نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. مرداد 1395 - 11:23   |   کد مطلب: 19623
گزارش نگیر مسئولین کاری نمی‌کنند؛
اینجا حاشیه شهر؛ فاضلاب،کشاورزی و اندکی زندگی!
حاشیه‌نشینی در شهرها مشکلات فراوانی را برای ساکنین به همراه داشته ساکنان این مناطق از کمترین خدمات شهری بهره‌مند هستند.

به گزارش ملایری‌ها؛ از ابتدای خیابان محمد ملایری(کمربندی بروجرد) دور میدان انقلاب که رد می‌شوی بوی تندی به مشام می‌رسد که بسیار ناخوشایند است.

سرمنشأ این بوی تند مسیر عبور کانال‌های فاضلاب شهر ملایر بوده که از محله حاشیه‌نشین پشت ناسیونال عبور کرده به سمت تصفیه‌خانه حاجی‌آباد روان است و به دلیل پوشیده نبودن کانال‌های فاضلاب وضعیت این‌گونه رقم خورده است.

اما نکته دردناک در این مسئله قرارگیری واحدهای تجاری و مسکونی وزندگی بسیاری از خانواده‌ها در حاشیه این کانال است که این قسمت حاشیه‌نشین شهر را با وضع بدی روبه‌رو کرده است.

"گزارش نگیر مسئولین کاری نمی‌کنند" این اولین جمله‌ای است که آقای ترک از کسانی که در حال کسب روزی است و به کار تولیدی مبل مشغول است، بیان می‌کند.

وی از بازدید چندباره مسئولین و گزارش‌های گرفته‌شده خبر داده و عنوان می‌کند که مدت پنج سال است که در این منطقه تولیدی داشته ولی تاکنون اقدامی برای پوشاندن این محل صورت نگرفته است.

بنا بر اظهارات آقای ترک یک کودک در کانال فاضلاب افتاده و غرق‌شده و خانواده این کودک که از اهالی یکی از روستاهای ملایر بودند پس از فوت فرزندشان دیگر توانی برای ماندن در شهر ندارند.

ترک به حضور یکی از کاندیداها در هنگام برگزاری انتخابات اشاره  می‌کند و می‌گوید: این کاندیدا به اهالی این منطقه قول داد که اگر رأی بیاورد این سطح روی کانال فاضلاب را می‌پوشاند.

وی به بازدید یکی از اعضای شورای شهر از کانال اشاره  کرد و گفت: وی در بازدید از این مکان عنوان کرد که بودجه نیز برای این مکان مصوب شده اما هیچ اقدامی بازهم صورت نگرفت.

ترک گفت: بوی تند و بد این فاضلاب بسیار ما را اذیت کرده و شب‌ها حشرات زیادی در سطح فاضلاب جمع می‌شوند و ما مجبوریم سطح روی آن را آتش بزنیم که حشرات جمع نشوند.

در هنگام صحبت با آقای ترک صدای روشن شدن پمپ توجه را به خود جلب می‌کند که همراه با خود خبر از فاجعه‌ای بزرگ‌تر دارد.

یکسر پمپ در کانال فاضلاب قرار داشته و یکسر دیگر آن در جدولی که برای عبور آب در ابتدای زمین کشاورزی قرارگرفته است.

مسیر پمپ آب را که دنبال کنی با گذر از کوچه‌ای که چندین خانه در آن بناشده و کودکان در آن مشغول بازی هستند،  آب برای آبیاری زمین سبزی‌کاری پمپ می‌شود و این خود خبر از فاجعه‌ای بزرگ دارد.

بیشتر کشت این منطقه سبزی‌کاری بوده و به گفته آقای جوزانی یکی دیگر از اهالی این منطقه بسیاری از کشاورزان در این منطقه از آب فاضلاب برای آبیاری استفاده می‌کنند.

جوزانی می‌گوید کشاورزان هرروز چندین پمپ در این فاضلاب قرار داده و آب آن را برای آبیاری محصولات کشاورزی از قبیل گندم، یونجه و سبزی استفاده می‌کنند.

وی به کندن کانال و ایجاد کشوهایی برای بستن جلوی پل‌ها و استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری اشاره‌کرده و می‌گوید از زمانی که در اینجا مشغول کار هستم دیگر به سبزی لب نزده‌ام.

جوزانی در ادامه به فراگیر بودن بسیاری از بیماری‌ها اشاره می‌کند و بیان می‌کند این آب‌ها پر از سموم مختلف بوده و با آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب این سموم به بدن انسان وارد می‌شود.

کمی آن‌طرف‌تر دو جوان دیگر در حال عبور بوده که با دیدن دوربین کمی مکث می‌کنند و وقتی متوجه خبرنگار بودن ما می‌شوند دست‌هایشان را بالا می‌زنند و از بیماری‌های بسیار پوستی خبر می‌دهند.

یکی از آن‌ها می‌گوید خانواده‌های ما همه دارای لک‌های بسیار بر روی پوست‌های خود هستند .

وی با اشاره به بوی تند و بد فاضلاب بین می‌کند که یک نسیم کم بوی فاضلاب را به خانه‌های ما می‌آورد و به همین خاطر جرت گرفتن میهمانی را نداریم.

مسیر فاضلاب را که ادامه دهی تا کیلومترها آن‌طرف‌تر روال به همین‌گونه است و فاضلاب بدون هیچ پوششی در حال عبور از کنار زمین‌های کشاورزی و در این میان عده‌ای از آن برای آبیاری استفاده می‌کنند.

در این منطقه دو مسئله مهم رسیدگی به ساکنین این منطقه حاشیه‌نشین و بحث بهداشتی و استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری سبزی و محصولات کشاورزی در پیش رو است و امید است که مسئولین هر چه بیشتر به این دو مسئله توجه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار