فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

4. بهمن 1394 - 9:59   |   کد مطلب: 17870
انتظار می رفت که آمریکا حاضر شود برای آزادی این گروگان خود در ایران دست به هر اقدامی بزند و حتی حاضر شود بر سر پول های بلوکه شده ایران که 36 سال بود آنها را گرو نگه داشته بود، وارد معامله شود.

به گزارش  ملایری ها به نقل از راه دانا؛ طی روزهای گذشته، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه آقای روحانی رئیس‌جمهور در خصوص سرانجام مذاکرات هسته‌ای نکاتی را گوشزد کردند.

یکی از مهمترین نکاتی که رهبر انقلاب در این نامه متذکر شدند، تأکید بر معامله به جای مذاکره بود؛ رهبری در قسمتی از نامه خود مرقوم فرمودند: در تبلیغات توجه شود که در برابر آنچه در این معامله به دست آمده، هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. نوشته‌ها و گفته‌هائی که سعی می‌کنند این حقیقت را نادیده گرفته و خود را ممنون طرف غربی وانمود کنند با افکار عمومی ملت، صادقانه رفتار نمی‌کنند.

تأکید بر معامله در حالی از سوی رهبری صورت می‌گیرد که در خلال به نتیجه رسیدن مذاکرات، جیسون رضائیان جاسوس و خبرنگار آمریکایی در ایران به همراه تعدادی دیگر آزاد شد و در قبال آن بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران که قرار بود طبق بیانیه الجزایر آزاد شوند، آزاد شد.

در همین راستا سردار نقدی هم معتقد است که لغو تحریم بانک سپه و باز پس گیری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران پس از ۳۶ سال نشان داد که آمریکا جز زبان زور نمی فهمد.

وی در خصوص بازپس گیری اموال بلوکه شده ایران از آمریکا اظهار داشت: این پول مربوط به بیانیه الجزایر بوده و هنوز بعد از ۳۶ سال بیش از ۵۰ میلیارد دلار آن، باید برگردانده شود؛ آمریکا پس از سالها مذاکره، بحث و پیگیری از طریق دادگاه لاهه و رایزنی های مختلف حاضر نشده آن را مطابق تعهد خود بازگرداند.
نقدی تاکید کرد: باز پس گیری این مبلغ در قبال آزادی جاسوس آمریکایی انجام شده و ربطی به جریان مذاکرات ندارد.

با توجه به اتهامات جیسون رضاییان و اثبات آنها در کنار تلاش گسترده مقامات آمریکایی برای آزادسازی وی و گفت‌وگوهای متعددی که در این راستا با مقامات ایرانی صورت گرفت، اهمیت این جاسوس برای طرف غربی بسیار مشخص شد.

بر اساس این اهمیت انتظار می رفت که آمریکا حاضر شود برای آزادی این گروگان خود در ایران دست به هر اقدامی بزند و حتی حاضر شود بر سر پول های بلوکه شده ایران که 36 سال بود آنها را گرو نگه داشته بود، وارد معامله شود.

معامله‌ای که مقامات آمریکایی خوشحالی خود را نسبت به آن بارها ابراز داشتند و حتی اذعان کردند که گفتگوهایی در این خصوص با مقامات ایرانی داشته‌اند.

اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اولین کنفرانس خبری خود بعد از اجرایی شدن برجام به معامله جاسوس امریکایی نیز اشاره کرد و درباره فرایند آزادی زندانیان آمریکایی مدعی شد: در حاشیه گفتگوهای هسته‌ای دیپلمات‌های آمریکایی در بالاترین سطح، از جمله وزیر خارجه کری، از هر نشستی برای واداشتن ایران به آزاد کردن زندانیان آمریکایی استفاده شده است.

وی همچنین به گفتگو های خود و روحانی اشاره کرده و گفت: پس از تکمیل شدن توافق هسته‌ای، گفتگوی میان دولت های ما بیشتر شد و این خانواده‌ها خبری را شنیدند که منتظرش بودند.

با توجه به نامه رهبری در پاسخ به روحانی و شواهد موجود می توان به راحتی دریافت که موضوعات غیر هسته‌ای نیز در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در جریان بوده است و آزاد شدن بخشی از اموال بوکه شده ایران حاصل مذاکرات هسته‌ای نبوده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار