28. شهريور 1403 - 9:03   |   کد مطلب: 33772
مستندد «از دانشگاه تا دانشگاه» روایتی از زندگی شهید احمدرضا احدی از نوجوانی تا شهادت است که هفته اول مهرماه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس از رسانه ملی اکران می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ کارگردان مستند "از دانشگاه تا دانشگاه" روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این مستند روایتی از زندگی شهید «احمدرضا احدی» است که در ۴۰ دقیقه زندگی وی را از نوجوانی تا شهادت به تصویر می‌کشد.

«ابوذر رحیمی» افزود: ساخت این مستند از خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا بهمن ماه همان سال به طول انجامید و برای نخستین بار مهرماه سال گذشته از پوستر این مستند رونمایی و اردیبهشت امسال به طور رسمی در دانشگاه ملایر اکران شد.

وی با بیان اینکه در چندین دانشگاه کشور نیز مستند "از دانشگاه تا دانشگاه" اکران دانشجویی شد، بیان کرد: قرار است این مستند هفته اول مهر ماه ۱۴۰۳ همزمان با هفته دفاع مقدس، برای اولین بار از قاب تلویزیون و شبکه افق منتشر شود.

کارگردان مستند "از دانشگاه تا دانشگاه" درباره روند ساخت این مستند ادامه داد: ابتدا قرار بود مستند مصاحبه محور باشد، اما از آنجایی که نمی‌خواستیم برای مخاطب خسته کننده باشد، از شیوه‌ای جدید استفاده کردیم.

رحیمی گفت: به همین دلیل برای آن فیلمنامه نوشتیم و بازیگر انتخاب و بخش‌هایی از زندگی شهید احدی را به صورت فیلم بازسازی کردیم که در نوع خود کم‌سابقه است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این مستند یک ریسک به حساب می‌آمد، اما با موفقیت آن را انجام دادیم، افزود: برای ساخت آن با ۱۰ نفر از دوستان و نزدیکان شهید احدی مصاحبه و در نهایت از پنج نفر آنها در مستند استفاده کردیم و سعی ما بر این بود تا حد امکان صحبت‌های تکراری را حذف کنیم.

کارگردان مستند زندگی شهید "احمدرضا احدی" تاکید کرد: تا حد زیادی تلاش کردیم که این احساس منتقل شود که فیلم، فیلم یک دوره و قصه احمدرضا احدی است، اما همراه آن یک نسل و دوره تاریخی را می‌بینیم.

رحیمی یادآور شد: در ابتدای مستند در مورد تاثیری که شهید «محمد روستایی» بر روی «احمدرضا» و در ادامه تاثیری که احمدرضا روی شهید «داریوش ساکی» می‌گذارد را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که چگونه یک نسل راه سعادت را پیدا کرده و به یکدیگر انتقال می‌دادند.

وی درباره انتخاب نام مستند نیز توضیح داد: به دنبال یک اسم مبهم برای مستند بودم و برایم مهم بود که بتوان از آن تعبیرهای مختلف کرد، در همین حین دست نوشته‌های شهید احدی را که می‌خواندم، چشمم به این جمله "از دانشگاه تا دانشگاه" افتاد و آن را به عنوان نام مستند انتخاب کردم.

کارگردان مستند «از دانشگاه تا دانشگاه» اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌خواهم تعبیر خودم را از این جمله بیان کنم که راه برای تعابیر دیگر بسته نشود، در صدد هستم برای تمام شهدای جنگ به‌ویژه شهدای ملایری مستند بسازم.

رحیمی خاطرنشان کرد: وقتی به داستان زندگی هر کدام از شهدا نگاه می‌کنم، متوجه می‌شویم که برای نسل امروز شناخت این شهدا نیاز است و اگر توفیق آن را داشته باشم، باز هم در این راه قدم برمی‌دارم و فیلم می‌سازم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار