تعریف می کنند و با اجرای معبر، پل، تعریض یا تغییر مسیر راه و جاده محل قرار گیری پایه های برق را  عوض می کند.

 

رئیس شرکت توزیع برق شهرستان ملایر  بیان کرد: هر جایی که پروژه تعریف می شود جابه جایی تاسیسات بخشی از هزینه‌های آن است و باید هزینه ‌ها در طراحی پروژه دیده شود و این جزء برنامه کاری ما نیست.

وی تأکید کرد: در هر پروژه همانگونه که هزینه های بتن و آسفالت در نظر گرفته شده هزینه‌های جابه جایی تأسیسات هم باید دیده شود و این مسئله عین  قانون است.

بادامی به آیین نامه های وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: برای این مسئله حتی در محاکم قضایی رأی گرفته شده و مسئولیت ها مشخص شده است.

وی گفت: ما با توجه به اینکه خود را خدمتگزار مردم می دانیم و برای اینکه از بروز حادثه  برای هر کدام از هموطنان جلوگیری شود برخی از مواقع  خارج از وظایف قانونی هم کمک می دهیم.

رئیس شرکت توزیع برق شهرستان ملایر گفت: منابع ما محدود است و باید در مسیرهای قانونی خرج شود و پاسخگوی همه  نیازها نیست.

وی گفت: در رابطه با جابه جایی‌ تیرهای برق، آنچه که در آیین نامه آمده است، بیان شده که اگر تاسیساتی در حال بهره برداری بود، هر فردی چه حقیقی و چه حقوقی درخواست اعمال تغییر، تقویت و یا جابه جایی داشته باشد  باید هزینه اش را پرداخت کند.

وی همچنین به نامه نهاد ریاست جمهوری اشاره و عنوان کرد: در این نامه  بیان شده است که اختلاف نظر وزارت کشور و وزارت نیرو در مورد پرداخت هزینه های جابه جایی تاسیات برق به جهت برنامه های عمرانی شهرداری ها اعلام می دارد مطابق تصویب هیئت وزیران در مواردی که اجرای برنامه های عمرانی شهرداری ها مستلزم جابه جایی تاسیسات آب، برق، تلفن و گاز باشد هزینه جابه جایی به عهده شهرداری است.

وی به بندی از  آیین نامه شرکت برق نیز اشاره و بیان کرد: در این بند بیان شده اعمال هر گونه تغییرات در خطوط موجود مانند جابه جای یا تقویت شبکه در حال بهره برداری با هزینه متقاضی و توسط شرکت توزیع برق مربوطه انجام خواهد شد.

بادامی بیان کرد: اگر خیابانی تعریض شود کسی که آن را انجام داده باید هزینه اش را پرداخت کند اما این اداره گاهی با تعاملات بین دستگاهی خود هزینه ها را پرداخت می کند.

بادامی تاکید کرد: با توجه به تعاملات اداره برق و شهرداری این آمادگی را داریم که اگر در معبری شهرداری اعلام کند که تاسیساتی را جابه جا کنید و در حساب های فی مابین بگذارید و به صورت تحاتر انجام شود، ما این آمادگی را در حد تامین منابع داریم.

وی گفت: ما این آمادگی را داریم در مکان هایی که اولویت دارد و شهردای مشخص کند، همکاری کنیم.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار