28. مرداد 1394 - 3:13   |   کد مطلب: 16335
ماهیت صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع‌سازی اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی است. بی‌تردید گردشگری روستایی می‌تواند سبب توسعه مناطق روستایی شده و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا، "مانیزان"، روستای هدف گردشگری و پایلوت آئین کهن شیره‌پزی، با توجه به داشتن قابلیت‌های فراوان می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان ملایر ایفا کند.

 

تولید سالانه بیش از 100 تن کشمش در مانیزان

 

رئیس شورای بخش مرکزی و شورای اسلامی مانیزان به وجود 516 خانوار و بیش از 100 هکتار باغ انگور در این روستا اشاره کرد و گفت: هر سال بیش از 100 تن کشمش سبز تحویل کارخانجات می‌شود.

 

"محمد همراهی" به تولید سالانه بیش از 80 تن شیره انگور و بیش از 10 تن باسلق در این روستا اشاره کرد و افزود: به مدت 6 سال است که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و ملایر با همکاری شورا و دهیاری مانیزان به برگزاری مهمترین آئین دهقانی یعنی "جشنواره شیره‌پزی" در این منطقه اقدام می‌کند.

 

وی اظهار کرد: در روز جشن شیره‌پزان، صدها نفر از مردم شهرها و استان‌های مختلف و مسئولان استانی و منطقه‌ای میهمان مانیزان هستند.

 

مانیزان؛ روستای هدف گردشگری با قابلیت‌های فراوان

 

عضو شورای روستای مانیزان نیز در رابطه با قدمت این منطقه هدف گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: مانیزان در 23 کیلومتری جنوب شرق شهرستان ملایر واقع شده و از روستاهای دهستان جوزان است.

 

"نازی فخار" با بیان اینکه قدمت این روستا به دوره مادها باز می‌گردد، افزود: مانیزان از روستاهای قدیمی استان همدان به شمار می‌رود و بناهای فعلی آن با حکومت فتحعلی شاه قاجار مقارن است و دارای معماری پلکانی و سنگی است.

 

وی با اشاره به اینکه مردم مانیزان عمدتاً کشاورز و دامپرور هستند، گفت: معیشت آنها بیشتر از طریق تولید انگور تأمین می‌شود و کشت انگور و سنت گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره‌پزی از شاخص‌های این منطقه است.

 

فخار خاطرنشان کرد: علاوه بر انگور که محصول اصلی روستا است، انواع شیره، باسلق، حلوا، آبغوره، مویز، سرکه، انگور سایه خشک و... از جمله سوغات معروف مانیزان و شهرستان ملایر به شمار می‌رود.

 

وی ادامه داد: اهالی با سلیقه‌های منحصر بفرد خود به تهیه شربت شیره، شیرینی‌های محلی و انواع مرباها، اقدام می‌کنند.

 

این عضو شورای مانیزان گفت: تهیه و تولید این محصولات برعهده زنان هنرمند و سخت‌کوش روستا است که هم پای مردان مشغول به فعالیت و در اقتصاد خانواده خود سهیم هستند.

 

فخار، فرش، گلیم، سبدبافی و سفال را نمونه هایی از صنایع دستی مانیزان معرفی کرد که از گذشتگان به نسل امروز به میراث رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه آئین "شیره‌پزی" به نام شهرستان ملایر با پایلوت روستای مانیزان به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: مانیزان روستای هدف گردشگری استان همدان است که هر ساله به واسطه برگزاری "جشنواره شیره‌پزی" میزبان گردشگران و مسافران فراوانی از اقسا نقاط کشور است.

 

فخار با بیان اینکه این مراسم در روزهای آغازین مهرماه برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف این جشنواره معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اهالی مانیزان و شناسایی ظرفیت‌های کشاورزی و صنایع‌دستی ملایر همچنین در روز جشن، گردشگران به طور نمادین با نحوه پخت شیره آشنا می‌شوند.

 

وی با اشاره به مفرح و شاد بودن این جشنواره، افزود: برگزاری موسیقی محلی و برپایی بازارچه سوغات‌های محلی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

 

بی‌آبی؛ تهدیدی جدی برای مانیزان

 

این عضو شورای روستای مانیزان در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به بحران بی‌آبی و نبود آب کافی برای کشاورزی در این روستا هشدار داد و گفت: این مشکل اساسی، محصولات روستا را در معرض خشک شدن قرار داده است.

 

فخار افزود: نبود چاه‌های عمیق و پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی، کشاورزان را نگران کرده است و رفع این معضل، همت جدی همه مسئولان را می‌طلبد.

 

وی با اشاره به اینکه قبلاً هیچ‌گونه بهسازی در روستا صورت نگرفته بود و اهالی مشکلات زیادی داشتند، اظهار کرد: با عنایت‌های ویژه معاون استاندار و فرماندار ملایر در راستای آبادسازی و آماده‌سازی روستا برای پذیرش گردشگران و پیگیری‌های مجدانه بخشداری مرکزی، امروز مانیزان، فصل نویی از عمران و آبادانی و رونق را پیش‌رو دارد.

 

فخار یادآورشد: با پیگیری مسئولان ملایر، اقدامات لازم برای تعویض شبکه برق و تأمین روشنایی معابر و زیباسازی روستا صورت پذیرفته و طرح بهسازی متناسب با بافت روستا در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر قرار گرفته است.

 

نحوه پخت شیره انگور به سبک روستای مانیزان

 

یکی از اهالی روستای مانیزان نیز به ایسنا‌ گفت: قدمت پخت شیره انگور به کاشت آن می‌رسد و در اغلب نقاط استان همدان به ویژه در ملایر و روستای مانیزان، از گذشته تاکنون از انگور شیره می‌گرفتند.

 

" کبری هاشمی" افزود: داشتن زمین مساعد و محصول کشاورزی و وجود انواع انگور و سنت پیشین گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره‌پز از شاخص‌های این منطقه است.

 

وی ‌اظهار کرد: شیره‌پزی در روستا، بعد از برداشت انگور و معمولاً در پایان شهریورماه انجام می‌شود که علاوه بر تأمین مواد غذایی موردنظر برای فروش، در تأمین مالی خانواده نیز موثر است.

 

هاشمی با اشاره به اینکه برای پخت شیره از انگور کشمشی استفاده می‌کنند چون آب ‌دارتراست، ‌ادامه داد: از آب انگور علاوه بر شیره‌پزی، شربت و شیرینی نیز درست می‌کنند.

 

تهیه و پخت انواع شیره انگور

 

وی ‌اظهار کرد: در ابتدا انگورهای کشمشی را از باغ چیده و در سبدهای ویژه حمل انگور، از باغ به خانه می‌آورند، انگورها را شسته در حوض مخصوص ریخته، روی آن با چکمه می‌روند و به اصطلاح لگدکوب می‌کنند تا کاملاً آب انگور گرفته شود.

 

هاشمی ‌با بیان اینکه آب انگور بدست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می‌شود،‌ افزود: سپس همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستیکی ریخته و به آن مقداری پودر آهک اضافه می‌کنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی ‌زنند.

 

وی ‌توضیح داد: علت اضافه کردن پودرآهک، شفافیت‌سازی و به اصطلاح محلی برای حلال شدن آب انگور است.

 

هاشمی ‌ادامه داد: صبح روز بعد آب انگور زلال شده را در دیگ‌های مخصوص شیره‌پزی ریخته و آن را روی کوره می‌گذارند تا کاملاً بجوشد و در حین جوشیدن آن را هم می‌زنند تا نسوزد و شیره خوش‌ رنگ شود.

 

وی ‌گفت: بعد از اینکه شیره پخته و کاملاً خوش‌رنگ شد، می‌گذارند تا سرد شود و به این نوع شیره، "شیره عسلی" می‌گویند و نوع دیگر شیره، شیره سفید و سیاه است.

 

هاشمی ‌خاطرنشان کرد: شیره عسلی را با چوب یا دست به مدت چند ساعت هم می‌زنند تا به رنگ سفید درآید و تقریبا غلیظ می‌شود و این شیره بدست آمده را "شیره سفید" می‌نامند.

 

وی ‌افزود: تفاله انگور را در کیسه‌ای می‌ریزند و آب به دست آمده آن را می‌جوشانند و به آن "شیره سیاه" می‌گویند، ‌البته کیفیت شیره سفید و عسلی، بهتر از شیره سیاه است.

 

به گزارش ایسنا؛ با توجه به نزدیک بودن جشنواره شیره‌پزی امید است با همت جهادی و تدبیر مسئولان استانی و شهرستانی کلیه مشکلات روستای مانیزان رفع شود و ما هرساله شاهد رونق بیشتر این جشنواره و حتی حضور چشمگیر گردشگران خارجی در شهرستان ملایر باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار