نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. شهريور 1395 - 8:05   |   کد مطلب: 20007
در نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان مطرح شد؛
ملایر به‌عنوان قطب کاشت زعفران معرفی می‌شود
نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان در راستای شعار سال و با هدف ترویج کشت زعفران برگزار شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ سعید کتابی در نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان شهرستان ملایر را یکی از مراکز مهم کشت زعفران دانست و اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبری در اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در شهرستان می‌توان درزمینهٔ کشت زعفران اقدامات مؤثری انجام داد.

وی گفت: با توجه به اينكه شهرستان ملاير و استان همدان در منطقه خشك قرارگرفته بايد به سمت کشت‌هایی همچون مثل زعفران كه نياز به آب كمتري داشته حرکت کرد تا   با كمترين هزينه و كمترين آب‌رسانی بهترين و باصرفه‌ترین برداشت را داشت.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار ملایر افزود: کشت‌های پرمصرف آبي كه چرخه‌ اقتصادي خوبي هم نداشته بی‌رحمانه آب‌های زيرزميني شهرستان را مصرف کرده و  زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآمده و آينده شهرستان را تهديد می‌کند.

وی گفت:  برنامه‌های خوبي براي افزايش كشت زعفران مطرح‌شده و بودجه‌ای هم براي شروع كار در نظر گرفته‌شده كه امید است با تلاش و جديت و تعامل مسئولين بتوان هر چه بیشتر این کشت را ارتقا داد.

کتابی رونق اقتصادی را از مهم‌ترین اثرات افزایش کشت زعفران در ملایر دانست و گفت: در حال حاضر مشكل اصلي بحث معيشت، اشتغال و بيكاري جوانان است كه قطعاً با این‌گونه طرح‌ها بسیاری این‌گونه مشکلات برطرف می‌شود.

غلامحسين تقوی هم در این گردهمایی بیان کرد: در سال جاري با توجه به بحث اقتصاد مقاومتي تلاش  بر روي كشت گياهان كم پرسود و پرفایده ازجمله زعفران بوده  كه برنامه‌های خوبي هم براي پيشبرد اين طرح‌ها مطرح‌شده است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ملایر افزود:  در این راستا اولين گام در كميته برنامه‌ریزی برداشته‌شده تا با كشت زعفران يك درآمد پايدار براي كشاورزان و فرزندان آنان ايجاد شود و شهرستان ملاير به‌عنوان يك شهر زعفران خيز شناخته شود.

وی گفت: در سفر معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي از منطقه ملاير و تويسركان به‌عنوان خاستگاه اصلي زعفران بنام برده شد  که از  اين منطقه به ساير شهرهاي كشور برده شده پس ما وظيفه داشته ملاير را به‌عنوان قطب زعفران خيز  و زعفران را به‌عنوان يكي از مهم‌ترین سوغات ملاير معرفي كنيم.

تقوی گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان كشت زعفران در 23 هكتار به‌صورت پراكنده انجام‌شده و  سال گذشته 69 كيلوگرم زعفران  برداشت شد که امید است اين 23 هكتار به 100 هكتار افزايش يابد و سوغات سراهاي ملاير در كنار نام باسلق، شيره و كشمش نام زعفران را هم اضافه كنند.

وی بابیان اينكه گام‌های مؤثري براي دادن تسهيلات کم‌بهره باهدف كمك به كشاورزان و ايجاد انگيزه بين آنان از طرف بسيج سازندگي برداشته‌شده است افزود: زعفران ملاير ازلحاظ كيفيت، رنگ، عطر و بو بی‌نظیر است و از زعفران قائنات و مشهد هم بسيار مرغوب‌تر هست پس لازم است بسياري از جوانان شهرمان كه از بيكاري رنج می‌برند از اين موقعيت شهرستان بهره‌مند شده و با كشت زعفران و گياهان دارويي، هم خود به درآمد مطلوب رسيده و هم چرخه‌ی اقتصادي شهرستان را به حركت درآورند.

دبیر نخستین گردهمایی زعفران کاران استان همدان نیز در این خصوص گفت: برگزاري اين گردهمایی در راستای عمل به دستورات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی انجام شد که خوشبختانه با استقبال خوب مسئولین و زعفران کاران و متقاضیان کشت زعفران روبرو شد.

مجتبی طاهری ادامه داد: با توجه به این‌که خاستگاه اولیه زعفران استان همدان بوده و ملایر به‌عنوان دروازه خروج زعفران به شرق کشور، لذا تصمیم گرفتیم در راستای توسعه و کشت این طلای ارزشمند و نعمت خدادادی در شهرستان ملایر اقداماتی را با همكاري جهاد كشاورزي انجام دهیم و خوشبختانه توانستیم اولین گام رسمی را در استان همدان برداریم.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع آبی در استان همدان و به‌خصوص در شهرستان ملایر تغییر الگوی کشت یکی از ضروریات حیاتی برای نجات اقتصاد روستاها و خالي شدن آن هست، که به علت کمبود آب مجبور به ترک روستاها و باعث ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود که این خود نیز می‌تواند معضلاتی را برای جامعه به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایر گفت: خوشبختانه امسال استقبال از کشت زعفران بسیار خوب بوده است و توانسته است جایگاه خود را در استان همدان و شهرستان ملاير پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده کشت این محصول استراتژیکی و ارزشمند گسترش یابد و وجود تشکیل يك انجمن احساس می‌شود و اميدواريم در اين راستا مسئولین همکاری‌های بيشتري را با ما داشته باشند.

طاهری گفت: درکشت این محصول دو نکته بسیار مهم است، یکی آماده‌سازی خوب زمین دیگری تهیه پیاز با وزن ایده آل، مطلوب و عاری از هرگونه آلودگی، كه می‌تواند در عملکرد زعفران نقش مهمی داشته باشد و ما در تهيه پياز اين ضمانت را به متقاضيان می‌دهیم كه در تهيه آن نهايت دقت را داشته باشيم و ذكر اين نكته نيز بسيار اهميت دارد كه احداث زعفران زار نياز به هزينه اوليه جهت خريد پياز دارد لذا اختصاص دادن تسهيلات بانكي با شرايط آسان و کم‌بهره با توجه به این‌که استقبال فراواني از كشت اين محصول شده است می‌تواند روند توسعه و ترويج را آسان نمايد و از مسئولين می‌خواهیم كه دراین‌باره بيشتر جديت نشان دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار