امروزاستفاده از تکنولوژی وفناوریهای نوین ارتباطی و مخابراتی بعنوان محرک توسعه همه بخش های اجتماعی، فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی ،توانسته باایجاد نوآوریهای خلاقانه درکسب وکارها منجر به افزایش رفاه وکاهش هزینه های عمومی در جامعه شود.
اما بحران کووید - ۱۹ نشان داد که نابرابریهای دیجیتالی شگفت انگیزی در درون استان و کشوروجود دارد. وباید با اتخاذ سیاستهاو استراتژیهای صحیح مدیریتی این تهدید را به فرصت تبدیل نموده واین نابرابری دیجیتال را در شهرو روستاهاکاهش داد.
از ابتدای شروع بحران تاکنون با توسعه زیر ساختهای مخابراتی منجربه رشد 20برابری پهنای باند اینترنت پرسرعت درشهرها و اکثریت روستاهای استان شد، که علاوه بر بهبود کسب و کارها ، معرفی محصولات وبناهای تاریخی و گردشگری در اینترنت ، ازآموزش های آنلاین نیزاستفاده گردید و بدین ترتیب تا حدودی شکاف دیجیتالی شهر و روستا کاسته شد.
لذا پاندمی کووید – ۱۹ تلنگری بود به ضرورت، تسریع بخشیدن به تحولات دیجیتالی برای همه کشورهای عضو اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) که در سال 2021 این اتحادیه شعار خودرا براین اساس اعلام کرد." سرعت بخشی به تحول دیجیتال در زمان تهدید "
اتحادیه بین المللی مخابرات امسال با تمرکز برروی موضوع تسریع تحولات دیجیتالی در زمانهای چالش برانگیز اعلام نموده که ما بدنبال الهام بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات هستیم. ونیاز داریم در انجام این امر مهم کشورها همکاری نمایند. آنها هدف از تحولات دیجیتالی را بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت برای افزایش کیفیت زندگی ورفاه مردم ونهایتا رسیدن به توسعه پایدار بیان کردند .
واز همه اعضای خود خواسته است که، با اتخاذ استراتژی وایجاد چشماندازی روشن واهدافی برای تحول در زیرساختهای دیجیتالی و ارتباطات ملی، اصول و اولویت های روشنی بارعایت نکات امنیتی برای نوین سازی دولت و خدمات عمومی بطور مداوم به تعامل بهتر با شهروندان کمک کنند .
در این بخش سئوال مهمی برای من مطرح است ، با توجه به اینکه تعرفه تلفن ثابت در کشور ایران درمیان ۱۹۳ کشور عضو اتحادیه جهانی مخابرات ازپایین ترین قیمت برخوردار است و این باعث شده که پایین ترین درآمد از محل تلفن ثابت داشته باشد که حتی پاسخگوی "هزینه زیاد نگهداری " این خطوط ثابت نیست . آیا دولت استراتژی و سیاست ملی برای حمایت از شرکت مخابرات ایران بعنوان محور توسعه درتحول زیر ساختهای دیجیتالی و،،شتاب بخشی به تحقق دیجیتال به هنگام تهدید،، در رسیدن به این هدف دارد؟
واما نقش روابط عمومی ها و رسانه ها در شتاب بخشی تحقق دیجیتال چگونه باید باشد.
به نظر می رسد روابط عمومی ها و رسانه ها در مورد اینکه چگونه تحول دیجیتال به شهروندان، مصرف کنندگان و جامعه سود میرساند،را باید به جامعه آگاهی بخشی نمایند.
آنها باید نقاط ضعف وقوت سیاستها، استراتژیها و برنامههای فعلی سازمانها ودولت را برجسته کرده وشکافهای موجود را شناسایی و چالشهای جدید را برای پرداختن به تکامل سریع فنآوریها بیان کنند.
ما روابط عمومیها از طریق نمایشها، مصاحبهها، بحثهای رادیویی و کمپین های رسانههای اجتماعی و نیز در مورد چگونگی روند ایجاد تغییرات در دولت و جامعه ، مطالب هیجانانگیز را گردآوری و اطلاع رسانی کنیم .
روابط عمومی و رسانه باید مشکلات محسوس در ارتباط بااین موضوع را در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محل کار و یا جامعه خود را شناسایی وآنرا به حوزه های مربوطه ارسال نمایند.
هدف بنده از این یادداشت آگاهی بخشی عموم مردم بویژه همکاران عزیزم در روابط عمومی ها و رسانه ها از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نیز تسریع تحولات دیجیتال در زمانهای چالش برانگیز است انتظار همین است که سایر رسانه ها نیز اهمیت این موضوع را اطلاع رسانی کنند واهمیت توسعه استراتژیهای دیجیتال و دیگر ابتکارات مبتنی بر فنآوری را تقویت کنند.وهمچنین تجربه خود را در رسانههای اجتماعی برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک گذارند.
بنده 27 اردیبهشت روز جهانی مخابرات و روز روابط عمومی را به مدیران، کارشناسان وهمه همکاران سخت کوش روابط عمومی که با الهام از هم افزایی، هم اندیشی، همسویی در جهت تحقق پیام روابط عمومی همدلی و همزبانی فعالیت میکنند، تبریک و تهنیت عرض نموده ، امیدوارم این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول روابط عمومیها باشد.
دیدگاه شما