نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. فروردين 1395 - 9:17   |   کد مطلب: 18615
اولین اتوبوس سیار صنایع دستی ایران در ملایر؛
بین‌المللی کردن صنایع دستی ایران هدف ماست
اتوبوس قاصدک اولین صنایع دستی سیار در ایران با هدف فرامرزی کردن صنایع دستی ایران فعالیت می‌کند.

به گزارش ملایری‌ها؛ صنايع دستي ايران محملي براي ميراث فرهنگي و هنري اين مرز و بوم است که ريشه در اعتقادات مذهبي و باورهاي قومي و نيز قوه ابتکار و خلاقيت استادکاران ايراني دارد.

صنایع دستی از دیرباز در ایران رواج داشته و در آثار باستانی و کهن ایرانی همواره به این آثار چشم نواز بوده و روح هر بيننده اى را در نقوش و ظرافت خود غرق مى سازد

.

تمدن غنى چندين هزار ساله ايران در برابر تمدن هاى نه چندان دور اروپايى و آمريكايى هر گردشگرى را متحير مى سازد و او را ترغيب مى كند تا تكه اى از اين سرزمين كهن را به عنوان خلاصه اى از تاريخ ايران زمين، به سوغات ببرد و اين تكه ارزشمند براى گردشگران، همان صنايع دستى است كه روح و عشق انسان شرقى در آن پيوند خورده و اين اعجاب سرزمين ايران است كه گردشگران را متمايل مى سازد تا از هر گوشه اى سوغاتى ارزشمند به ارمغان ببرند.

صنایع دستی ایران قالبیت جهانی شدن را دارد این پیام اتوبوس قاصدک است اتوبوسی که شهر به شهر در ایران می چرخد و این خلاقیت ایرانی را در معرض دید همگان قرار می دهد.

اتوبوس قاصدک توسط آقای قربانی و خانواده و با همکاری اداره میراث فرهنکی به راه افتاده و بیش از 5 سال است که قدم در راه جاده های ایران نهاده و هدف خود را فرامرزی کردن صنایع دستی عنوان می کند.

محمد قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نحوه آغاز این طرح بیان کرد: ما این کار را از اراک و با همکاری اداره میراث فرهنگی با هدف فروش و برپایی نمایشگاه صنایع دستی ایران آغاز کردیم.

وی با اشاره به مهمترین صنایع دستی در اتوبوس خود بیان کرد: صنایع دستی مینا کاری و خاتم کاری، سفال، شیشه، معرق کاری، قلم زنی و بسیاری دیگر از صنایع دستی در اتوبوس ما وجود دارد.

قربانی افزود: ما این کار را از سال 90 آغاز کرده و در طی این مدت اکثر شهرهای ایران را چرخیده و این نمایشگاه را در این شهرها برپا کرده ایم.

وی افزود: این نمایشگاه در برخی از دانشگاه ها نیز همچون دانشگاه اراک و تهران برپا شده است و هدف اصلی ما معرفی صنایع دستی ایران در همه نقاط است.

وی گفت: ما قصد داشته که هنر ایرانی را در جهان معرفی کرده  برای همین امر در پی دریافت مجوزها برای فرامرزی کردن این اقدام و برپایی این نمایشگاه در خارج از کشور را داریم.

قربانی گفت: گفت: هنر ایرانی در دنیا بی نظیر بوده و امید است که ما بتوانیم هر چه بیشتر صنایع دستی ایران را در جهان معرفی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر نیز با اشاره به اجرای طرح قاصدک برای اولین بار در ملایر بیان کرد: این طرح امسال برای نخستین بار توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان در ملایر اجرا شده است.

محمدرضا بهاری گفت: صنایع دستی ایران در دنیا بی نظیر بوده و این اقدام در جهت معرفی هر چه بیشتر این محصولات به مسافران نوروزی است.

وی گفت: این اتوبوس تعداد زیادی از صنایع دستی سراسر کشور جمع‌آوری و به معرض دید قرار داده شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار