نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. خرداد 1394 - 12:00   |   کد مطلب: 15652
مواد دخانیاتی حاوی بیش از 4 هزار نوع ماده سمی و سرطانی بوده و زمینه ابتلاء افراد به انواع مختلف سرطان را مهیا می‌کند.

به گزارش  ملایری‌ها، سرطان بیماری که ین روزها در ایران زیاد از آن حرف شنیده می‌شود و هر از چند گاهی خبر مرگ یک هنرمند یا یک ورزشکار با این بیماری گره‌خورده است.

سرطان به‌عنوان یک بیماری شایع در کشورهای دنیا شناخته‌شده و بسیار از مرگ‌ومیرها در کشورهای مختلف ناشی از ابتلا به این بیماری است.

نقش دخانیات در ابتلا به سرطان بر هیچ‌کس پوشیده نبوده  ولی بااین‌حال مصرف موائد دخانی در کشور به‌ویژه در نسل جوان  هرروز رو به افزایش است.

مواد دخانیاتی حاوی بیش از 4 هزار نوع ماده سمی بوده و با هیچ فیلتری نمی‌توان از ورود این مواد سمی به بدن جلوگیری کرد.

محسن ترکاشوند در گفت‌وگو با ملایری‌ها با اشاره به مهم‌ترین سرطان‌هایی که انسان با آن درگیر است عنوان کرد: تمام اعضا و جوارح به‌نوعی با سرطان درگیر هستند و پیشگیری در بیمار‌ی سرطان بسیار مهم است.

وی گفت: ابتلا سرطان را می‌توان با انجام معاینات دوره‌ای و آزمایش‌ها در مراحل اولیه شناسایی کرد و درمان‌های لازم را انجام داد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر وی با اشاره نقش دود و دخانیات در سرطان ریه  اظهار کرد: سرطان ریه یکی از سرطان‌های شایع بوده که ناشی از دود و دخانیات است و این در حالی است که با عدم مصرف دخانیات می‌توان از بروز به این سرطان جلوگیری کرد.

وی افزود: شیوع سرطان‌ها در بین افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند بسیار بیشتر از افرادی است که از استعمال دخانیات دوری می‌کنند.

ترکاشوند گفت: مصرف قلیان بسیار خطرناک‌تر از مصرف سیگار بوده به‌طوری‌که مواد شیمیایی و روغن‌های  موجود در اسانس‌های تنباکوها علاوه بر خطر ابتلا به سرطان عوارض ریو و غر ریوی و بسیاری از بیماری‌ها ناشناخته را به همراه دارد.

دکتر حمیدرضا احدی متخصص بیماری‌های داخلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان عنوان کرد: سرطان به‌عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در جهان بعد از حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلب و عروق جای دارد.

وی گفت: ابتلا به سرطان آنی بوده و فرآیند ابتلا به سرطان در طی یک دوره و گاها چند ده‌ساله است و باید از سنین جوانی به آن توجه کرد.

احدی با اشاره به سرطان‌های مرتبط با مصرف دخانیات و دود عنوان کرد: مصرف دخانیات و در قرارگیری در معرض دود زمینه ابتلا بدن به سرطان‌های ریه، حفره دهان، حلق و حنجره، مری، معده، دستگاه گوارش، دستگاه ادرار و دستگاه تناسلی در بانوان مهیا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر ابتلا به سرطان بسیاری از بیماری‌های بدن نیز با مصرف دخانیات در ارتباط است و عدم مصرف دخانیات یکی از راه‌های مهم پیشگیری از سرطان است.

این متخصص داخلی با اشاره به شایع بودن مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان عنوان کرد: متأسفانه شکستن قبح مصرف دخانیات مخصوصاً مصرف قلیا باعث شده که بسیاری از نوجوانان و جوانان حتی در حضور والدین قلیان مصرف کنند.

وی افزود: مصرف دخانیات آغاز راه کشیده شدن به مصرف مواد مخدر بوده و رفتن با سمت اعتیاد به انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی از عواقب ناشی از مصرف دخانیات است.

احدی گفت: مصرف سیگار و قلیان باعث ورود بیش از 4 هزار انواع مواد سمی  سرطان‌زا به بدن می‌شود که این مواد با هیچ نوع فیلتر و وسیله‌ای نمی‌توان از ورود این مواد سمی به بد جلوگیری کرد.

وی مصرف یک‌بار قلیان برابر با مصرف 80 نخ سیگار دانست و افزود: در هنگام مصرف قلیان علاوه بر مواد سمی و سرطان‌زا حاصل از تنباکو وارد بدن می‌شود،  دود حاصل از زغال قلیان باعث تخریب شدید ریه است.

دکتر احدی  یکی از عوارض مصرف دیگر مصرف دخانیات را عوارض وارد بر افراد خانواده فرد سیگاری دانست بیان کرد: در بسیاری از مقالات تعداد افراد یک فرد که دخانیات مصرف می‌کنند را نیز دخانی محسوب می‌کنند و گاهی عوارض مصرف دخانیات بر خانواده‌ها افراد سیگاری بیشتر  از عوارض بر خود فرد است.

وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل پیشگیری از سرطان عنوان کرد: هرلحظه و هرزمانی که جلوی مصرف دخانیات گرفته شود خطر ایجاد سرطان را به نصف می‌رساند ترک دخانیات یکی از راه‌های مهم جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

وی تغذیه سالم، عدم مصرف غذاهای فست فود و کنسرو شده و غذاهای غیربهداشتی، مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه، ورزش منظم، کاهش استرس، عدم تماس با مواد نفتی و مواد پتروشیمی و استراحت کافی را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از سرطان عنوان کرد.

این متخصص داخلی انجام آزمایش‌های غربالگری مخصوصاً در بانوان، انجام آزمایش‌های پیشگیرانه، ماموگرافی در بانوان، آندوسکوپی و کلونوسکپی و معاینه تست توده‌های پستانی را نیز از اقدامات پیشگیرانه پزشکی برشمرد.

وی با گلایه از شیوع مصرف قلیان‌ عنوان کرد: مصرف قلیان در بین خانواده‌ها به‌خصوص در زمان تفریح یکی از فرهنگ‌های غلط رایج بوده و باید به با وسیله اطلاع‌رسانی این فرهنگ غلط را از بین برد.

گزارش:  محمد گل محمدی

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار