نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. ارديبهشت 1398 - 21:47   |   کد مطلب: 26608
نماینده مردم ملایر با اشاره به فرو ریختن یخچال خشتی میرفتاح در اثر سیلاب نوروزی گفت: میراث فرهنگی ملایر و استان همدان می‌توانستند با اتخاذ تدابیر لازم مانع از ریزش میراث تاریخی بازمانده از دوران قاجار شوند.

به گزارش ملایری‌ها؛ حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: در اثر سیلاب نوروزی در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه ۶۰ درصد یخچال خشتی میرفتاح مربوط به دوران قاجاریه که جزو آثار ملی ثبت‌شده در کشورمان بود، به دلیل شدت بارندگی‌ها فرو ریخت.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سازمان میراث فرهنگی و زیر مجموعه‌های آن در استان همدان و شهرستان ملایر می‌توانستند با اتخاذ تدابیر لازم، از آسیب دیدن و فرو ریختن این اثر ملی جلوگیری کنند، اما متأسفانه به دلیل ضعف مدیریتی این اتفاق محقق نشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقوع انواع و اقسام بلایای طبیعی غیرقابل پیش‌بینی است، اما وقتی سازمان هواشناسی در چند روز پیش از آن این پیش‌بینی‌ وقوع سیلاب را محتمل دانسته بود، میراث فرهنگی استان همدان و شهرستان ملایر می‌توانست مانع از فرو ریختن این اثر مربوط به چند قرن گذشته شود.

آزادیخواه تأکید کرد: مدیران میراث فرهنگی می‌توانستند با آینده‌نگری مانع از فرو ریختن ۶۰ درصد از یخچال میرفتاح که در دوران قاجاریه ساخته شده بود، شوند.

عکس مربوط به پیش از تخریب است

 

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متأسفانه هیچ گونه تدبیری برای نگهداشت این بنای تاریخی بسیار زیبا صورت نگرفته بود و همین امر موجب نگرانی شده است که این نگرانی و کوتاهی میراث فرهنگی ملایر توجیه‌شدنی نیست و اگر تدبیر حداقلی صورت می‌گرفت، می‌توانستیم این یخچال خشتی زیبا را هم‌چنان داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار