نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. ارديبهشت 1395 - 11:40   |   کد مطلب: 19008
تشرف بر خانه خدا و به جا آوردن اعمال حج نهایت آمال هر مسلمانی بوده و مسلمانان زیادی همه ساله در آرزوی تشرف به حریم امن الهی هستند.

به گزارش ملایری‌ها؛ حج یکی از مهمترین فروع دین در اسلام و برگزاری حج از بزرگترین رویدادهای جهان اسلام بوده که همه ساله در ماه ذی ‌لحجه در سرزمین حجاز برگزار می شود.

تشرف بر خانه خدا و به جا آوردن اعمال حج  نهایت آمال هر مسلمانی بوده و مسلمانان زیادی همه ساله در اعمال عبادی حج شرکت می کنند.

سال 94 حج برای ایرانیان سال تلخ پر از حوادث بوده که باعث عدم اعزام زوار ایرانی به حج عمره و نا معلوم ماندن اعزام حاجیان حج تمتع در سال 95 شده است.

برگزاری مراسم حج برای ایرانیان  همواره با کارشکنی های فراوانی از سوی سعودی ها همراه بوده است و حج تمتع سال 94 با اوج ناکارآمدی آل سعود در برگزاری مراسم حج همراه بود.

"تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی" این اولین خبری بود که در ابتدای سال 94  رابطه پرفرازونشیب تهران- ریاض را به اتفاق جدیدی مزین کرد و این اقدام با واکنش های فراوانی مواجه شده و سرانجام به لغو شدن اعزام به حج عمره انجامید.

با اعزام حاجیان به حج تمتع دو حادثه مکه و منا شیرینی حج 94 را برای تمامی مسلمان تلخ کرد و بیش از هزاران نفر از حاجیان در حریم امن الهی جان خود را از دست دادند.

حادثه اول در حج این سال  سقوط بالابر در جوار کعبه بوده که در پی سقوط یکی از بالابرهای مشرف به کعبه، 180 تن از زائران خانه خدا جان خود را از دست دادند و در این میان، متاسفانه 5 تن از زائران ایرانی خانه خدا نیز در جان خود را از دست داده اند.

اما فاجعه منا ناگوارترین خاطره از حج سال 94 بوده که رهبر انقلاب آن را تلح ترین حادثه سال 94 دانستند و در این فاجعه ۴۶۴ نفر از حاجیان ایرانی جان خود را از دست دادند.

پس از این حادثه برگزاری حج تمتع سال 95 در هاله از ابهام قرار گرفته است و باعث اظهار نظرهای فراوانی از سو مسئولین کشور شد.

از منتفی شدن برگزاری حج تا شروطی که اوحدی برای برگزاری حج بیان کرد همگی از برگزاری حج  95 در هاله ای از ابهام حکایت دارد.

اوحدی: به اقامه حج ۹۵ اصرار داریم / هنوز سعودی‌ها پاسخی نداده‌اند
 سعید اوحدی در آخرین اظهار نطر درباره حج  اظهار داشت: تا به این لحظه عربستان سعودی پاسخی نداده و ما همچنان نسبت به اقامه حج تمتع 95 مصر هستیم و اعتقاد داریم حج به عنوان واجب شرعی و حق مسلم زائران ایرانی است

وی ادامه داد: بنا بر همین ارتباط در نشست قبلی با مسئولان سعودی 4 شرط مهم یعنی بهره‌مندی از ظرفیت پروازهای داخلی، خدمات کنسولی، چگونگی صدور روادید و راهکار‌های امنیت زائران را ارائه کردیم که برای 2 مورد آخر هنوز اظهار نظری نکرده‌اند

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که وارد محدوده قرمز زمانی شده‌ایم، گفت: ادامه رفتارهای سعودی‌ها نشان می‌دهد آنان اراده‌ای برای اقامه این حق شرعی زائران ایرانی ندارند. لذا ما اعتقاد داریم هیچ کشوری نمی‌تواند تبعیضی برای ورود زائران به خانه خدا قائل شود

آریایی نژاد: حفظ کرامت زوار اصلی ترین مسئله در برگزاری حج است
احمد آریایی نژاد نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: حج یک واجب شرطی بوده و باید فردی  که قصد محرم شدن را داشته باید دارای استطاعت درونی و بیرنی باشد.

وی افزود: استطاعت درونی همان توانمندی وضع جسمی و مالی بوده و مهمترین مسئله در استطاعت بیرونی بحث امنیت است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: حوادث حج 94 برای همه تلخ و درد آور بوه و باید ایران از مراجع بین المللی و اسلامی خواستار برخورد با خاطیان شود.

وی گفت: عربستان نمی تواند بگوید یک کشور بیاید و یک کشور به حج نیاید و باید شرایط حج را برای همه مسلمانان جهان فراهم کرده و خدمات شایسته ای به حاجیان دهد.

آریایی نژاد افزود: حفظ کرامت زوار اصلی ترین مسئله در برگزاری حج بوده و ایران با عقل و منطق و از موضع قدرت باید با این مسئله برخورد کرده و حفظ عزت حاجیان اصلی ترین مسئله در این باره است.

وی گفت: حضور در حج حق تمامی مسلمان جهان بوده و آل سعود باید زمینه برگزاری با شکوه حج و امنیت زوار خانه خدا را فراهم کند.

مسئله اصلی دراین باره برگزاری حج با حفظ کرامت و جایگاه زوار بوده و مسئولین مربوطه باید هر چه بیشتر در این باره تلاش کنند و با برخوردی قاطع خواستار حضور  هزاران عاشق در این آیین الهی باشند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار