نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. اسفند 1394 - 22:16   |   کد مطلب: 18426
خواب زمستانی خیابان‌های شهر با قدم‌های تند عابران پیاده، صدای بلند مرد دست فروشی که اجناس خود را لب خیابان بساط کرده و رهگذران را برای تماشای آن دعوت می‌کند، پریده است.

محله به محله، کوچه به کوچه، خانه به خانه، اتاق به اتاق، زنان انقلابی بهاری را به راه انداخته اند و در حاشیه آن رقابتی تنگاتنگ برای نشان دادن کدبانوگری، شست و شو و رفت و روب فرش و موکت وبرق انداختن وسایل خانه، عوض کردن چیدمان وسایل..در دستور کار قرار دارد. زنان برای برنده شدن مردان را هم به میدان خانه تکانی کشانده اند.

 

شهر خمیازه‌های پی در پی می‌کشد

ماهی‌های گُلی در تنگ بزرگ بلوری، موهای فِرفِری سبزه شاهی، ماش و عدس در کنار موهای لخت و صاف سبزه گندم‌هایی که با تلی سرخ از جنس ربان تزئیین شد‌ه‌اند، سفره هفت سین آماده‌ پایین میدان های شهر، بدون بوق و کرنا آمدن بهار را به جار می‌زند،

عمو فیروزها رقص و پایکوبی می‌کنند...

دخترک روسری یاسی رنگش را کج و کوله به سر کرده و دست در دست مادر از این سر خیابان به آن سر خیابان می‌رود و هر از گاهی با انگشتان ظریفش چیزی را برای خریدن نشان می‌دهد و مادر بر چسب قیمت را که نگاه کرده بدون حرف از کنار خواسته دخترش می گذرد!

پسربچه بازیگوش گم شده است، آنقدر گریه کرد که دماغش درست رنگ ماهی قرمزی شده که در آب پلاستیکی که در دست دارد، تلو تلو می‌خورد!

پیرزنی به یاد عیدهای سال های جوانی که پای خرید کردن داشت « یادش به خیری با طعم حسرت» می‌گوید و پیرمردی هم از شلوغی و تجمع بانوان زیر لب غرولوند می کند.

بهار بر روی شاخسار درختان زودتر از همیشه خودنمایی می‌کند، درختان عید باستانی را مانند هر ساله در حال تحویل هستند، گنجشگکان شاد شاد بر روی شاخه‌های درختان دور و بر تخم‌های کوچکی می‌گردند که چند روزی دیگر جوجه هایی کم مو و پر  سر و صدایی از آنها سر بیرون می‌آورند.

اما عید برای ساکنان شهر متفاوت است

گویی هر سال از رونق بهار در سکه‌های بریز و به پاش زنان، کاسته می‌شود و دل ها در پس فکرهای مشغول به فراهم کردن تجملات بی دغدغه شاد نیستند! بچه‌ها مجبورند آن لباسی را بپوشند که مُد روز است و مادر با دقت نظری بالا خریده تا  شبیه لباس کودک همسابه نشود، مرد خانه باید بابت تنقلاتی متفاوت شیرینی فروشی‌ها شهر  را زیر پا بگذارد و خانم هم در پی هماهنگ کردن رنگ و طرح  پرده با مبل و فرش و حتی رومیزی همه توان خود را خرج کند..

به قول سهراب« چند من خبربزه می‌خواهی؟ من از او پرسیدم: دل خوش سیری چند؟»

آرایشگاه های زنانه مملو از افرادی است که سر و صورت را به دست مشاطه کار می دهند تا بیاراید اما دل ها هنوز خانه تکانی نشده است، آیا نوبت دل هم می رسد دلی که بهانه خنده است، دلی بهانه گریه است، دلی که می گیرد، دلی که تنگ می شود و دلی که اصلا خانه تکانی نمی شود! هنوز دل ها خمیازه ای نکشیده اند شاید هم خسته تر از آنی باشند که با یک نسیم بهاری بیدار شوند!

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به اینکه یکی از مشخصات نوروز، نو شدن زندگی و مخصتات است، گفت: این نو شدن نباید به قیمت ریخت و پاش هایی با قمیت های گزاف همراه باشد، چرا که اگر با هزاران دغدغه فکری وسایل و آنچه در خدمت بشر است نو شود اما نگاه ها و افکار در مسیر درست تازه نشوند، بهار تأثیر اصلی خود را که ایجاد تحولی مثبت در طبیعت و جسم و روح انسان است، نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه پای بندی به سنت های زیبایی با مانند خانه تکانی قبل از آغاز سال نو، دید و بازدید از ارحام و چشن و پایکوبی از قشنگ ترین راه های حفظ سنت ها هستند، خاطرنشان کرد: اما اگر این سنت ها در مسیر غلط و بر پایه تجملات و چشم و هم چشمی ها قرار بگیرد کارکرد خود را از دست داده و تبدیل به یک ضد فرهنگ می‌شوند.

این کارشناس مسائل اجتماعی در توضیح این مطلب افزود: مثلا در قدیم الایام بانوان خانه کوزه‌های لب پریده یا شکسته را دور می‌انداختند و کوزه نو برای سال نو به خانه می‌آوردند اما اکنون این تعویض کوزه سفالی شکسته به کوزه نو به خرید سرویس های گرانقمیت پذیرایی شده است در روزگاران نه چندان دور بانوان با گرفتن گرد و خاک فرش ها و شستن آنها ، گل های قالی را طراوتی نو می‌بخشیدند و اینکه فرش های گرانقیمت و قاب فرش های بزرگ و کوچک در خانه بیش از دو یا سه سال دوام نیاورده و با پرده، رنگ دیوار، مدل مبل و .. تغییر می کنند و این یعنی سنت زیبای خانه تکانی به مصرف گرایی تبدیل شده است.

خسروبیک گفت: هزینه زیاد نو شدن سال، دغدغه قشرهای مختلف مردم شده است، افراد از طبقه مرفه دغدغه امسال چه بخرم که در خانواده تک باشد، دارند؛  قشر متوسط در فکر اینکه چگونه خرج سال را با دخلشان هماهنگ کنند و وام بگیرند، هستند و قشر ضعیف هم به گونه ای دیگر درگیر تحویل سال نو  هستند و این یعنی اینکه سال نو هم رنگ طبقاتی به خود گرفته است.

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه  بر لزوم آگاهی رسانی و اطلاع رسانی در خصوص تعدیل تجملات به عنوان یک عامل آسیب زا در جامعه تاکید کرد و افزود: تنها در این صورت اقشار مختلف جامعه می توانند با آرامش و فراغ بالا به استقبال نوروز بروند.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.

آخرین اخبار