نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. اسفند 1394 - 13:00   |   کد مطلب: 18389
روغن تفاله زیتون با کاربرد صنعتی در حالی اخیراً به کشور وارد شده است که در حال حاضر این محصول به عنوان روغن زیتون خوراکی به فروش می‌رسد .

به گزارش ملایری‌ها به نقل از عصرهامون، طی ماه‌های اخیر حجم قابل توجهی از روغن زیتون غیر خوراکی به کشور وارد شده که به جای استفاده در مصارف غیرخوراکی به عنوان روغن زیتون خوراکی به مردم عرضه می شود.

این نوع روغن‌ها که با برند های اسپانیایی و ترکی به فروش می‌رسند نباید در مصارف غذایی مورد استفاده قرار گیرند اما سودجویان با صرف نظر از این موضوع، نسبت به عرضه آن به عنوان روغن خوراکی اقدام کرده‌اند. این مسئله باعث شده تا سازمان استاندارد و وزارت بهداشت برای جلوگیری از مصرف این نوع روغن به عنوان روغن خوراکی وارد عمل شوند.
هر چند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد نسبت به جمع‌آوری آن از بازار اقدام کرده‌اند اما هنوز هم شاهد فروش این روغن در بازار هستیم.
 
روغن های زیتون اسپانیایی و ترکی مصرف انسانی ندارد
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت این نوع روغن از تفاله زیتون با استفاده از حلال های شیمیایی و در یک فرآیند حرارتی به دست می آید که به علت  وجود باقی مانده حلال ها و فسادپذیری آن ، مصرف انسانی ندارد. 
دکتر مبارکی افزود: تنها مورد مصرف این روغن ها ، استفاده موضعی است.
فیروزکوهی کارشناس تغذیه هم گفت سرانه مصرف روغن در ایران بالاست وبا توجه به روی آوردن مردم به روغن هایی از قبیل روغن زیتون ،  عده ای از افراد سودجو نیز تلاش می کنند تا انواع روغن ها را وارد بازار مصرف کنند. 
وی افزود این روغن ها استانداردهای لازم را ندارد.
 
ناراحتی قلبی دستاورد روغن زیتون صنعتی
در همین راستا یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه روغن باید کمتر تحت تاثیر حرارت مستقیم قرار بگیرد، اظهار داشت: روغن‏‌ها وقتی تحت تاثیر حرارت قرار می‌گیرند، ترکیبات حلقوی در آنها ایجاد می‌شود که این ترکیبات سرطان‌زاهستند به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند که روغن کمتر تحت تاثیر حرارت مستقیم باشد.
یوسف صادقیان افزود: اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع در دماهای پایین شروع به واکنش‌های شیمیایی می‌کنند از اینرو تاکید می‌شود روغن در حرارت مستقیم( سرخ کردن) قرار نگیرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد روغن زیتون را در یخچال قرار می‌دهند تا منجمد شود، گفت: نقطه انجماد یا ذوب را تعداد اسیدهای چرب اشباع یا غیر اشباع تعیین می‌کنند از اینرو وقتی که روغن زیتون را در محیط یخچال قرار می‌دهید، معمولا روغن دو فاز می‌شود. آنهایی که در واقع سه اسید چربشان جامد است و طول اسید چربشان هم بلند است، جامد می‌شوند و بقیه همانگونه می‌مانند و در نتیجه روغن شما دیگر همگن نیست.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: زمانی که افراد بخواهند از روغن زیتونی که در محیط یخچال کمی حالت انجماد به خود گرفته استفاده کنند باید آن را تکان دهند که روغن فاز مایع و جامد آن با هم مخلوط شود یا به اصلاح همگن شود. با گرم شدن، طعم و بوی روغن زیتون کاهش پیدا کرده و باعث بی ثباتی و ناپایداری روغن می‌شود که همین مسئله موجب بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار